Skip to content

Când părintele își lasă copilul, dimineața, în poarta grădiniței, tot ce își dorește este să-l știe în siguranță.

Dar ce se întâmplă când grădinița, locul în care copilul ar trebui să interacționeze cu ceilalți și să se dezvolte armonios, devine un „focar de conflicte“ și un spațiu nesigur, în care bullyingul este la el acasă?

Și cum îi pot învăța părinții pe copii să reacționeze atunci când le este luată jucăria din mână de un alt copil, alții râd de ei și îi arată cu degetul pentru că sunt mai scunzi decât ei sau încă nu vorbesc corect?

Și cum să-i învățăm pe copii să se apere când sunt loviți, dar să nu facă asta tot prin lovituri și, mai ales, când este momentul să intervină părinții sau educatorii?

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


Despre toate acestea îți voi vorbi în rândurile de mai jos.

Bullyingul este un fenomen care a fost ascuns sub preș foarte multă vreme, dar de câțiva ani încoace a captat tot mai mult atenția psihologilor, părinților și cadrelor didactice. În cazul în care nu știi ce este „bullyingul“, definiția acestui termen este: „un comportament ostil, de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire“.

Are loc în mod intenționat și repetat, lasă un gol imens în stima de sine a copilului și dă naștere unor răni emoționale dureroase, care cu greu mai pot fi vindecate la vârsta adultă.

Bullyingul își are rădăcina acasă

Trist este că majoritatea copiilor nu au parte de primul episod de bullying la grădiniță, ci chiar acasă, în sânul familiei, de cele mai multe ori prin comportamentul neintenționat al părintelui.

De exemplu, când copilul varsă mâncarea pe el, iar părintele spune: „Mănânci ca un purceluș! Copiii de vârsta ta deja știu să mănânce singuri!“ sau când părintele vorbește cu altcineva despre copil, iar cel mic este de față: „Cum o să-l primească la grădiniță dacă nici până la trei ani nu a renunțat la scutece?“

Bullyingul nu înseamnă doar lovituri și vânătăi, ci și tachinări, comparații cu alți copii sau etichete pe care părinții le pun la nervi sau când nu mai au altă soluție

Intenția părinților este una bună, aceea de a corecta anumite comportamente negative ale copilului, de a-l disciplina și de a-l așeza „în rândul lumii“. Însă, din păcate, uneori folosesc metode greșite pentru a obține aceste lucruri. Dar de aici putem extrage o lecție importantă: Copilul va face ceea ce va vedea acasă. Dacă acasă este umilit, va umili și el la grădiniță. Dacă acasă este lovit, va folosi și el pumnul atunci când un alt copil îi va lua jucăria din mână sau va râde de desenul lui.

Copilul nu face ceea ce i se spune, ci ceea ce vede

Iar dacă mama îi va spune copilului „să nu lovești alți copii la grădiniță!“, dar ea este într-o ceartă continuă cu tatăl, copilului îi va fi ușor să imite comportamentul pe care îl vede.

De asemenea, societatea are un cuvânt greoi de spus în ceea ce privește bullyingul. Copiii absorb ce se întâmplă la locurile de joacă, pe stradă, în parc, în magazin, într-o secvență de câteva secunde dintr-un film la care se uită părinții. Cu cât o comunitate este mai lipsită de empatie și educație civică, cu atât agresivitatea în rândul copiilor crește.

Pe de altă parte, vorbim despre părinții care își doresc să-și învețe copiii încă de mici să fie empatici, dar care se lovesc de convingerile dăunătoare ale altor părinți care își încurajează copiii să fie agresivi. Mă refer la acei părinții care își sfătuiesc copilul astfel: „Dacă primești o palmă, să nu stai! Ce, ești mămăligă? Să dai și tu înapoi!“ sau „Dacă alt copil îți mănâncă pachețelul de acasă, să îi iei și tu mâncarea!“

Dar lupta cu bullyingul nu este pierdută dacă părintele alege să-și asume responsabilitatea de a-și învăța copiii, chiar de la grădiniță, să gestioneze sănătos conflictele cu alți copii.

Mai jos regăsești trei pași prin care atât copilul tău, cât și tu să gestionați bullyingul într-un mod sănătos și constructiv:

1. Empatizează cu copilul, apoi întreabă-l ce s-a întâmplat.

Când copilul vine acasă în lacrimi, lovit sau cu tricoul rupt, prima reacție a părintelui este să-l întrebe ce s-a întâmplat sau să sune educatoarea, fără ca măcar să mai vorbească cu el. Poate că cel mic va răspunde sau, din contră, se va închide și mai tare în el. În acest caz, primul pas este să te conectezi cu el și să-l întrebi: „Cum te simți?“ sau „Ai nevoie de o îmbrățișare, iar apoi îmi spui de ce ai tricoul rupt?“

℗PUBLICITATE



Reacția ta îl va face să se simtă în siguranță și îi va hrăni nevoia de conectare, cea mai importantă nevoie psihologică de bază.

