fbpx
skip to Main Content

Alina Dumitrașcu este de profesie avocat, fondatoarea Smartastic lab și autoarea cărții Ce este Constituția? Joacă-te și vei afla! Pentru că este un om plin de energie, care emană multă căldură sufletească și se implică în nenumărate activități pentru educația copiilor, am stat de vorbă cu ea despre trecut, prezent și viitor. Tema principală a discuției a pornit de educația copiilor din România cu privire la alfabetizarea constituțională, dar a ajuns să ne dezvăluie inclusiv că lucrează la o nouă carte pentru copii.

De ce este important pentru copii să cunoască Constituția României?

Înainte de orice, viața este despre corectitudine, onestitate, încredere, curaj, entuziasm, bunătate, înțelegere, decență și bun simț. Trebuie să regăsim în noi aceste valori că să putem face lucrurile „așa cum se cuvine“. Iar ca să se întâmple astfel, trebuie să internalizam aceste valori încă de mici, de la primii ani în școală, când curiozitatea este maximă, iar deschiderea pentru orice subiect este nelimitată și lipsită de prejudecăți. Constituția trebuie să fie unul dintre aceste subiecte pentru că se referă la valori și principii.

Educația timpurie este soluția dacă ne dorim să existe un impact asupra personalității copiilor, permițându-le să crească și să se dezvolte cu acest fundament. Cum bine spunea Sir Ken Robinson, „educația nu înseamnă doar pregătirea pentru ceva care urmează să se întâmple; ea trebuie să-i ajute pe oameni să se integreze în prezent.“

Cred cu tărie că startul în educație este la fel de important ca startul în competiții, iar exemplul Finlandei care a ajuns țară-lider la nivel global în domeniul educației nu cred că este întâmplător. Pentru că educația formală nu este atât de flexibilă și coerentă pe cât ne-am dori, fiind de cele mai multe ori influențată de politic, cred că soluția trebuie să vină din afară sistemului, din mediul non-formal, prin inițiative educaționale care să completeze programa școlară.

Din acest motiv, m-am gândit să-mi folosesc cunoștințele dobândite în facultatea de drept și am scris cartea Ce este Constituția? Joacă-te și vei afla!, iar ulterior am fondat asociația Smartastic lab, axată în principal pe educație în direcția alfabetizării constituționale și juridice, precum și a egalității de gen.

Numele proiectului de alfabetizare constituțională este: „Începe cu dreptul“, fiind evident că m-am gândit la primele experiențe din clasă, la primele gânduri și opinii exprimate de către micuții cetățeni. Visez la ziua în care va fi „cool“ să știi Constituția și să îți cunoști drepturile.

Ce presupune alfabetizarea constituțională a copiilor?

Aș spune că alfabetizarea constituțională are scopul educării copiilor în direcția cunoașterii drepturilor și obligațiilor care le revin, în direcția respectării legii și a statului de drept, precum și a cunoașterii organizării statului și a societății în care trăiesc.

Dacă ne referim la metoda pe care am implementat-o eu, pe de o parte, copiii sunt provocați prin intermediul imaginilor, jocurilor și activităților din carte, iar pe de altă parte, prin discuțiile din clasă pe baza imaginilor și a filmulețelor, ei imaginându-și anumite situații, punându-se în anumite roluri, luând decizii și chiar scriindu-și propria constituție, semnând ca președinte al statului imaginat chiar de ei. Mi se pare un exercițiu extraordinar care îi încurajează și ii face să creadă în ei înșiși, dezvoltându-se cu convingerea că totul este posibil și niciun vis nu este nerealizabil. 

„Vreau să fac totul așa cum se cuvine,“ spunea Harry Potter și îmi doresc să cred că același lucru vor și copiii cu care am discutat despre constituție și care au citit cartea scrisă de mine.

Cine sunt oamenii din spatele Smartastic lab?

