fbpx
skip to Main Content
Brené Brown: Curajul Este Viitorul, în Leadership și Antreprenoriat

Anual, în Helsinki se organizează Nordic Business Forum – una dintre cele mai importante reuniuni a antreprenorilor și oamenilor din afaceri din întreaga Europă. La ediția cea mai recentă, printre invitați s-a numărat și apreciata Brené Brown, care – odată cu lansarea cărții Îndrăznește să conduci – și-a îndreptat atenția și preocupările către relații ce se desfășoară în mediul organizațional sau în ceea ce simplu numim „loc de muncă“.

Renumită pentru observațiile sale extrem de pertinente și bine susținute științific, dr. Brown a subliniat că ceea ce le lipsește cel mai mult culturilor organizaționale și liderilor asumați din secolul XXI este curajul. Aceia dintre noi care vor îndrăzni să practice curajul ca valoare de viață vor avea mai multe șanse să-și transforme obiectivele profesionale în realitate, în comparație cu cei care preferă să rămână pe tărâmuri cunoscute și sigure.

„Avem o nevoie disperată de lideri curajoși, dacă vrem să gestionăm mai bine problemele cu care ne confruntăm“, a spus autoarea și cercetătoarea, în fața a câteva mii de antreprenori și oameni interesați de sănătatea relațională a organizațiilor din care fac pare.

Curajul în sine implică un set particular de abilități, dar (la fel ca orice alt concept important) pentru a-l înțelege mai bine este important să începem definind ce anume nu înseamnă „curaj“:

  1. Lipsa abilităților de a purta conversații dificile.
  2. Lipsa de curiozitate și deschidere față de emoțiile și fricile care generează comportamente nepotrivite în organizație.
  3. Blocarea în eșecuri.
  4. Lipsa de îndrăzneală în a „rămâne ancorați în problemă“ și disperarea de a rezolva problemele într-un cât mai scurt timp.
  5. Evitarea integrării, când e vorba de diversitate, echitate și umanitate.
  6. Rușinarea și blamarea.

Tot dr. Brown ne spune că principalul obstacol în calea manifestărilor îndrăznețe și curajoase este utilizarea unor armuri sau mecanisme de apărare. „Armura“ constă în obiceiurile automate la care recurgem (inconștient), atunci când nu vrem să tolerăm emoțiile dificile – care sunt parte integrată din orice relație interpersonală. Evident, aceste obiceiuri ne pot ajuta să rămânem în siguranță, dar în mod cert nu facilitează evoluția noastră și a organizației din care facem parte. Armurile au nenumărate forme: de la perfecționism și cinism, până la neîndestulare și critică sau altele asemenea. În cartea ei despre leadership-ul curajos, dr. Brown descrie și explică nenumărate astfel de armuri.

Acum, revenind la abilitățile care ne ajută să ne exprimăm cu adevărat curajul, iată care sunt acestea:

  • Acceptarea și integrarea vulnerabilității.
  • Acțiunea în baza unor valori de viață bine definite.
  • Încrederea.
  • Îndrăzneala de a ne ridica după momentele de cădere și eșec.

Dar ce înseamnă, mai exact, toate aceste abilități?

Acceptarea și integrarea vulnerabilității. Nu există curaj, în lipsa asumării propriei vulnerabilități. Și, interesant de remarcat, emoția care ne face să resimțim vulnerabilitatea maximă – în mediu organizațional, dar și acasă – este bucuria. Preferăm să evităm bucuria și să o ținem la distanță, decât să ajungem să fim dezamăgiți. Așadar, pentru a ne exprima această abilitate, este important să fim încrezători și cât mai curioși. Cei mai eficienți lideri nu sunt aceia care dețin răspunsurile ideale, ci care sunt capabili să reacționeze firesc la cele mai provocatoare dificultăți.

Acțiunea în baza unor valori de viață bine definite. Valorile noastre devin cu adevărat credibile abia atunci când transpar din comportamentele și acțiunile pe care le inițiem. În caz contrar, ele reprezintă un nonsens.

℗PUBLICITATE


Încrederea. Nu e vorba aici să nu simțim emoții negative, ci să îndrăznim a risca, în ciuda faptului că nu avem nicio garanție sau certitudine. Cuvântul-cheie, înainte de a dobândi încredere, este cel de „risc“.

Îndrăzneala de a ne ridica după momentele de cădere și eșec. Aceasta e, probabil, cea mai mare provocare pentru liderii din zilele noastre. În mod evident, toți liderii greșesc (mai devreme sau mai târziu), sunt imperfecți și pot eșua. De evitat nu este greșeala, ci consumul inutil de timp pentru a construi strategia perfectă de răspuns la provocări. „Revoluția“ în domeniul organizațional înseamnă să ne asumăm umanitatea inerentă nouă, să ne împăcăm cu vulnerabilitatea noastră și să ne învățăm lecția, după un eșec.

În concluzie, nu putem ajunge acolo unde visăm, fără să fim curajoși. Și nu putem fi curajoși, fugind de vulnerabilitate. În asta constă abilitatea de a ne lăsa văzuți chiar și atunci când ne este frică ori când dăm de greu sau când nu cunoaștem răspunsul perfect. Rușinea „numărul 1“ pe care oamenii o pot resimți într-un context profesional este aceea de a fi irelevanți. Iar atunci când ne paște temerea irelevanței, obișnuim să ne baricadăm (protejăm cu o armură invizibilă) inima și mintea. Totuși, în mod ironic, această armură ne va adânci și mai mult sentimentul de inutilitate.

Vulnerabilitatea pare amenințătoare. Dar nu este nici pe departe atât de terifiantă pe cât ar putea fi să trăim cu întrebarea: „Și dacă aș fi îndrăznit să…?“ Schimbarea înseamnă să ne dăm jos armurile, să devenim curioși și să îndrăznim a ne descoperi potențialul personal.

În această primăvară, dr. Brené Brown lansează primul ei podcast, intitulat „Unlocking Us“ – o conversație menită să aducă la lumină umanul din noi, pentru ca mai apoi să putem trăi, iubi, educa și lucra într-un mod curajos și inimos.

Iar până atunci, vă las cu cel mai recent interviu pe care dr. Brown l-a desfășurat, în ianuarie 2020, cu celebrul antreprenor, autor și podcaster american Tim Ferriss.

Pagina de Psihologie

Informații utile, articole de psihologie, o agendă a activităților și evenimentelor din sfera psihologiei, magazin virtual. Împarte informația - sănătatea relațiilor noastre este cea mai importantă resursă pe care o avem.

Back To Top
×Close search
Caută