Skip to content

Metafora (din greacă: metapherin) este o figură de stil prin care se trece de la sensul obișnuit al unui cuvânt la alt sens, prin intermediul unei comparații subînțelese. Procesul de realizare a metaforei constă în „punerea semnului identității între două obiecte diferite (lucruri, ființe, persoane) prin numele lor, pe baza unei analogii“.

Oamenii care lucrează cu mine o știu, iar voi aflați acum. În cadrul întâlnirilor de coaching și/sau mentoring pe care le facilitez îmi place să strecor măcar o metaforă. Folosirea metaforelor în coaching poate fi un instrument puternic pentru a-i ajuta pe clienți să-și înțeleagă și să dea sens experiențelor și emoțiilor, precum și pentru a obține noi perspective asupra provocărilor și obiectivelor stabilite. Metaforele pot fi, de asemenea, folosite pentru a crea un spațiu sigur și neamenințător astfel încât clienții să exploreze subiecte dificile sau sensibile.

De exemplu, un coach ar putea folosi metafora unei „călătorii“ pentru a ajuta un client să înțeleagă procesul de dezvoltare personală și diferitele etape pe care le va întâlni pe parcurs. Folosirea metaforei „grădină“ poate ajuta un client să înțeleagă grija pentru bunăstarea sa emoțională și psihologică, la fel ca modul în care trebuie îngrijită o grădină.

Utilizarea metaforei în coaching oferă clientului oportunitatea de a găsi o nouă perspectivă, de a privi provocările prin care trece dintr-un alt unghi de vedere. De exemplu, dacă un client se simte copleșit și blocat, în calitatea mea de coach aș putea folosi metafora unui „nod“ pentru a-l ajuta pe client să înțeleagă că problema nu este de netrecut și că prin dezlegarea nodului, poate merge mai departe.

Metafora în coaching oferă coach-ului și posibilitatea de a explora valorile, credințele și chiar limitările unui client. Pentru mine, coaching-ul în sine poate fi reprezentat printr-o metaforă, respectiv cea a tangoului. Încă de la primul pas, prima întrebare adresată clientului se setează cadrul în care cei doi parteneri vor „dansa“ pe durata sesiunii de coaching. Celelalte întrebări vor veni dinspre coach, cu multă atenție la modul în care coachee-ul simte și alege să răspundă. Totul se petrece ca un balans între cei doi. Contactul vizual susținut, oglindirea ajută și în coaching la fel ca în tango. Cu cât gradul de conectare dintre cele două persoane crește, cu atât mai repede clientul identifică soluția de care are nevoie.

Persoane celebre care s-au folosit de puterea metaforei în comunicare

Bill Campbell era cunoscut pentru utilizarea metaforelor pentru a comunica și a-și motiva echipele. Câteva exemple ale metaforelor sale includ:

℗PUBLICITATE



  • „Consilierul de încredere“ – Campbell a folosit această metaforă pentru a descrie rolul unui lider sau antrenor care își câștigă încrederea echipei prin onestitate, integritate și o înțelegere profundă a nevoilor acesteia.
  • „The Coach on the Sideline“ – Campbell a folosit această metaforă pentru a descrie rolul unui lider, care este acolo pentru a-și ghida și susține echipa, dar care știe și când să facă un pas înapoi și să o lase să preia conducerea.
  • „The Big Hairy Audacious Goal“ – Campbell a utilizat această metaforă pentru a descrie un obiectiv îndrăzneț și ambițios pe care o echipă și-l stabilește, care nu este întotdeauna ușor de realizat, însă odată atins va genera multe satisfacții.
  • „The Jersey“ – Campbell a folosit această metaforă pentru a descrie importanța spiritului de echipă și a coeziunii.

Steve Jobs, cofondatorul și fostul CEO al Apple, un om care l-a avut ca mentor și coechipier pentru câțiva ani pe Bill Campbell, este bine cunoscut pentru stilul său de conducere carismatic și pentru includerea metaforelor în comunicarea cu echipa sa. Câteva exemple ale metaforelor sale includ:

  • „Think Different“ – Jobs a folosit această metaforă pentru a descrie abordarea sa față de inovare, ceea ce i-a încurajat echipa să gândească „out of the box“ și să conteste status quo-ul.
  • „The Crazy Ones“ – Jobs a folosit această metaforă pentru a descrie oamenii care gândesc diferit și sunt dispuși să-și asume riscuri și să depășească limitele, cu referire la campania publicitară „Think Different“ din 1997.
  • „Arhitectura inovației“ – Jobs a folosit această metaforă pentru a descrie modul în care a fost structurat procesul de dezvoltare a produselor Apple, cu accent pe design, inginerie și experiența utilizatorului.
  • „The Bicycle for the Mind“ – Jobs a folosit această metaforă pentru a descrie computerul Macintosh, pe care l-a văzut precum un instrument care ar putea da oamenilor puterea să gândească și să creeze în moduri noi.

Atât Steve Jobs, cât și Bill Campbell sunt două exemple de lideri care au știut cum să fructifice puterea metaforei în comunicare astfel încât să-și facă mesajele memorabile, convingătoare, generând totodată și o conexiune emoțională cu audiența. Pentru a ne folosi de bogăția metaforei, nu este musai să fim coach-i sau să conducem echipe. Metafora oferă forță oricărui dialog, convinge și inspiră oamenii.

Metaforele, asemenea poveștilor, ne conectează și ne ajută să găsim sensul

De când a fost inventat limbajul, în urmă cu 100.000 de ani, noi, oamenii, ne spunem reciproc povești, iar metafora face poveștile mai savuroase, crește gradul de conexiune dintre partenerii de dialog, ne ajută să dezvoltăm empatia și poate chiar să ne îmbunătățească atitudinile și comportamentul.

În comunicarea de zi cu zi, putem folosi metaforele într-o varietate de moduri. Câteva exemple includ:

  • Analogiile: compararea unui concept necunoscut cu ceva mai familiar pentru a ajuta audiența să-l înțeleagă mai bine.
  • Povestirea: Utilizarea unei povești metaforice pentru a ilustra un punct de vedere sau a transmite un mesaj.
  • Imaginile: Utilizarea unui limbaj descriptiv pentru a crea o imagine mentală care ajută publicul să înțeleagă sau să memoreze un concept.
  • Simbolismul: Utilizarea unui simbol sau obiect pentru a reprezenta o idee sau un concept.

La final de articol, haideți să ne jucăm cu o metaforă, dar și cu scrisul (sau desenatul) pe o coală de hârtie. Dacă ar fi să redactezi scenariul pentru un film inspirat din viața ta, care ar fi scenele din film despre care simți că-ți vor aduce bucuria cea mai mare?

Project manager creativ cu peste 10 ani de experiență în companii din top Fortune 500, bun comunicator, coach, Gabriela a colaborat îndeaproape cu oameni și echipe din întreaga lume. Este autoarea cărții „VUCA² – Accesează Puterea Din Tine“, cartea și sistemul de carduri bazate pe conceptul ei unic de a trăi într-o lume plină de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0