Smartastic lab este fondat de trei avocați. Eu, Raluca Golescu și Cristina Pintilie. Am lucrat împreună, am visat împreună, am dezbătut atâtea subiecte de drept și de educație încât, treptat, ne-am dat seama că ne dorim să facem mai mult decât atât și am fondat această asociație cu care am intrat în școli și am cunoscut mii de copii minunați. Iată că se poate. Trei oameni pot schimba ceva dacă își doresc cu adevărat și dacă pun destulă energie într-un proiect.

Această întrebare mi-a adus aminte de manifestul pentru schimbare gândit la momentul lansării asociației pe care am imaginat-o ca pe un laborator al copiilor „smart“ și „fantastici“ în același timp și care sună așa:

„Poate că vă întrebați cine suntem. Formulă este simplă: Alina, Raluca și Cristina puse la un loc, într-un amestec concentrat de dorințe și de determinare, compoziție omogenizată cu multă dragoste de viață, vise îndrăznețe și entuziasm. Amestecul obținut a fost introdus în capsula dorinței de a contribui la efortul colectiv de schimbare.

La final, aceasta a fost lansată prin dispozitivul de încurajare a copiilor de a-și păstra mintea deschisă.

Substanța principală care face că formula smartastică să prindă viață și să degaje energie este visul ca noile generații să aibă curaj, convingeri sănătoase și prețuire de sine, copilărind într-un mediu echilibrat din care lipsesc prejudecățile și etichetele, iar valorile personale și drepturile fundamentale sunt promovate și respectate.

Ne dorim să schimbăm compoziția viitorului, prin intermediul acestui adevărat loc de joacă în care se gândește și se comunică cu îndrăzneală, se incită la visare cu ochii deschiși și se oferă inspirație și emoții. Ne dorim ca, experimentând, copiii să conștientizeze că sunt egali și că pot reuși în viață orice își propun.

În compoziția smartastică nu se amestecă niciodată elemente precum: «nu se poate», «nu sunt suficient de bun» sau «așa sunt lucrurile de când lumea».

Pentru ca reacțiile să fie spectaculoase și stabile, iar rezultatele să fie cu adevărat fabuloase, în realizarea experimentelor se implică, în proporții egale, atât fete, cât și băieți. Amplificarea și efervescența reacțiilor o asigurăm prin tratarea întregii compoziții cu substanța „împreună-este-mai-bine“, urmărind răspândirea uniformă a acesteia în întreaga masă a amestecului. Experiența ne-a arătat că numai susținându-ne reciproc, într-o zi vom putea vorbi despre o veritabilă egalitate de gen din care să lipsească stereotipurile și obstacolele de orice fel. În consecință, aplicăm această formulă în toate experimentele noastre.

Ne dorim ca noua generație să fie neînfricată, plină de aspirații și de dorința de reușită, iar pentru asta, fie că este vorba despre spațiul online sau offline în care experimentăm, în toate eprubetele, stativele, capsulele și dispozitivele pe care le folosim presărăm câte un strop de energie, stimuli, modele, informații și inspirație.

Datorită prezenței unui vis puternic în molecula substanței principale, toți copiii care vor intra în spațiul smartastic, și în special fetele, vor fi inspirați să-și descopere propriul drum, vocea interioară, talentul și independența fără îndoieli, fără ezitări, fără discriminări sau dezechilibre.

În urma acestui rezultat se decantează câteva substanțe pure între care: eliminarea oricăror limitări de gen, eliminarea discriminărilor de orice natură și eliminarea stereotipurilor și a prejudecăților. Substanța smartastică obținută în urma tuturor acestor procese are proprietatea particulară de a genera schimbarea de mentalitate și de perspectivă de care este atât de nevoie în România și de a atrage implicarea personală a fiecăruia dintre noi, astfel încât rezultatele pozitive să nu întârzie să apară. Încearc-o și tu!

