fbpx
skip to Main Content
℗ De Ce Este Bine Să Ne încurajăm Copiii Să Se Joace Cu LEGO®

Părinții secolului XXI își doresc mai mult decât orice să aibă copii sănătoși, fericiți și inteligenți. În calitate de psiholog și psihoterapeut de familie, am ajuns la concluzia că nivelul de sănătate, fericire și inteligență al unui copil poate fi cel mai bine observat prin deschiderea și implicarea pe care acesta o are față de joacă. Știu că mai există unii adulți – părinți, bunici sau cadre didactice deopotrivă – care privesc copiii prin lentila perfecțiunii și se așteaptă ca aceștia să corespundă fantasmelor din propria minte de adult, adică unui copil ideal construit cu puterea gândului. Pe aceștia, îi consider adulți care nu se pot desprinde de „agenda personală“ și care, inconștient, blochează drumul liber al copilului în viață. Dar cunosc și multe persoane ce au copii sau interacționează cu cei mici și care au realizat că educația prin joacă și conectare este grea, dar posibilă, și cu efecte benefice de durată.

Partea cu adevărat interesantă este că, din fericire, în zilele noastre, cele mai educative jocuri pentru copii pot fi și cele mai atrăgătoare. Acesta este, oarecum, spațiul fizic în care tehnologia și educația ajung să se întâlnească, unindu-și forțele pentru ca oamenilor să le fie cât mai bine. Cu toții putem recunoaște că este tot mai provocator să găsești – pentru un copil crescut în epoca digitală – jucării care să nu-i obosească și epuizeze creierul, din cauza ecranelor colorate și a luminilor extrem de intense. Device-urile electronice au devenit parte integrată a vieții noastre (atât acasă, cât și la grădiniță sau școală), dar este important să ne reamintim că avem și multe alte opțiuni. Care se pot dovedi utile și atrăgătoare, dacă cel mic este expus la acestea, fără a implica și efectele secundare evidente pe care le aduc „jucăriile inteligente“. Iar o astfel de alternativă sănătoasă este reprezentată de jocul cu piese LEGO®.

Convingerea mea este că fiecare copil are dreptul la jucării, dar este de datoria adultului ca acestea să fie cât mai puțin dăunătoare, să fie de durată și, desigur, suficient de interesante încât să-l invite pe cel mic la o activitate distractivă. Iar dacă aceasta este și educativă în același timp, cu toții avem de câștigat.

Printre abilitățile esențiale pe care și le exersează copiii, în timp ce se joacă cu piese LEGO® , se numără:

  • Cooperarea și relaționarea – de care vor avea nevoie întreaga viață, pentru că așa cum ne arată, tot mai clar, studiile moderne, secretul devenirii unui adult de succes este reprezentat de nivelul personal de inteligență relațională.
  • Perseverența și toleranța la frustrare – abilități decisive pentru o societate în care ne plângem că nici copiii, nici adulții nu-și mai duc la bun sfârșit sarcinile. Tot la acest capitol, este de amintit și că o emoție din ce în ce mai greu de gestionat în prezent e frustrarea (într-o perioadă în care ne așteptăm ca totul să se rezolve instantaneu și, parcă, nu mai știm să ne așteptăm rândul, să amânăm întâlnirea cu satisfacția, succesul și recompensele); iar costurile reale sunt ascunse. Pentru că la fel tindem să ne manifestăm și față de propria persoană sau cu cei din jur. Astfel încât a devenit o raritate să vezi un om perseverent și cu o toleranță la frustrare suficient de bună.
  • Deschiderea față de provocări și rezolvarea de probleme – atunci când copiii încep să mânuiască piese LEGO®, ei, de fapt, transpun în ordine ceea ce pare a fi haos. Au fost nenumărate ocaziile în care interacționam cu copiii ce realizau diferite construcții din piese LEGO® și mereu m-a surprins asemănarea dintre această activitate și gestionarea obstacolelor din viață. În realitatea multora dintre noi, lucrurile sunt departe de a fi în ordine, așa că ne revine datoria de a găsi potrivirea și compatibilitatea pentru a pune (piesă peste piesă) emoții, gânduri și acțiuni, în așa fel încât să ne descoperim sensul vieții. Sau, mai exact, să ne construim stabilitatea viitorului încetul cu încetul.
  • Creativitatea și răbdarea – trăsături despre care știința ne arată că sunt decisive pentru viitor. Dacă răsfoim cărțile actuale despre leadership, educație și dezvoltare personală sau spirituală, vedem că există un concept nelipsit din ele: forța creativității. De creativitate avem nevoie pentru a ne transforma visurile în realitate, dar și pentru a ne colora viețile, în așa fel încât să știm de ce merită să începem aventura unei noi zile. Despre creativitate, științele sociale ne spun că este o abilitate care se cultivă în timp; prin urmare, e un proces care necesită răbdare. Creativitatea are cele mai spectaculoase ferestre de creștere în intervalul de vârstă 3–7 ani, atunci când imaginația și fantezia reprezintă perspectiva principală prin care privim lumea. Astfel, atunci când un copil se joacă cu piese LEGO®, am putea spune că simultan învață să-și cultive și potențialul creativ (care este ca un combustibil psihologic pentru călătoria numită viață).
  • Bucuria reușitei – recompensa finală pentru o viață împlinită pare să fie bucuria. Acel gust al succesului, care este atât de râvnit tocmai datorită faptului că este rar și greu de trăit. Revenind la munca mea de ghid în domeniul dezvoltării personale, subliniez cu toată încrederea că le este mult mai ușor de asimilat acest proces de autopotențare celor care au cunoscut de mici (cel puțin, ocazional) bucuria reușitei, decât celor care au crescut în spiritul lui „nu pot“, „nu te descurci“, „nu ești în stare“. Toate aceste mesaje devin niște pietre de temelie în construcția credințelor noastre despre sine și lume, iar reconstruirea lor necesită mult timp – deoarece întâi avem de găsit curajul pentru a demola ceva și apoi speranța că noua arhitectură psihologică va fi solidă și de lungă durată.
  • De asemenea, astfel de jocuri contribuie masiv la dezvoltarea vederii în spațiu – folositoare la orele de geometrie, iar apoi în diverse profesii. Iar prin asta, vreau să subliniez că inteligența cognitivă sau academică nu trebuie neglijată în fața mai tinerelor sale surori (inteligența emoțională și relațională). Este vorba doar despre faptul că, atunci când susținem creșterea și educarea unui copil, acesta are dreptul să aibă acces la tot ce este de actualitate, fără a neglija părțile despre care știm că ajung în umbră, deși sunt la fel de valoroase.

A, și încă ceva… Majoritatea părinților pe care-i cunosc și ai căror copii se joacă cu piese LEGO® se plâng mai puțin de dificultățile parentingului, în comparație cu cei ai căror copii nu au acces la acest tip de jocuri. Iar acest lucru este posibil și datorită faptului că au făcut alegeri înțelepte, că nu au uitat de legătura invizibilă dintre ei și copii, și astfel cei mici au ajuns să fie mai bine echipați din punct de vedere psihologic și emoțional, iar asta le dă încrederea necesară pentru a avansa mai ușor în viață.

℗PUBLICITATE


Nu aș putea să închei acest articol fără să amintesc de programul Piese pentru Zâmbete, primul program de donare de piese LEGO® din România, lansat de Magazinele Certificate LEGO® și Fundația United Way România. Scopul este să aducem bucuria jocului în viața copiilor din mediile vulnerabile. Astfel, până pe 26 aprilie 2020, oricine poate dona piesele LEGO® pe care nu le mai folosește în cele nouă Magazine Certificate LEGO® din București, Cluj, Ploiești, Brașov, Constanța. Toate piesele colectate vor fi sortate, igienizate și vor ajunge la sutele de copii din centrele de zi susținute de Fundația United Way România din București, Cluj și Timișoara. Și pentru că o faptă bună merită să fie răsplătită, persoanele care donează cantități mai mari (de peste 1 kg) vor primi un miniset LEGO® și un voucher de 30 RON pentru achiziții viitoare în Magazinele Certificate LEGO®.

Dacă vreți să ajutați, dar nu ajungeți în magazine, puteți trimite prin curier, gratuit, minimum 1 kilogram de piese LEGO®. Trebuie doar să completați un formular pe site-ul piesepentruzambete.ro. Sau puteți dona un set LEGO Classic direct de pe site. Pentru fiecare set donat, Magazinele Certifcate LEGO® donează încă unul.

Gáspár György

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Back To Top
×Close search
Caută