skip to Main Content

În cartea Cele mai mari regrete ale persoanelor aflate în pragul morții, asistenta paliativă Bronnie Ware¹ spune că principalele cinci regrete pe care le au oamenii pe patul de moarte sunt următoarele:

  • „Îmi doresc să fi avut curajul să duc o viață autentică, nu viața pe care ceilalți voiau s-o am“.
  • „Îmi doresc să nu fi muncit atât de mult“.
  • „Îmi doresc să fi avut curajul să spun ce simt“.
  • „Îmi doresc să fi păstrat legătura cu prietenii mei“.
  • „Îmi doresc să-mi fi îngăduit să fiu mai fericit“.

Vă mărturisesc că multe dintre aceste regrete le aud și astăzi de la oamenii pe care îi întâlnesc în saloanele Institutului Oncologic Prof. dr. I. Chiricuță. Dacă suntem atenți, mărturisirile de mai sus arată că noi, deseori, ne dăm seama că sunt mai importante calitatea relațiilor noastre și calitatea vieții noastre, decât ceea ce realizăm.

Așa încât, în articolul de luna aceasta, permiteți-mi să aduc în discuție conceptul de valori și virtuți, cu câteva exerciții practice, care să dea sens vieții noastre de zi cu zi.

Care sunt valorile tale de viață?

Conform definiției din DEX, valorile sunt ceva important, vrednic de apreciere, de stimă (din punct de vedere material, social, moral). O definiție de lucru, complexă, este cea pe care Brené Brown² o propune în cercetările pe care le-a desfășurat: „O valoare este acel mod de a fi sau acea credință pe care o considerăm cea mai importantă. A trăi conform propriilor valori înseamnă să facem mai mult decât să ținem predici, anume să le punem în practică. Facem ceea ce spunem – ne este limpede care ne sunt credințele și ce anume este important pentru noi, astfel că avem grijă ca intențiile, cuvintele, gândurile și comportamentele noastre să fie în acord cu aceste convingeri“.

Brené Brown ne spune că fiecare trebuie să aleagă doar două valori, pe care le consideră cele mai importante. La prima vedere, pare imposibil, dar cu multă introspecție și câteva instrumente putem ajunge la răspunsurile personalizate pentru fiecare dintre noi. O listă de valori destul de accesată ne enumeră următoarele: Echilibru, Eficiență, Egalitate, Etică, Performanță, Perseverență, Prietenie, Răbdare, Realizare, Adevăr, Altruism, Angajament, Apartenență, Armonie, Excelență, Familie, Frumusețe, Generozitate, Recunoaștere, Recunoștință, Relaxare, Respect, Respect de sine, Responsabilitate, Satisfacție, Sănătate, Asumarea riscurilor, Autenticitate, Autodisciplină, Bogăție, Вuсurie, Grijă, Iertare, Implicare deplină, Incluziune, Securitate personală, Securitatea locului de muncă, Independență, Inițiativă, Integritate, Intuiție, Bunătate, Serviabilitate, Carieră, Colaborare, Compasiune, Competență, Comunitate, Conectare, Confort, Сооperare, Creativitate, Simplitate, Împlinire personală, Înțelepciune, Învățare, Libertate, Speranță, Spiritualitate, Stabilitate financiară, Succes etc.

De asemenea, pentru mulți dintre noi, următoarele domenii ale vieții sunt purtătoare de valori. Dacă ar fi să evaluați pe o scală de la 1 la 10 următoarele domenii, în funcție de importanța pe care o are fiecare domeniu în parte, cum ați evalua: familia, căsătoria/relațiile de cuplu, creșterea și educarea copiilor, prietenii/viața socială, munca, educația, relaxarea, spiritualitatea, spiritul civic/comunitatea, îngrijirea fizică (dietă, exerciții, somn), problemele de mediu, arta, expresia artistică, estetică?

De la teorie la practică

În acest articol voi face referire și la câteva exerciții pe care le găsim în cartea lui Steven Hayes³, O minte liberă, cu ajutorul cărora să ne identificăm propriile valori.

Scrierea valorilor

Pentru început, luați o foaie de hârtie și scrieți zece minute despre o valoare care este extrem de importantă într-un domeniu, de pe lista enumerată mai sus. Cercetările au arătat că impactul asupra comportamentului și sănătății este mult mai mare atunci când oamenii scriu efectiv despre valorile lor și nu li se cere doar să aleagă dintr-o listă. În timp ce scrieți, încercați să răspundeți la următoarele întrebări:

  • „Care este lucrul de care îmi pasă în domeniul acesta?“;
  • „Ce vreau să fac în acest domeniu care să reflecte faptul că-mi pasă?“;
  • „În ce perioadă din viața mea a fost importantă această valoare?“;
  • „Ce aș putea să fac pentru a manifesta mai mult această valoare în viața mea?“;
  • „Când am întreprins acțiuni ce au negat această valoare?“;
  • „Ce costuri a presupus nerespectarea acestei valori?“.