Intră în Smartastic lab, implică-te, lasă inspirația să te atingă și vei simți acel ceva în adâncul sufletului tău. Este tumultul interior generat de starea de bine dată de interes, implicare, fapte bune și viață trăită cu sens.

Este mai mult decât îți poți închipui și va conta cu adevărat!“

Ce a presupus evenimentul „Egalitate prin Creativitate“ organizat, în 2020, alături de Muzeul de Artă Recentă din București?

Evenimentul organizat la inițiativa echipei Muzeului de Artă Recentă (MARe) din București face parte dintr-o serie de sesiuni speciale organizate de muzeu în cadrul cărora copiii au ocazia să întâlnească mentori care să le inspire pașii în diferite direcții prin discuții, joacă, stimularea creativității și exprimarea prin artă. Este o idee minunată, intitulată „MARe de MicRofon“.

În opinia mea, evenimentele de acest gen ar trebui să devină o obișnuință în România, ca în toate celelalte țări, dacă ne dorim să avem o generație care apreciază și înțelege arta, care este creativă și inovativă. Totodată, astfel de evenimente vin în ajutorul dascălilor, formatorilor și chiar al părinților care, intersectând anumite subiecte (cum au fost, în cazul nostru, dreptul și arta) ajung să creeze un ecosistem prietenos și creativ care facilitează învățarea și înțelegerea unor concepte care uneori par greoaie.

Copii au nevoie să experimenteze, să descopere, să se implice, să fie inspirați. Copiii și, de fapt, noi toți avem nevoie de povești și chiar de magie că să putem înțelege, că să putem simți și să ne putem exterioriza într-un anumit domeniu sau cu privire la un anumit subiect.

Cred că am putea propune Ministerului Educației să introducă obligativitatea școlilor de a organiza lecții în muzee. În acest fel, școlile s-ar mobiliza în această direcție și, de ce nu, poate și managementul muzeelor s-ar dezmorți și ar căuta metode de reinventare sau chiar de înființare a unor noi muzee care să permită copiilor acest tip de experiențe. Împreună cu echipa MARe, am îmbinat Arta și Dreptul în cadrul atelierului denumit „Egalitate prin Creativitate“.

Atelierul a avut o componentă teoretică, în care am discutat despre egalitate având ca referință atât cartea, cât și exemple reale și actuale, urmată de o componentă practică, în cadrul căreia cei mici, cu ajutorul echipei educaționale a muzeului, au creat propriul lor „manifest pentru egalitate“ folosind diverse tehnici artistice și materiale reciclate.

Un exercițiu extrem de interesant, deoarece copiii au învățat, au creat, și-au folosit imaginația și îndemânarea și au militat pentru egalitate. Cu o astfel de pregătire, în mod sigur nu vor rămâne pasivi și tăcuți că viitori adulți.

Copiii au nevoie de exercițiu și încurajare pentru a ajunge să creadă în propriile puteri și în faptul că pot face lucruri remarcabile indiferent de vârstă. Greta Thunberg și Malala Yousafzai sunt dovada clară că acest lucru este posibil, iar viitoarea generație de lideri își va face auzită vocea încă din copilărie. Veți vedea!

De fapt, dacă ne gândim bine, pentru prima dată în istorie, revista Time a desemnat Copilul Anului 2020 în persoana lui Gitanjali Rao, o fetiță de 15 ani care deja se poate numi om de știință și inventator. Copiii sunt pe drumul cel bun și ei vor aduce schimbarea.

Cum este să fii alături de copiii care participă la evenimentele la care ești prezentă?

Este incredibil. Nu mi-am închipuit că întâlnirea cu copiii îți poate aduce atâta bucurie și atâta satisfacție. Sunt curioși, activi, jucăuși, iubitori, sunt generații extraordinare, dornice de înțelegere și de implicare, deschise la dialog și la orice tip de joc sau de experiment, iar surprinzător este faptul că sunt copilăroși, maturi și responsabili deopotrivă.

