Care sunt forțele financiare ale inconștientului tău? – Pagina de Psihologie
skip to Main Content

De mai bine de 2 ani, am decis să mă uit cu mai multă atenție la convingerile mele privind banii și împlinirea financiară, convingeri care atrăgeau, în mod evident, niște comportamente și o raportare la domeniul financiar al vieții mele ce nu erau întotdeauna sănătoase. De exemplu, în studenție, în Franța, am avut interdicție bancară timp de 10 ani, pentru că am depășit pragul autorizat.

În cadrul acestui proces personal, am lucrat niște povești de familie prin psihodramă, am stat și mi-am analizat convingerile despre bani, am fost la workshopuri și am citit cărți de Robert Kyosaky, Deepak Choprah, precum și The Secret, împreună cu Napoleon Hill, John Randolph Price și Peter Diamandis. Toată lumea spune, mai mult sau mai puțin, cam același lucru: identifici blocajul sau convingerea dezadaptativă, operezi o flexibilizare și lucrurile se îmbunătățesc. Recent însă, în luna ianuarie a acestui an, am auzit de SMA – Sacred Money Archetypes™ (în română ar fi: Arhetipuri Sacre Monetare). Și, ca o „tocilară“ ce sunt (cum mă alintă și unele prietene), am început imediat să răscolesc internetul după informații.

Am aflat că modelul e elaborat de Kendall Summerhawk, de origine americană, pornind, cel mai probabil, de la cele 12 arhetipuri identificate de Jung.  

Astfel, SMA prevede 8 arhetipuri, fiecare cu puncte forte (daruri), cât și cu provocări (calități ce necesită să fie lucrate conștient, pentru a le putea dezvolta și a te folosi de ele ulterior): 

  • Romanticul: este hedonistul interior, trăiește cu impresia că oricând poate deveni  mai mult, este generos cu ceilalți, susține economia; dar, de multe ori, nu știe sau nu vrea să aibă de-a face cu chestiunile financiare și cheltuie necugetat.
  • Alchimistul: este idealistul de serviciu, îi pune în valoare pe ceilalți, are idei creative și întrevede posibilități; dar nu reușește să se autoîntrețină, nu are rutine și obiective financiare și nu se gândește la bani ca la un catalizator pozitiv al transformării. 
  • Nonconformistul: este rebelul de serviciu, jonglează cu ușurință cu concepte financiare complexe și structurează afaceri fără probleme, este atent la detalii și își asumă riscuri; dar riscurile mari înseamnă și pierderi mari, pendulează între perioade în care are foarte mulți bani și perioade în care e falit. 
  • Celebrul: aici avem un lider, el modelează luxul pentru ceilalți, îi ajută pe cei din jur să strălucească; dar cheltuie compulsiv, nu economisește și pune accent prea mare pe cum arată, de cele mai multe ori pentru a nu se simți pustiit sau criticat. 
  • Acumulatorul: este bancherul interior, economisește cu ușurință, facilitează independența financiară și este responsabil; dar se simte vinovat sau se îndoiește cu privire la investiții, este secretos și mai degrabă neîncrezător în ceilalți, fiind total lipsit de generozitate.
  • Îngrijitorul: este sponsorul interior, generozitatea și loialitatea îl caracterizează; dar se abandonează pe sine, se învinovățește și poate merge chiar până la a se autosacrifica pentru alții. 
  • Conectorul: este „omul de legătură“, cel care facilitează relaționarea, nu se stresează foarte tare cu banii, are încredere și este optimist, nu intră în competiție cu alții; dar este dependent din punct de vedere financiar și se consideră un dezastru la gestionarea banilor.
  • Conducătorul: este făuritorul de imperii, inovează, găsește noi modalități de-a prospera, este decis și creează plusvaloare; dar nu se bucură de viață, și nu e niciodată mulțumit, oricât ar câștiga. 

Comportamentul nostru în privința banilor pare că este determinat de o combinație a primelor 3 arhetipuri, ce se exprimă cel mai puternic în personalitatea noastră, împreună cu ultimul arhetip. 