Scrieți-vă povestea

Este o sarcină puțin diferită. Înainte de a începe să scrieți, încercați să vă imaginați că anul viitor va fi un an important pentru definirea dumneavoastră ca persoană. În ce domenii v-ați dori să evoluați? Ce fel de persoană aspirați să fiți? Dacă ați scrie capitolul următorului an din viața dumneavoastră, care ar fi subiectul acelui capitol?

℗PUBLICITATE



Acum, că aveți toate datele, scrieți timp de 10 minute despre anul viitor și despre ceea ce sperați să deveniți.

O viață pentru care merită să suferim

Mulți oameni vor ajunge să sufere pierderi care par copleșitoare: o familie care își pierde fiica de 30 de ani din cauza unui cancer, un soț care își pierde soția mult iubită după ani întregi de suferință sau o fiică ce își pierde părinții într-un accident.

Voi reda ceea ce psihoterapeutul și autorul american Robert Leahy i-a spus unui coleg care și-a pierdut soția, după o luptă de durată cu un cancer:

„Știu că, probabil, nu asta te-ai aștepta să îți spun, dar eu sper să nu treci niciodată peste asta și să fii mereu capabil să resimți tristețe atunci când te gândești la moartea ei. Până la urmă, tu ți-ai pierdut soția, mama copiilor tăi, centrul vieții tale. Iar acesta este un motiv de tristețe. Dar sper, de asemenea, să fii capabil să îți construiești o viață suficient de vastă, cu suficient sens, cu suficientă iubire, care să fie destul de mare, încât să cuprindă acea tristețe. Sensul nu constă în a trăi o viață fără suferință, deoarece atunci când iubim pe cineva, vom suferi de pe urma pierderii acelei persoane. Sensul constă în a trăi o viață pentru care merită să suferi“.

Cu toate acestea, mereu există lucruri pentru care merită să fim recunoscători, tocmai și pentru a contrabalansa anumite nedreptăți sau pierderi.

O lună de recunoștință

Exercițiile de recunoștință reprezintă un element central în psihologia pozitivă. Mereu ajută să notăm gândurile și sentimentele de recunoștință, deoarece în acest mod putem întări acele experiențe care reprezintă motive de recunoștință. Până la urmă, recunoștința poate fi extinsă și la trecut: în fiecare zi, pacienții își pot reaminti experiențe trecute: oameni, evenimente sau situații pentru care sunt recunoscători. Puteți alege timp de o săptămână un moment al zilei în care să notați toate aspectele pentru care sunteți recunoscători.

Recunoștință pentru celălalt

Reflectați asupra istoriei dumneavoastră și căutați o persoană relevantă care a avut un impact pozitiv deosebit în viața dumneavoastră. Poate fi vorba de un părinte, un prieten, un coleg sau chiar un străin; o persoană care v-a făcut mult bine, care v-a ajutat într-un moment critic, care v-a dat un sfat memorabil sau care, periodic, vă aduce bucurii în viață. Aduceți în centrul atenției această persoană și descoperiți toate lucrurile pozitive pentru care îi sunteți recunoscător și modul în care aceste lucruri v-au îmbogățit viața.

Scrieți o scrisoare adresată acestei persoane, în care să îi transmiteți emoția pe care o trăiți, care sunt lucrurile pentru care îi sunteți recunoscător, modul în care aceste lucruri v-au schimbat viața în bine, lipsurile pe care le-ați fi avut dacă această persoană nu ar fi apărut în viața dumneavoastră. Puteți alege să îi oferiți scrisoarea sau, pur și simplu, să îi scrieți un mesaj. De dumneavoastră și de întregul context depinde. Exercițiul realizat va avea, oricum, același impact.

De reținut…

În concluzie, în această primă parte a articolului referitor la tema valorilor și a unei vieți cu sens, am încercat să deschid o ușă care să ducă spre sinele nostru interior, un sine bine definit. Cheia constă în reflecție, identificarea propriilor valori și în asumarea acestora. Exercițiile de mai sus pot reprezenta câțiva pași introductivi în ceea ce poate însemna, pentru fiecare dintre noi, o viață cu sens.


Referințe bibliografice:

  1. Ware B. The top five regrets of the dying: A life transformed by the dearly departing. Hay House, Inc; 2012 Feb 15.
  2. Brown B. Dare to Lead: Brave Work. Tough Conversations. Whole Hearts. Random House; 2018 Oct 9.
  3. Hayes SC. A liberated mind: How to pivot toward what matters. Penguin; 2020 Aug 4.
  4. Leahy RL. Emotional schema therapy: Distinctive features. Routledge; 2018 Oct 4.

Florina Pop activează de peste 10 ani ca psiholog clinician principal la Institutul Oncologic „Prof. Dr. I. Chiricuță“. Are cursuri de formare în domeniul psihologiei clinice, psihoterapiei cognitiv-comportamentale și psiho-oncologiei. Pasionată de psiho-oncologie și dedicată în totalitate acestui domeniu, consideră că intervenția psihologică eficientă este îmbinarea dintre „știință și artă“. Crede cu tărie în faptul că „Stradivariusul“ practicii psiho-oncologului este propriul sine al psihologului. Grija pentru acest „instrument“ merită să fie una permanentă și crede că se încheie odată cu viața fiecăruia dintre noi.

Caută
Coșul de cumpărături
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0