fbpx
skip to Main Content

Activitățile artistice ne oferă atât confort și culoare vieții, cât și bunăstare psihologică. Fie că ne referim la dans, literatură, desen sau pictură, ele pot constitui modalități preventive și vindecătoare pentru toți indivizii, indiferent de abilitățile artistice, vârstă sau domeniu de activitate. Arta poate să ne aducă aproape de noi înșine, dar și de cei de lângă noi. Cercetările care investighează relația dintre artă și starea de bine afirmă că arta are potențialul de a-i face pe oameni să se simtă mai încrezători în propriile forțe, să aibă relații satisfăcătoare cu prietenii și familia și să fie deschiși la experiențe și idei noi. 

Ce este terapia prin artă? Cine se poate implica în activitățile artistice?

Terapia prin artă este o tehnică de psihoterapie care utilizează arta (desenul, pictura, sculptura etc.) ca fundament pentru exprimarea gândurilor și emoțiilor. Aceasta este o formă de suport psihologic, căci permite explorarea emoțiilor pentru care adesea nu ne găsim cuvintele potrivite, dar și înțelegerea acestora, dându-le un sens. Aceasta poate fi atât individuală, cât și de grup. Scopul său principal este de a iniția procesul de dezvoltare și creștere personală. Terapia oferă oportunitatea oamenilor de a-și crește starea de bine, stima de sine, de a comunica despre emoția pe care arta lor o evocă, dar și de a se implica în interacțiuni sociale în intervențiile de grup. Obiectivul terapiei prin artă constă și în explorarea gândurilor și sentimentelor ce sunt blocate în afara sferei conștiente. 

Terapia prin artă sparge bariera impusă de limbaj. Prin intermediul artei, oamenii reușesc să intre în contact cu trăirile greu verbalizabile, să le dea o formă non-verbală, iar mai apoi un sens, o semnificație. Acest lucru le oferă o nouă perspectivă atât asupra sinelui lor, cât și asupra experienței prin care au trecut, ceea ce le va oferi o serie de beneficii.

De multe ori, nu facem lucruri din cauza barierelor pe care ni le impunem singuri. Uneori, tindem să credem, pur și simplu, că nu suntem buni la ceva și nu încercăm niciodată acel lucru. Pentru a te implica în activitățile artistice pe care le presupune terapia prin artă, nu trebuie neapărat să fii priceput, căci accentul nu cade asupra rezultatului, ci asupra procesului creativ. 

Terapia prin artă individuală și starea de bine

Datorită contextului în care ne aflăm, terapia prin artă individuală poate fi o bună metodă prin care putem să rămânem în contact cu emoțiile noastre și prin care putem să inițiem un proces introspectiv, care va putea duce la bunăstare psihologică și vindecare. Cercetările științifice ne arată cum aceste lucruri pot fi posibile.

Așa cum ne prezintă un studiu recent, practicarea unei forme de artă este asociată cu fericirea eudaimonică, ce presupune trăirea unei vieți cu sens și semnificație, dar și cu autoreglarea emoțională, care implică abilitatea de a ne organiza viața emoțională în așa fel încât să reușim să ne atingem scopurile propuse.

Fie că te consideri sau nu o persoană cu abilități artistice, când simți că nu poți să numești emoțiile resimțite sau că acestea sunt de o intensitate ridicată, ia o pensulă sau un creion și o coală albă. Creează fără presiunea de a ieși ceva extraordinar. Dă-ți voie să manevrezi pensula sau creionul într-o manieră imperfectă, dar autentică. Vei vedea cum vei putea da sens gândurilor și emoțiilor tale. 

Într-un alt studiu s-a arătat faptul că implicarea în activitățile artistice poate să îți ofere contextul de care ai nevoie pentru a simți că ești în controlul propriei tale bunăstări și vieți. 

℗PUBLICITATE


Creează chiar și în mijlocul haosului interior și/sau exterior. Atunci când ne confruntăm cu boala, putem simți că nu avem control asupra propriei noastre bunăstări. Însă un studiu care cercetează impactul artei asupra stării de bine în rândul câtorva pacienți ne arată faptul că în urma unei intervenții de 10 săptămâni aceștia au dobândit o atitudine pozitivă asupra vieții lor, încredere de sine, o stare de bine generală și au identificat, într-o oarecare măsură, care este sensul și scopul vieții lor. Terapia prin artă nu te învață cum să faci artă, iar terapeutul nu îți oferă o interpretare pentru ceea ce creezi, ci tu îi dai sens. Având această libertate și creând de unul singur frumusețea, poți simți că indiferent de boala pe care o ai, poți să faci lucruri noi și deosebite. Realizezi că ești mai mult decât boala ta. Activitățile artistice, chiar și în perioade dificile, pot să îți ofere sentimentul independenței, ceea ce conturează o bună oportunitate pentru vindecare și relaxare. 

În ceea ce privește persoanele cu simptomatologie depresivă, același studiu menționat anterior arată faptul că și pentru aceștia, activitățile artistice reușesc să aducă îmbunătățiri în ceea ce privește încrederea de sine, motivația și starea de bine. Acest efect are loc deoarece imersarea în activitățile artistice aduce oportunitatea de distragere de la repetatele tipare mai puțin funcționale de gândire și de la probleme, încurajându-se intrarea într-o stare de flow care atrage după sine bunăstarea psihologică. Mai mult, în urma distragerii atenționale de la probleme și boală apare concentrarea și conectarea cu obiectul artei, ceea ce se dovedește a fi benefic. 

Terapia prin artă în grup și starea de bine 

Relațiile semnificative pe care le avem, dar și cele pe care ni le formăm, pot contribui semnificativ la starea noastră de bine, chiar și atunci când ele sunt cultivate în contextul terapiei prin artă. Arta poate să ne conecteze cu cei din jurul nostru. Ea contracarează sentimentul de izolare și alienare, promovând sentimentul de uniune și apartenență.

Un studiu care investighează acest aspect asupra comunității din Scoția ne arată că implicarea în activități comunitare în al căror nucleu se află arta poate să ducă la sentimentul de apartenență, la sociabilitate, la un simț ridicat al autoeficacității, la un nivel mai redus al îngrijorărilor și la lipsa sentimentului recurent de panică. Rezultatele cercetărilor care raportează o reducere a nivelului de distres și emoții negative, de oboseală, dar și o creștere a stării de bine pot fi găsite și în alte studii și cărți.

Concluzii

Terapia prin artă poate să aducă beneficii psihologice, dar și fiziologice. Activitățile artistice au efecte pozitive asupra stării de bine, stimei de sine și încrederii de sine. Ea poate să crească frecvența experiențelor și trăirilor pozitive, dar tinde și să scadă nivelul de stres perceput datorat bolii, anxietății și depresiei.

Arta poate să ofere oamenilor o voce, căci încurajează exprimarea liberă a sentimentelor și îmbunătățește abilitățile sociale, mai ales dacă terapia prin artă este realizată în grup. 

Larisa Tînc

Mă numesc Larisa Tînc și sunt studentă în anul III la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, în cadrul UBB. Scriu din dorința de a te sprijini în explorarea universului tău interior, pe măsură ce fac asta eu însămi. Setea mea pentru cunoaștere, cercetare și lectură mă fac să scriu dintr-un loc autentic și vulnerabil, în speranța că asta te va ajuta în propriul proces de dezvoltare! Te invit să creștem împreună și să ne bucurăm de lectură!

Back To Top
×Close search
Caută