Skip to content

Viața de familie este prima noastră școală și, în acest context particular de învățare, ne însușim noțiunile de bază despre tot ce înseamnă raportarea la sine și la ceilalți, despre cum funcționează lumea și cum putem să ne folosim mintea și imaginația. În mod cert, tot aici avem și primele experiențe de reușită sau eșec. În calitate de psihoterapeut care lucrează cu familii, sunt un mare susținător al experiențelor pozitive trăite împreună cu cei apropiați. Susțin acele activități sau interacțiuni părinte-copil care-i transmit celui mic că este iubit, acceptat, apreciat și, de asemenea, că este văzut ca fiind competent.

De regulă, atunci când un părinte îmi solicită ajutorul, mai ales dacă vorbim despre un copil preșcolar sau școlar mic, adesea asta se întâmplă fiindcă are nevoie de un oarecare ghidaj, pentru a-i oferi celui mic un start cât mai bun în viață. Din punctul meu de vedere, pentru un start cât mai bun, fiecare copil are nevoie de o conexiune sigură cu părinții (sau cu adulții responsabili de creșterea lui), de libertate de explorare și de permisiunea de a-și exersa creativitatea și impactul asupra lumii. Iar atunci când le vorbesc părinților despre aceste nevoi de bază, ei se uită mirați spre mine și mă întreabă cum anume ar putea să răspundă pozitiv acestor solicitări psihologice ale copilului, în așa fel încât experiența să devină una reușită.

Răspunsul meu este, invariabil, același: jocul este esența vieții. Ceea ce înseamnă că cel mai bun context de creștere și dezvoltare pentru copii este cel în care ei se pot simți competenți și capabili să-și ducă provocările la bun sfârșit. Iar pentru acei părinți care au tendința de a se lua prea în serios, aș sublinia încă de pe acum că joaca este un context serios de învățare. Mai mult decât atât, o serie de studii recente de specialitate ne arată că există o strânsă corelație între caracterul jucăuș al copiilor și abilitățile lor de a face față provocărilor inerente ale vieții. Cu cât se joacă mai mult, cu atât mai capabili vor fi să-și exprime abilitățile de socializare, de gândire, de rezolvare de probleme și de a persevera în finalizarea unei sarcini.

Așa cum am menționat anterior, este important ca aceste activități să-i ofere copilului sentimentul confortabil și încurajator al reușitei – ceea ce noi, adulții, numim „gustul succesului“. În acest sens, o recomandare relevantă este super-plastilina sau pasta modelatoare. Copilașii sunt înzestrați cu multă curiozitate și, cu cât se simt mai în siguranță alături de mama și de tata, cu atât mai mare va fi și dorința lor de explorare. Mai exact, Natura i-a dat copilului tot ce are el nevoie, dar este important ca și părintele să-și facă datoria. Să fie disponibil și prezent alături de copil și să-i asigure acestuia resursele materiale cele mai potrivite vârstei. Este esențial ca aceste resurse să fie cât mai ușor de manipulat și să-i ofere copilașului o interacțiune plăcută. Iar o variantă la îndemână este pasta modelatoare Play-Doh. De ce? Pentru că este atât de plăcută la atingere și pentru că aceste prime interacțiuni ajung să reprezinte matricea psihologică în baza căreia creierul copilului construiește primele constructe mentale, care-i vor influența viitoarele experiențe de învățare. Dacă acum îi este ușor și se simte bine, această senzație plăcută va fi reactivată de creier și pe viitor. Dacă, însă, primele experiențe sunt prea dificile și încărcate cu frustrare, atunci aceasta va fi starea care va pune stăpânire asupra copilului și pe viitor.

Revenind la pasta modelatoare, cea mai importantă calitate a acesteia e textura sa – ușor de folosit pentru majoritatea preșcolarilor și școlarilor mici. „Dă-i unui copilaș o bucată de super-plastilină și, de îndată, îți va arăta cât este de competent“, ne-ar putea spune în cor experții în educația copiilor mici. Dar, în calitate de psiholog, vă pot spune că pasta modelatoare are nenumărate alte beneficii:

• 90% dintre părinții pe care-i cunosc își doresc copii competenți la școală, iar startul constă în dezvoltarea abilităților de motricitate fină. Pasta modelatoare este un material excelent în acest sens, deoarece prin utilizarea acesteia copiii își exersează musculatura degetelor și controlul asupra acestora – ceea ce-i va ajuta mai apoi în exersarea scrisului și în manipularea altor materiale didactice. Dezvoltarea motricității fine este tot responsabilitatea părinților, iar strategia optimă este joaca.

• O altă preocupare a părinților este sănătatea mintală și emoțională a copilului. Cu toții ne dorim ca cei mici să fie cât mai bine protejați de stres și de tulburările psihice, dar puțini știm că cea mai bună „terapie“ este joaca. Nimic nu-l ajută pe cel mic să-și descarce mai bine stresul și tensiunea psihică decât o activitate ludică. Recomandarea mea pentru astfel de situații include și super-plastilina. Majoritatea părinților care au urmat această idee au revenit cu un feedback deloc surprinzător – s-a relaxat nu doar copilul, ci și adultul. Mama unui băiețel de 5 ani, năzdrăvan și plin de energie, îmi povestea cu mândrie cum – atunci când simte că băiețelul ei este stresat sau nervos – scoate cutia cu pastă modelatoare și de îndată încep să modeleze emoții, gânduri și situații. Iar activitatea aceasta îi relaxează și apropie, în același timp. De reținut că cea mai bună joacă este aceea în care și părintele se implică din toată inima.

