fbpx
skip to Main Content
4 Plusuri Ale Evaluării Digitale. În Vremuri Noi, Apar și Tipuri Noi De Evaluare

Situația globală actuală a impus noi tendințe în sistemul de învățământ, prin mutarea conținutului și a interacțiunii în mediul online. Nimeni nu prevăzuse o astfel de schimbare, dar contextul actual a făcut în așa fel încât educatorii au găsit soluțiile potrivite pentru a continua procesul de învățare.

Dacă într-o primă fază atenția s-a axat pe organizarea clasei virtuale, pe sincronizarea conținutului și instruirea elevilor, acum a sosit momentul evaluării conținutului parcurs.

Evaluarea didactică modernă este o evaluare formativă, axată pe proces. Ea este dinamică, flexibilă și asigură reglarea din mers a activității educaționale. Toate aceste principii simple funcționează perfect în mediul educațional din cadrul unei clase fizice. Dar ce se întâmplă, dacă suntem nevoiți să realizăm o evaluare în mediul digital. Cum se pot asigura profesorii că este transparentă și reflectă adevăratul potențial al elevilor?

Clasic versus virtual

Eram obișnuiți cu toții să vină copilul de la școală și să-l întrebăm: „Tu ce note ai luat azi?“ Iar acesta scotea, mai timid sau mai încrezător, foaia cu evaluarea și astfel noi, părinții, deveneam o parte din acest proces de evaluare. Puteam să aducem laude, să încurajăm, să căutăm a înțelege și apoi să luăm măsurile potrivite.

Brusc această obișnuință a dispărut – din cauza mutării în mediul online a educației și, implicit, a evaluării.

Există mai multe platforme de evaluare la care profesorii au apelat. Totuși, soluția propusă de către cei de la Google este una dintre cele mai complexe, asigurând un flux informațional continuu pe durata întregului proces educativ. Pentru cadrele didactice care utilizează platforma Google Classroom, totul se simplifică și devine ușor de gestionat; la fel, și pentru elevi și părinți.

Avantajele utilizării platformei Google Classroom, în procesul de evaluare

Există patru puncte tari ale acestei platforme, care o fac extrem de accesibilă în procesul de evaluare online.

1. Accesare simplă de pe orice device. Pentru a putea participa la procesul de evaluare, elevul are nevoie de un computer desktop sau laptop ori de o tabletă prin care să accese browser-ul Chrome.

℗PUBLICITATE


2. Organizare și comunicarea eficientă. Toate materialele propuse de către profesor sunt salvate automat, așa că elevului îi revine sarcina de a completa conținutul sau sarcinile solicitate.

3. Feedback imediat. Această parte este cea mai eficientă pentru profesor și elev, dar și pentru părinte. Un test dat elevilor poate fi vizualizat în timp real de către profesor, fiind total transparent. Elevul poate fi ajutat să găsească un răspuns corect și ghidat pentru a identifica informația necesară, fără a fi depunctat sau a fi nevoit să predea un test incomplet.

4. Evaluare digitală integrală. Acest proces poate fi privit ca un avantaj, din perspectivă ecologică. Nu se mai utilizează coli de hârtie, se simplifică procesul de multiplicare în format fizic, iar elevi pot avea un dosar virtual personal, care să includă toate evaluările primite.

Cu ce-i ajută pe părinți această trecere la evaluările digitale?

Este o întrebare pe care mulți părinți și-au adresat-o. Dar, odată cu primele rezultate ale unei evaluări digitale, multe enigme au fost înlăturate. Astfel, părinții au constatat că rezultatele evaluării vin singure către ei, datorită sistemului ce permite ca și părintele să fie parte din procesul educațional. Se pot purta dialoguri constructive împreună cu copilul, iar anumite recomandări ale profesorului (legate de evaluare) pot fi urmărite și de către părinte.

Pe viitor, aceste tipuri de evaluare pot fi menținute ca modalități curente de evaluare. Astfel, percepția părinților față de școală și relația lor cu școala vor deveni mult mai bune, deoarece vor fi implicați continuu în acest proces.

În concluzie, să ne amintim că, la vremuri noi, apar și tipuri noi de evaluare – care determină evoluția modernă și constructivă a școlii românești.

Cosmin Tuduran

Cosmin Tuduran este absolvent al Facultății de Jurnalism și Relații Publice și este interesat de integrarea tehnologiei digitale în programele educaționale. Experiența lui de peste 20 de ani în domeniul educațional este completată cu un program de masterat în tehnologiile informatice și de comunicații.

Back To Top
×Close search
Caută