De multe ori, la finalul lecției, copiii au simțit nevoia să se apropie, să spună ceva drăguț sau chiar să mă îmbrățișeze. Cred că cei mici au nevoie de astfel de vizite și de experiențe alături de adulți care să îi provoace să-și folosească mintea, inclusiv în legătură cu subiecte serioase considerate de obicei teme ale adulților, cum sunt Constituția, legea, statul de drept, mediul, organizarea instituțională.    

Exercițiul lucrurilor simple începe din copilărie.

Cum au primit micii cititori din țara noastră cartea „Ce este Constituția? Joacă-te și vei afla“?

℗PUBLICITATE



Cu mare bucurie, curiozitate și încântare. Este adevărat că ilustrațiile sunt extrem de atractive, grupul de prieteni și de personaje este primitor, jucăuș și accesibil celor mici care își pot lipi poza pe prima pagină a cărții, devenind astfel parte din grupul de exploratori ai dreptului.

În plus, cartea include jocuri și activități, fiind interactivă și, prin urmare, greu de abandonat. Mi-am dorit să obțin o carte educativă și veselă în același timp, care să capteze interesul micilor cititori.

Dar cititorii adulți?

Profesorii, părinții și prietenii care au văzut cartea au fost încântați că există și că este atât de prietenoasă fiindcă de cele mai multe ori nu există o sincronizare între conținutul materialelor educative și nivelul de înțelegere al copiilor.

Totuși, trebuie să recunosc că există o temere a adulților față de aceste subiecte și îmi amintesc momentul lansării cărții, în care adulții erau cei care aveau emoții și nu copiii, din cauza reprezentanților presei prezenți în sală, gata de pus întrebări la care, cel mai probabil, adulții ar fi spus „lucruri trăsnite“ din cauza lipsei educației juridice.

Știu că prietenii de la Funky Citizens au un material ilustrat foarte frumos, destinat adulților, astfel încât Constituția și legea în general să fie ușor de înțeles, indiferent de pregătirea profesională.

Marii cititori au, de asemenea, nevoie de mesaje simplificate, astfel încât inflația legislativă să fie mărunțită și explicată într-un limbaj mai puțin sofisticat și mai puțin avocățesc, care să le permită înțelegerea situației de drept și identificarea demersurilor care pot fi realizate.

Ce te-a determinat să scrii o carte prin intermediul căreia copiii să se familiarizeze cu drepturile și, deopotrivă, obligațiile lor?

Cred că România ultimilor ani mi-a dat ocazia de a reflecta și de a aloca timp lucrurilor cu adevărat relevante pe care le pot face în calitatea mea de avocat, femeie și mamă.

Au fost și sunt în continuare nenumărate evenimente în activitatea mea profesională și în lumea oarecum mică ce ne înconjoară care m-au bulversat și m-au revoltat, iar de cele mai multe ori, urmărind ceea ce se întâmplă, am constatat că lipsește înțelegerea unor noțiuni juridice de bază, lipsește înțelegerea funcționării statului de drept și a unui sistem judiciar, lipsește responsabilitatea cu privire la propriile acțiuni și, nu în ultimul rând, lipsește încrederea că acțiunile pot corecta erorile și derapajele existente la un moment dat.

Așadar, m-am decis să trec la acțiune și să fac ceva concret pentru formarea generației tinere, pentru alfabetizarea constituțională a copiilor, astfel încât să crească cu certitudinea că „se poate“, că lucrurile se pot schimba în bine și că orice acțiune are sens și poate face diferența, fiind de preferat pasivității.

Avem nevoie de o generație educată juridic, pregătită să ia decizii și responsabilă. Avem nevoie de o generație care să creadă în propriile puteri și în faptul că poate genera schimbare. Avem nevoie de o generație corectă, pozitivă și implicată în societate. Avem nevoie de o generație care să acționeze cu profesionalism, să nu renunțe și să ducă lucrurile la bun sfârșit.

