fbpx
skip to Main Content
Care Este Secretul școlilor Care Au Implementat Cu Succes Predarea Online?

A fi cadru didactic necesită o mare flexibilitate, putere de adaptare la nou și multă spontaneitate. Toate acestea, combinate cu experiența didactică, formează un profesor care se adaptează rapid la aproape orice situație. Fiecare act didactic, indiferent de cât de minuțios este planificat, va avea momente în care situația de la oră solicită o schimbare. De aceea este foarte important ca educatorul (orice persoană cu responsabilități de cadru didactic) să fie pregătit oricând pentru o schimbare, să fie flexibil din punct de vedere cognitiv și comportamental.

În ultimele aproape trei luni, tranziția către predarea online s-a făcut relativ brusc, fără a avea o perioadă de pregătire prealabilă. Toată trecerea de la offline la online s-a realizat în câteva zile, implicând activ cadrele didactice. O implicare ce a solicitat atât o bună gestionare a stresului cauzat de schimbarea zonei de confort, cât și o capacitate de deschidere față de utilizarea tehnologiei ca mijloc principal de predare.

Pentru cei care au avut implementat în cadrul școlii un sistem de predare online, tranziția către acest gen de activitate a fost relativ simplă, fără a ridica probleme de natură organizațională. Desigur că au existat efecte psihologice. Dar utilizarea de o bună perioadă de timp a pachetului „G Suite“ produs de Google și faptul că toți elevii posedă echipamente care să le permită accesarea platformei au permis continuarea actului didactic fără întrerupere. Este de subliniat faptul că această situație a vizat în mod exclusiv școlile private sau care funcționează în regim public-privat. Personal, în calitate de cadru didactic, am privit mereu digitalizarea în educație ca fiind un element de viitor: o utilizam, dar nu la capacitatea maximă. Contextul actual a făcut ca ea să fie utilizată zilnic la capacitatea ei reală, ceea ce a adus acel viitor în prezent.

Se pot preda toate materiile online?

Răspunsul categoric este „da“! Acest lucru este posibil. Prin intermediul infrastructurii electronice, elevii pot participa la orice oră care este cuprinsă în programa școlară. Se pot susține chiar și activități de educație fizică, arte sau educație muzicală. Desigur, nu toate activitățile sunt la fel de eficiente și de interactive. Este relativ ușor să realizezi un complex de exerciții sau să îndrumi exersarea unui instrument, dar este imposibil să realizezi un meci de fotbal sau să cânți în cor, prin învățarea la distanță (deși, legat de cor, unii adulți ne-au arătat că se poate și asta).

Cred că pentru o bună parte dintre elevi interacțiunea online a adus și multe satisfacții. În calitatea de profesor, am observat că matematica devine mult mai interesantă atunci când anumite concepte se studiază sub formă de jocuri. Există o mulțime de jocuri online care se pot utiliza pentru a exersa calcule sau pentru a-i introduce pe elevi în diverse competiții online. Cu toții ne exprimăm și prin desen; copiii o fac cu precădere. Educația plastică devine și ea digitală, prin realizarea unor lucrări digitale. Aplicațiile software educaționale au evoluat suficient de mult, astfel încât să devină un rival al clasicei pensule. Alese cu atenție, acestea pot să îi țină captivați pe copii, iar rezultatele creativității lor sunt pe măsură.

Cât de importanți sunt părinții, în acest proces?

Înainte de a implica părinții în acest proces, a fost esențial ca toate cadrele didactice să-și însușească sistemul, să îl înțeleagă și să fie pregătite să îl utilizeze. Părinții sunt parte din acest sistem, deoarece sunt asociați profilului elevului, iar astfel ei sunt parteneri în timp real în tot ce se întâmplă în clasa virtuală. Se poate spune că sunt mult mai implicați decât în momentul în care se realiza predarea clasică. Prin urmare, cu această ocazie, relația școală-familie a devenit mai puternică, permițând o implicare activă. Este adevărat că efortul părinților nu este de neglijat, deoarece au fost nevoiți să le amenajeze copiilor un spațiu potrivit pentru desfășurarea activităților, să îi ajute cu realizarea unor setări care țin de stabilirea unei conexiuni la internet sau diverse materiale necesare desfășurării activităților, care până atunci erau în responsabilitate școlii.

℗PUBLICITATE


Școlile care au integrat predarea online pot fi un model pentru alte școli?

Pornind de la experiența pe care încă o experimentăm, se poate afirma că este posibilă o educație online temporară și că putem fi pregătiți oricând pentru a o pune în practică, indiferent de situație. Nu avem însă un răspuns la câte de eficientă este pe termen lung. Totuși, concluziile se vor contura în timp.

Este adevărat că școlile care au aveau implementat sistemul de predare online sunt cu un pas în fața celor care se bazau strict pe o predare tradițională. Chiar dacă, uneori, logistic e dificil de realizat un asemenea sistem educațional, atât timp cât există mijloace de comunicare, platforme care permit o conectare colectivă, acest lucru nu este imposibil. Se pot găsi soluții de conectare atât pentru cei care posedă instrumente de comunicare moderne, cât și pentru cei care utilizează un simplu telefon sau orice alt device. În cazurile în care conectarea devine o situație mai dificilă, se pot stabili întâlniri punctuale de stabilire a sarcinilor, iar apoi acestea i se pot returna profesorului prin fotografiere. Este vorba de un proces relativ simplu, care nu implică tehnologii avansate sau accesarea unor platforme speciale.

Câteva idei pentru a crea o predare online eficientă

  • Crearea unei echipe puternice, care să se bazeze pe schimbul de informații.
  • Implicarea activă a părinților în această activitate.
  • Planificarea clară a activităților, astfel încât elevul să beneficieze la maximum de fiecare minut petrecut în fața ecranului.
  • Crearea de posibilități suplimentare pentru a facilita comunicarea, deoarece copiii au nevoie de o comunicarea reală.
  • Priviți acest moment nu ca pe o soluție temporară, ci ca pe un nou mod de a instrui elevii; lumea nu va mai fi niciodată la fel.

Ca idee de final, fie că ne place, fie că nu, în această perioadă, școala online este alternativa cea mai potrivită pentru a respecta regulile sanitare. Rămâne de văzut în viitor dacă acest trend se va menține sau dacă a fost o doar o soluție de criză. Cert este că revenirea la o organizare clasică a orelor nu va fi completă fără menținerea „dozei digitale“.

Cosmin Tuduran

Cosmin Tuduran este absolvent al Facultății de Jurnalism și Relații Publice și este interesat de integrarea tehnologiei digitale în programele educaționale. Experiența lui de peste 20 de ani în domeniul educațional este completată cu un program de masterat în tehnologiile informatice și de comunicații.

Back To Top
×Close search
Caută