skip to Main Content

Ne petrecem mult timp pe pilot automat; mergem, mâncăm, facem naveta și chiar vorbim fără a fi foarte conștienți de ceea ce facem. Trecem pur și simplu prin mișcări, ghidați de rutinele și obiceiurile noastre. Ți s‐a întâmplat vreodată să urmezi un traseu familiar către una dintre destinațiile obișnuite și să treci fără să te oprești? Sau să suni o persoană când intenționai să suni o alta? Sau, poate și mai neplăcut, să conduci și să observi brusc lumini roșii, strălucitoare, intermitente în oglinda retrovizoare și să nu ai idee de cât timp nu erai conștient de acestea?

Aceste întâmplări banale arată că ne lăsăm atrași în iureșul vieții cotidiene și uităm să fim prezenți. Desigur, putem spune că astfel de mici neplăceri sunt inerente unei vieți ocupate. Adevărul este că sunt manifestări ale neconcordanței frecvente dintre locul în care ne aflăm fizic în orice moment al zilei și locul în care se află mintea noastră.

Cartea Darul Prezenței conștiente este un ghid inedit pentru a ieși din starea de pilot automat și a trăi mai mult cu intenție. Citatele de mai jos, selectate din această carte, ne pot stârni curiozitatea pentru a găsi motivația de a citi întregul ghid semnat de Caroline Welch.

● Prezența conștientă este o stare de spirit de calm, limpezime, deschidere, ce poate fi numită pur și simplu mindfulness sau conștientizare atentă.

● Prezența conștientă este o resursă naturală gratuită, disponibilă oriunde și oricând. Nu ai nevoie de echipament special.

● Scopul reprezintă obiectivul vieții noastre, cel care ne oferă direcție și sens. Este motivul pentru care ne ridicăm dimineața din pat.

● Prioritizarea se referă la felul în care ne alegem și ne soluționăm provocările. Obiectivul mai larg și mai nuanțat al Prioritizării ne ajută să ne dăm seama că nu trebuie să facem totul, nu dintr‐odată.

● În realitate, ne petrecem aproximativ jumătate din orele noastre de veghe rumi­nând constant, reluând aceleași idei la nesfârșit.

● Prezența conștientă este o stare de „atenție receptivă“ ce ne permite să fim concentrați la ceea ce se întâmplă în momentul actual.

● Petrecem aproximativ 50 la sută din timp gândindu­-ne la altceva decât la ceea ce facem, de fapt.

● Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că, în momentul în care suntem conștienți de ceea ce facem, suntem cei mai fericiți, indiferent de ceea ce facem, de fapt.

● Tindem să petrecem mult timp în capul nostru, pierduți în gânduri, făcându‐ne idei și ruminând excesiv la tot felul de lucruri, în loc să le experimentăm în mod direct.

● A fi în prezent înseamnă a fi aici, nu a ajunge acolo.

● Poate te surprinde să afli că nici măcar un sentiment foarte neplăcut nu durează mai mult de 90 de secunde – cu excepția cazului în care încercăm să‐l alungăm sau să‐l confruntăm, caz în care va persista.

● Prezența conștientă înseamnă să acceptăm situația de față, nu să ne străduim să schimbăm lucrurile.

● Gândurile noastre pot să ni se pară extrem de reale. Când nu suntem într‐o stare de Prezență conștientă, avem tendința să ne supraidentificăm cu ele, considerându‐le adesea sinonime cu realitatea sau cu mine, în detrimentul nostru.

● Patru întrebări prin care îți poți analiza gândurile:

  1. Este real?
  2. Poți fi absolut sigur că este real?
  3. Cum reacționezi când crezi în acel gând?
  4. Cine ai fi fără acel gând?

● Datorită neuroplasticității, structura creierului se poate schimba odată cu experiența, dezvoltându‐ne conexiunile neuronale în același mod în care ne definim mușchii.

● Una dintre cele mai dificile provocări pentru noi este să fim îngăduitori cu noi atunci când nu ne‐am ridicat la nivelul așteptărilor, fie ale altora, fie ale noastre.

● Autocompasiunea înseamnă să fim mai buni, grijulii și înțelegători cu noi înșine atunci când întâmpinăm dificultăți, așa cum am proceda cu un prieten bun.

● Cercetările demonstrează că 80% dintre noi suntem mai plini de compasiune față de alții decât față de noi înșine.

℗PUBLICITATE



● Oamenii care practică autocompasiunea au parte de nenumărate beneficii în ce privește sănătatea, inclusiv un nivel mai scăzut de hormoni de stres, mai puțină anxietate și depresie ca reacție la stres.

● Autocompasiunea este legată și de îmbunătățirea sistemului imunitar, satisfacția vieții, fericirea, recunoștința, încrederea în sine și aprecierea corpului.

● Corpul este prezent sută la sută din timp, dar unde este mintea?

● Ne regăsim adesea prinși în povești ce au rezistat probei timpului, dar nu și a adevărului.

● Femeile pun de cele mai multe ori pe primul loc familia, prietenii, munca și cred că a nu face acest lucru este egoist, egocentrist sau orgolios.

● Cercetările arată că femeile au un nivel mai ridicat de stres decât bărbații, ceea ce ne poate pune în pericol starea de bine fizică și psihică.

● O viață împlinită este o viață stresantă. Cheia nu este să scăpăm de stres, ci să schimbăm modul în care ne raportăm la acesta.

● Compasiunea are trei componente:

  1. Perceperea suferinței (a ta sau a altei persoane).
  2. Analizarea modului în care acea suferință poate fi redusă.
  3. Adoptarea comportamentelor în vederea reducerii suferinței.

● Grija pentru mințile noastre este similară cu grija pentru corpurile noastre; știm teoria, dar practica este o altă poveste.

● Ori de câte ori expirăm mai mult decât inspirăm, corpul nostru intră într­-o stare de relaxare.

● Data viitoare când ai de purtat o conversație dificilă la telefon, sau când ai doi copii flămânzi, prostdispuși, încearcă această practică de respirație: inspiră timp de patru secunde și expiră timp de șapte secunde.

● Pentru a descoperi propria poveste de viață începe prin a privi în trecutul și viitorul tău.

● Cercetările actuale arată că lipsa scopului în viață contribuie cel puțin la fel de mult la boală și la moartea prematură precum: consumul de tutun, de alimentația proastă, de sedentarism, de stresul negativ.

● Scopul tău poate fi schimbat, actualizat, extins, contractat sau rafinat pe parcursul vieții. Scopul nu este neapărat unul și bun, deși poate fi.

● Grija de sine poate însemna să‐ți urmezi visele.

● Oamenii singuri sunt mai atrași de comunicarea mediată pe care o oferă rețelele de socializare și își fac un obicei din ceea ce cercetătorii numesc „gustări sociale“, adică împlinirea temporară, însă iluzorie a nevoilor sociale.

● Hoțul bucuriei este comparația.

● Crezi sau nu, dacă scrii o scrisoare de recunoștință, chiar dacă nu o vei trimite niciodată, te vei bucura de beneficiile asupra sănătății mintale oferite de experimentarea gratitudinii.

● Poate fi eliberator să știm pur și simplu că schimbarea ne este disponibilă, chiar dacă alegem, în cele din urmă, să nu facem nicio schimbare în acel moment.

● Curajul nu înseamnă absența fricii, ci disponibilitatea de a continua, cu grijă, pe același drum, în pofida fricii.

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0