După ce mi-am făcut chestionarul asociat SMA și mi-am identificat cele 3 arhetipuri dominante, am dorit să aflu mai multe și am abordat singurul coach SMA din România, pe Ileana Bumbulici. Am întrebat-o la ce ne folosește să știm care sunt atuurile și provocările noastre în relația cu banii, precum și dacă putem să îmbunătățim ceva. Răspunsul său a fost cât se poate de încurajator: 

℗PUBLICITATE



„Odată ce descoperi care este personalitatea ta când vine vorba de bani, totul devine extrem de simplu și de evident. Poți înțelege de ce lucrurile nu merg așa cum vrei (pentru că, de cele mai multe ori, fie facem ceva greșit sau care nu este în acord cu arhetipul nostru primar, fie facem ceva într-un mod care nu este susținut de niciunul dintre arhetipurile noastre primare). SMA ne ajută să realizăm de ce lucrurile par să se miște de la sine pentru X sau Y și ne arată că nu există formule «magice» sau scurtături, când vine vorba de bani. Este un proces, o călătorie, pe care cu toții o parcurgem de-a lungul vieții, primind lecții prețioase pe care le învățăm mai ușor sau mai greu, uneori fiind chiar nevoiți să o luăm de la capăt și să ștergem totul cu buretele; sau poate avem șansa să corectăm direcția (la fel ca NASA, când vede că traiectoria unei rachete nu e conformă).“

De asemenea, Ileana mi-a mărturisit că SMA ajută nu doar la schimbarea convingerilor privind banii, ci și atunci când „te simți blocat în ceea ce privește jobul, cariera ta, când simți că ai încercat tot (ți-ai căutat activ alt job, ai mers la interviuri, ai cerut o mărire de salariu, ai renegociat contractul sau alte condiții de muncă etc.) și nimic nu pare să meargă, iar lucrurile rămân la fel, sau când vrei să crești și să-ți extinzi afacerea, când vrei să aduci mai mulți bani în ea.“

Crescând într-o cultură competitivă, am vrut să aflu și dacă unele arhetipuri sunt mai bune ca altele, iar răspunsul ei a fost, de asemenea, plin de speranță: „Nu există arhetipuri bune sau mai bune și rele sau mai rele. Fiecare are modul său unic de-a face ca lucrurile să fie aliniate și, chiar dacă altă persoană are o combinație similară cu a ta, aceasta se va manifesta diferit, deoarece ne manifestăm inconștient personalitatea monetară. Arhetipurile vor fi influențate și de modul în care am fost crescuți, de experiențele noastre de viață și de cultura din care facem parte.“

De asemenea, nu aveam cum să nu mă gândesc cum influențează arhetipurile dinamica financiară dintre doi parteneri, astfel că am întrebat-o pe Ileana dacă ei se pot amprenta cumva reciproc și dacă există combinații ideale sau vreun „match made in heaven“? Răspunsul său mi-a confirmat ceea ce intuiam, și anume că este foarte posibil ca partenerii să aibă arhetipuri complementare, astfel încât să învețe unul de la altul ce au nevoie, pentru a-și alinia darurile și a putea face față provocărilor, împreună. Uitându-mă atent la cuplul meu, am observat, de exemplu, că eu aveam o dificultate de a primi (dată de îngrijitor), iar soțul meu avea o dificultate de a dărui (dată de acumulator). Ileana mi-a mărturisit că metoda SMA e indicată pentru cupluri în care cei doi lucrează împreună sau au o afacere de familie, astfel încât să-și alinieze planurile financiare.

Dacă și pentru voi relația cu banii este un aspect pe care vă doriți să-l lucrați în 2021, atunci merită să aruncați un ochi peste SMA, pornind de la chestionarul prin care veți determina care este combinația voastră de arhetipuri.

Nora Neghină

Nora Neghină este președinte și membru fondator al Asociației Mindsight România și expert în modelul de neurobiologie interpersonală dezvoltat de dr. Daniel J. Siegel.

Caută