Atunci când copilul este copleșit de emoții, nu este capabil să folosească raționamentul sau să înțeleagă explicațiile tale logice. Însă odată ce se va liniști și va simți că „ești de partea lui“, veți putea relua logic subiectul și va fi mai atent la soluțiile pe care i le vei propune dacă va întâmpina un nou episod de bullying.

2. Stabilește reguli înainte să existe un episod de bullying

Chiar dacă al tău copil nu a avut parte niciodată de o ceartă la grădiniță, stabilește niște reguli clare pe care el să le urmeze în cazul în care se va confrunta cu un astfel de episod, reguli precum: „Nu lovești niciodată primul!“; „Spune-i copilului care te agresează: «Dacă te mai porți așa cu mine, aleg să plec de lângă tine. Asta e ceea ce vrei?» Iar dacă acel comportament nu încetează, pleci!“; „Dacă ești lovit sau urmărit, ceri sfatul unui adult!“

De ce să faci asta? În primul rând, copilul va ști ce să facă în cazul în care este jignit sau lovit și nu va fi luat prin surprindere. Astfel, impactul unei astfel de întâmplări va fi mai redus decât în cazul în care va fi bruscat sau umilit de un alt copil și nu va ști ce să facă. Plus că va simți că își ia puterea înapoi, iar asta îi va hrăni nevoia de control, o altă nevoie psihologică de bază la fel de importantă.

În al doilea rând, pentru că cel mic se va simți stăpân pe el și pe situație și își va crește stima de sine odată ce va vedea că poate să gestioneze de unul singur un conflict, fără ajutorul tău. De această dată, vorbim despre satisfacerea celei de-a treia nevoi psihologice de bază, nevoia de competență, care îl va face să simtă că se descurcă și singur, atunci când tu nu ești acolo să îl aperi.

3. Părintele sau educatorul trebuie să intervină când:

  • Copilul este rănit fizic sau emoțional;
  • Problema copiilor deranjează și ceilalți copii la sala de clasă;
  • Problema este recurentă și nu pare să se rezolve;

Este dureros să ne imaginăm că ai noștri copii pot trece prin astfel de întâmplări nefericite, mai ales dacă i-am educat cu blândețe și căldură. Însă, în același timp, este datoria noastră de părinți să ne învățăm copiii să gestioneze corect și sănătos conflictele cu alții copii și să accepte de mici diferențele dintre ei și ceilalți.

Aceasta este tema principală pe care colega mea, Maria Țolescu, trainer certificat în metodologia „All About Parenting“, o abordează în cadrul seminarului online gratuit Trei pași ca să scapi de certuri între copii și să-i ferești de bullying. Lună de lună, mii de părinți participă la acest seminar și ne împărtășesc micile lor victorii în a-i învăța pe copii să gestioneze cât mai sănătos o problemă atât de reală și crudă precum este bullyingul.

Iată ce ne-a împărtășit Lili, una dintre mamele care a participat la acest webinar:

„Fetița mea nu împărțea jucăriile cu nimeni, azi alege cu cine să le împartă. Acum suntem la etapa de a învăța să nu mai fie lovită, împinsă, ceea ce o făcea să sufere foarte mult. Până acum sunt foarte mulțumită și am încredere că va fi tot mai bine. Nu vă pot mulțumi îndeajuns.“

Seminarul despre care ți-am vorbit mai sus face parte din campania „Educă azi, ca să nu vindeci mâine“. Aceasta este o campanie destinată părinților cu copii de toate vârstele, prin care ne propunem să le oferim părinților tehnicile potrivite și informațiile necesare pentru ca ei să ajungă la o relație echilibrată cu ai lor copii. Și de aceea, atât eu, cât și colegii mei, susținem zilnic webinarii live și postăm articole și videouri informative care îi ajută pe părinți. Sunt webinarii gratuite, la care poate participa orice părinte care vrea să știe cum să scape de pedepse, cum să comunice mai eficient cu copilul și cum să îl motiveze să ajungă la performanță sau, pur și simplu, să îl ajute să devină cea mai bună variantă a lui în această viață. 

Oricine dorește să participe o poate face  și poate să aleagă acel webinar care să îi ofere răspuns la întrebările și provocările pe care le are acum în relația cu copilul.

Copilul tău a avut parte de bullying la grădiniță? Tu cum ai gestionat această situație?

Urania Cremene este mamă și unul dintre cei mai apreciați experți în parenting din România. Este autoarea „All About Parenting“, primul program de parenting din țară și unica metodologie de parenting din lume care are la bază ultimele cercetări din știința motivației (spre exemplu, teoria autodeterminării), preluate direct de la unele din cele mai mari universități din lume. Împreună cu echipa ei, a demarat campania de educare „Educă azi, ca să nu vindeci mâine“. În cadrul acestei campanii, începând din martie 2020 și până în acest moment (mai 2021), echipa „All About Parenting“ a organizat peste 400 de seminarii online gratuite, la care au participat peste 350.000 de părinți români din întreaga lume.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0