Deci, pentru toate cele de mai sus, am scris o carte și fac tot ceea ce îmi stă în puteri pentru ca ea să ajungă la cât mai mulți copii.

Editura Curtea Veche și Asociația Curtea Veche sunt alături de mine și mă susțin în acest demers, iar eu mă simt norocoasă să am aproape oameni atât de sufletiști, cu care am rezonat din prima secundă și care au înțeles cât se important este să milităm constant pentru lectură și pentru educație în domeniul juridic.

Cum a primit fiul tău cele prezentate în carte?

În primul rând, fiul meu este unul dintre personajele principale ale cărții și m-a inspirat deosebit de tare. Sunt o mama norocoasă. Am gândit împreună grupul de animăluțe care descoperă Constituția și am încercat să îi descriu proiectul pas cu pas, atât imaginile, cât și textul, astfel încât să fiu sigură că înțelege și că, prin urmare, și alți copii de vârsta lui vor înțelege.

Nu a fost simplu deloc. Mi-am dat seama că noi, avocații, avem un vocabular greu accesibil atât pentru adulții din afara profesiei, dar mai ales pentru copii. Că să ajung la textul pe care îl vedeți în carte am simplificat mesajul în multe etape, iar exercițiul mi s-a părut extrem de util și am încercat să îl folosesc ulterior și la birou, în relațiile de business.

Îmi este din ce în ce mai clar că lumea are nevoie de informație scurtă, clară, simplă și la obiect. Dacă combinăm acest tip de informație cu materiale vizuale, atunci rezultatul este garantat. Cred că profesiile juridice se vor schimba mult în următoarea perioadă de timp datorită digitalizării și automatizării anumitor procese prin utilizarea inteligenței artificiale, iar limbajul sofisticat nu va mai avea ce să caute în discuție.

Revenind la carte, lansarea acesteia a fost un moment extrem de important și de emoționant atât pentru mine, cât și pentru fiul meu, pentru că a avut loc la Librăria Humanitas de lângă Cișmigiu și s-a întâmplat pe fondul evenimentelor #rezist din București. A participat extrem de multă lume, au venit foarte mulți părinți, profesori și copii, iar evenimentul a durat până târziu în seară, oamenii stând la rând pentru autograf și discuții legate de viitorul României, statul de drept și educația copiilor în această direcție.

A fost unul dintre cele mai fericite momente din viața mea. Mulțumesc încă odată editurii care s-a implicat enorm, a crezut în mine și în ideea mea și cred că sunt încântați de ceea ce văd că se întâmplă pornind de la o simplă cărticică.

Cum este să te iei la trântă cu sistemul?

Este complicat, dar nu imposibil. Dacă vorbim despre „stat“ sau despre „sistem“, vorbim, de fapt, despre oameni. Oamenii sunt sistemul și ei sunt cei care fac lucrurile să fie greoaie sau chiar imposibile uneori.

Nimic nu este simplu în viață. Nici decizia de a scrie o carte pentru copii când tu, de fapt, nu ești scriitor nu a fost simplă. Cum nu a fost simplă nici decizia de a vizita o editură că să povestești despre ideea ta, știind că sunt, probabil, mii de oameni cu idei care îi vizitează zilnic. Nici interacțiunea cu instituțiile de învățământ și cu profesorii nu este întotdeauna cea mai minunată experiență în România zilelor noastre.

Esențialul a fost că nu am renunțat, am păstrat entuziasmul din prima zi și am găsit oameni care au crezut în mine, în noi și în acest proiect smartastic și care, încet, încet au realizat că educația juridică nu este un moft, ci este o necesitate dacă vrem o Românie în care să nu mai vorbim despre corupție, impostură, lipsă de profesionalism și multe altele care nu ne fac cinste ca nație.