℗PUBLICITATE



• Tot de sănătatea psihică ține și alfabetizarea emoțională. Pentru ca un copil să aibă un nivel crescut de inteligență emoțională, este necesar ca el să dețină și un vocabular suficient de bogat, ca să poată exprima tot ce simte și trăiește. Iar observațiile mele clinice arată că, atunci când copiii împreună cu adulții se implică în fascinanta activitate de modelare a super-plastilinei, ei vorbesc mai mult decât atunci când stau la o masă și mănâncă, spre exemplu. Copiii vorbesc adesea chiar și atunci când se joacă singuri. Dar dacă au alături de ei câțiva tovarăși, modelarea plastilinei poate deveni cea mai distractivă modalitate de exersare a abilităților de comunicare, de îmbogățire a vocabularului și de creștere a granulației emoționale (capacitatea de a discerne între diferitele emoții).

• Probabil că două dintre calitățile cognitive pe care le pierdem cel mai ușor în viață sunt creativitatea și imaginația. Iar acestea reprezintă un factor-cheie în rezolvarea de probleme și în depășirea obstacolelor. Super-plastilina este o alegere inteligentă și în acest sens. Atunci când copilul începe să modeleze, își dă frâu liber imaginației și creează ca un adevărat artist. „Tot ceea ce poate fi imaginat, poate fi și modelat!“, îmi relata una dintre bunele mele prietene, care este expert în psihologia copilului și adolescentului. Repetiția este mama învățăturii, și în acest context. Pe măsură ce copiii învață să se joace cu super-plastilina, ei devin mai creativi și mai abili în detalii și finisaje. Exprimarea ideilor și gândirea simbolică sunt, de asemenea, implicate aici. Adesea, copiii pretind că fac altceva, în timp ce folosesc pasta modelatoare – frământă un aluat exact așa cum au văzut în emisiunile culinare, ridică blocuri precum constructorii sau sculptează ca artiștii.

• Atunci când lucrez cu adulții în terapie, adesea le spun că cea mai lungă cale este cea de la minte la inimă – de la a ne imagina ceva până la a ne mobiliza. Iar cei care se descurcă cel mai bine la a-și transforma visurile în realitate sunt aceia care îndrăznesc să-și folosească mâinile. Aceștia sunt oameni mari care în copilărie au avut permisiunea de a se murdări, de a face dezordine și de a explora cât mai mult posibil. Cum ar fi, dacă micuțul tău ar deveni un astfel de adult? Iar pentru asta poți, de exemplu, să-i permiți să folosească pasta modelatoare. O va face cu dibăcie și încântare.

• Marea problemă a generației tinere este concentrarea sau mai exact lipsa acesteia, ne spun la unison cadrele didactice. Iar eu, ca psiholog, vin și adaug că, de regulă, dificultatea este reprezentată de faptul că cei mici nu-și exersează capacitatea de concentrare. Realitatea ne arată că, pentru o bună concentrare, este nevoie de practică și de o atenție focalizată asupra a ceea ce facem. Așa cum deja știm, copiii învață cel mai repede prin joacă. Prin joaca cu super-plastilina, copilul își exersează concentrarea și perseverența. Cei mai mulți dintre copii preferă pasta modelatoare Play-Doh, datorită proprietăților sale – nu se lipește de mâini sau de obiecte, are un miros plăcut (ceea ce ajută la starea de relaxare), culorile sunt intense (și prin urmare plăcute ochiului) și este ușor de modelat (dacă ceva nu le-a ieșit bine, pot face schimbările dorite fără prea mult efort și, astfel, se apropie tot mai mult de creația dorită). Fără să conștientizeze, își măresc capacitatea de concentrare.

• „Și ce, dacă nu avem super-plastilină? La fel de benefic este și desenatul“, îmi spunea unul dintre tăticii cu care am avut o ședință de terapie. Într-adevăr, desenul este o altă activitate ludică importantă. Dar nu vine cu aceleași beneficii. Pasta modelatoare dezvoltă a treia dimensiune a imaginației, în timp ce desenul doar pe-a doua. Altfel spus, în timp ce se joacă cu super-plastilina, majoritatea copiilor își pun și corpul în mișcare; desenul necesită o postură mai statică. Mai mult decât atât, desenul relaxează, dar poate crește și nivelul de anxietate de performanță – fiindcă odată finalizat, cu greu îl mai poți retușa, riscând să-l strici definitiv. Adesea, am auzit copii care-mi spuneau că nu au desenat la fel frumos ca ceilalți. Dar nu am auzit niciun copil care să-mi spună că ceilalți modelează mai frumos – pentru simplul motiv că-și puteau relua încercările ori de câte ori doreau, până ce le ieșea după gustul lor. Ceea ce înseamnă că experiența reușitei este mai ușor de obținut prin utilizarea pastei modelatoare, decât prin desen sau pictură.

În încheiere, să reținem următoarele: cu cât copiii se joacă mai mult, cu atât mai ușor li se dezvoltă nivelul de reziliență (capacitatea de a face față provocărilor vieții), precum și adaptabilitatea socială și emoțională. Nevoile esențiale ale copilului sunt atașamentul și apartenența, explorarea și libertatea de mișcare, autenticitatea și influența asupra lumii. Pentru toate acestea, părintele întruchipează condiția numărul 1, iar jocul – condiția numărul 2.

Așadar, pe orice vreme și în orice moment al zilei, acasă și la grădiniță ori la școală, fetițele și băiețeii au șansa de a se juca inteligent și iscusit cu super-plastilina: ceva care nu ocupă loc mult, nu face gălăgie și nici nu murdărește iremediabil. E unul dintre acele jocuri ce generează beneficii uimitoare pentru toată familia – dezvoltă încrederea, mintea, imaginația și luminează sufletul.

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0