skip to Main Content
Când, La Muncă, Treci De La Profesional (și) La Personal

Când, la muncă, treci de la profesional (și) la personal

Se spune că 80% din viață ne-o petrecem cu colegii de muncă, înconjurați de oameni cu care am creat relații și am construit, inevitabil, un trecut – cu bune și cu rele, mai ușor sau mai greu. O astfel de realitate nu poate duce decât la sentimentul de familiaritate față de un coleg sau o colegă și, după cum spun terapeuții de cuplu, atunci când suntem în căutarea partenerului de viață, căutăm inconștient familiaritatea.

 O astfel de situație crește posibilitatea de a crea o relație romantică aparent simplă, care trece (poate) mai repede prin stadiile de curtare obișnuite în altfel de contexte.

Ei bine, și dacă o astfel de situație devine reală și vă îndrăgostiți de un coleg? Ce este de făcut? Cum verificați dacă sentimentele sunt reciproce? Care ar fi comportamentul adecvat, așa încât să nu periclitați eficiența sau relația de colegialitate? Și cum vor percepe ceilalți colegi acea relație? Iată o serie de întrebări ce exprimă câteva temeri și un potențial dezechilibru al echipei de lucru.

În acest articol, poate că nu veți primi neapărat toate răspunsurile la precedentele întrebări, dar cu siguranță veți găsi câteva ponturi utile.

Să începem cu faptul că înțelept ar fi să nu faceți publică relația. Cel puțin, pentru început. Nu vă grăbiți să postați pe rețelele de socializare sau să faceți o ședință cu întreaga echipă, în scopul de a anunța relația proaspăt întemeiată. În aceste etape de început relațiile sunt foarte fragile, iar în cazul în care nu funcționează, veți fi puși în situația de a da explicații – lucru pe care, într-un alt context, nu l-ați face.

Rămâneți discreți și păstrați o atitudine profesionistă. Relațiile implică și manifestarea afecțiunii, a jocului și a flirtului, dar într-un mediu intim și relaxat. Păstrați intimitatea pentru orele de după program. Cu siguranță, în momentele de decizie și de muncă în echipă, nu ați dori să simțiți ochii colegilor judecând sau analizând reacțiile fiecăruia dintre voi. În anumite situații, va fi incomod chiar și să fiți judecați prin prisma acelei relații, și nu prin intermediul calităților profesionale pe care le dețineți.

Pentru a vă asigura că relația este în siguranță în fața unor astfel de momente, încercați să stabiliți un set de reguli și limite comportamentale în cadrul orelor de program. Asta va mai risipi din aburii iubirii, dar este necesar ca, de la bun început, astfel de reguli să fie clare și agreate. Ele chiar vă vor ajuta să nu luați personal o reacție a partenerului menită să ascundă flirtul sau afecțiunea. Oricum, întâmpinăm în mod obișnuit dificultăți în a înțelege că nu trebuie să luăm personal feedbackurile sau discuțiile în contradictoriu din cadrul jobului. De ce să vă mai adăugați alte dificultăți suplimentare?

Asigurați-vă că ați citit regulamentul de ordine interioară al firmei și că înțelegeți termenii acestuia. Nu există lege care să interzică astfel de relații, dar politica firmei poate prevedea reguli în acest sens. Un drum până la departamentul de resurse umane v-ar ajuta, eventual, să clarificați ce e permis și ce nu – asta, bineînțeles, dacă relația a devenit serioasă și sunteți siguri că doriți să vă asumați conștient următoarele etape.

La fel, în intimitatea relației vă va fi de folos un set de reguli și limite, stabilite de comun acord. Un astfel de regulament intern al relației vă poate scuti de interpretări eronate sau de discuții inutile după orele de program.

Încă un lucru foarte important: relațiile nu au întotdeauna final fericit. Dacă vă despărțiți? Cum veți proceda? Care va fi modul cel mai potrivit de a relaționa unul cu celălalt?

Un alt sfat ar fi să nu folosiți adresele de e-mail ale firmei pentru a vă comunica nevoile emoționale sau lista de cumpărături. Se pot întâmpla accidente: de exemplu, să distribuiți în grupul de e-mail al colegilor mesaje conținând cuvinte de alint sau declarații de dragoste, pe care n-ați vrea să le vadă întreg biroul. Așadar, aveți grijă la intimitate, folosind doar acea parte din tehnologie care nu v-ar periclita imaginea.

Reflectați cu mintea și sufletul deschise, astfel încât să creați o listă cu argumente pro și contra, în ceea ce privește relația romantică cu unul dintre colegii dumneavoastră. Intuiția joacă un rol important aici. Când aburii iubirii se adună, vi se așază pe ochi un nor, din cauza căruia e posibil să nu mai vedeți realitatea așa cum e. Exact atunci este momentul oportun pentru a vă asculta intuiția. Este colegul sau colega acel candidat potrivit pentru o relație stabilă – sau nu?

Cântăriți toate aspectele, astfel încât să realizați ce anume vă asumați pe termen lung. Din anumite puncte de vedere, o astfel de relație poate fi un bonus. Ar fi plăcut să faceți ceea ce vă place profesional, atât de aproape de persoana pe care o iubiți.

Statistic vorbind, există șanse de 50% ca relația să funcționeze. Dar nu neglijați nici celelalte 50% posibilități (care sunt în defavoarea dumneavoastră). O relație nefuncțională la locul de muncă poate lăsa în urmă un dezechilibru și o expunere în fața colegilor pe care să nu v-o fi dorit neapărat.

Diana Bocsitan

Psiholog și psihoterapeut cu drept de liberă practică, acreditat de Colegiul Psihologilor din România este specializată în psihologie educațională și în psihoterapia familiei, cu formare în cadrul AMPP. Are o experiență de zece ani în domeniul educației copilului, adolescentului și familiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close search
Back To Top
×Close search
Caută