Ce proiecte noi ai desfășurat în ultima parte a anului 2020?

Ultima parte a lui 2020 – un an atât de greu pentru noi toți – am dedicat-o faptelor bune și proiectelor viitoare, între care cele legate de o nouă carte pentru copii.

Îmi doresc să iasă la fel de frumoasă ca și prima fiindcă atât eu, cât și Anda Ansheen, ilustratoarea cărții mele, am pus mult suflet în ea, lucrând la ilustrații într-o perioadă atât de încărcată emoțional.

În plus, fiindcă în a doua parte a anului copiii au stat acasă și nu au putut merge la școală, m-am gândit mai mult la toți aceia care nu au acces la tehnologie, iar cifrele arată că peste 30% dintre copiii din România sunt în această situație tristă. Așadar, am contactat dascăli inimoși și le-am trimis cărți.

Chiar în luna decembrie am descoperit un proiect educațional fantastic, denumit EduBuzz, în cadrul căruia doi învățători entuziaști – Natalia și Adrian – au cumpărat un autobuz scos din uz și l-au transformat într-un spațiu de învățare pentru copiii din satul brașovean Augustin. Rezultatul arată fantastic, iar proiectul m-a încântat teribil. Pentru că autobuzul are și o bibliotecă, am contribuit la dotarea acesteia cu cărți despre Constituție, iar dascălii, împreună cu un grup de studenți voluntari, vor discuta cu micuții pe marginea drepturilor descrise în carte, lăsând imaginile și activitățile să îi inspire. Poate nu este mult, însă, pas cu pas, efectele se vor vedea.

În plus, mulți copilași din respectiva comună au primit cartea în dar de la Moș Crăciun și mi-aș dori să știu că au descoperit-o, au colorat-o și au desenat-o în toate zilele libere de sărbători. Ce aș putea să îmi doresc mai mult, oare?! Mă simt norocoasă să pot contribui.

Un mesaj pentru părinții care au citit acest interviu și care se gândesc să-și surprindă copiii cu cartea ta despre Constituția României…

Este important să le oferim copiilor cărți educative în dar. Este important să le citim când sunt mici și să îi ajutăm să deprindă obiceiul ca în fiecare zi să dedice puțin timp lecturii, alegându-și cu atenție cărțile, revistele și resursele digitale.

Statisticile din România sunt înfiorătoare în materie de carte și de citit, dacă ne gândim că doar 4% dintre români citesc zilnic. Trebuie să schimbăm această realitate și să punem accentul pe ceea ce este esențial, cititul fiind extrem de important de la cea mai mică vârstă, până la cea mai înaintată, dacă ne raportăm și la beneficiile sale indirecte în materie de odihnă, optimism și chiar de durată de viață.

O carte despre Constituție va fi întotdeauna o alegere bună pentru un „micuț cetățean“ care, mai repede decât își închipuie părinții săi, își va exersa libertatea de exprimare, va judeca singur lucrurile și își va exercita drepturile în anumite conjuncturi. În opinia mea, este important ca, începând cu primii ani, să le vorbim celor mici despre valorile fundamentale, despre legi, despre societate și despre binele colectiv. Este un exercițiu interesant, util și plin de sens pentru viitorul adult, dat fiind că „ceea ce se imprimă, se exprimă.“

Nu în ultimul rând, cred că valorile sănătoase se descoperă la început de drum și se păstrează în interior până la sfârșit, influențând întregul parcurs uman și profesional al fiecărui individ. Să nu uităm că o bună funcționare a societății și a statului de drept depinde de noi toți în egală măsură și nu se produce peste noapte.

Este nevoie de pași mărunți și consecvenți în această direcție, de cărți, de jocuri, de povești și întâlniri cu oameni din domeniu, deci de ce să nu începem cu o carte despre Constituție?

Pagina de Psihologie

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Back To Top
×Close search
Caută