Skip to content

Pregătirea copiilor pentru începutul școlii sau al grădiniței este un proces important și delicat, deoarece poate influența modul în care aceștia vor aborda experiențele educaționale ulterioare.

Psihologia relațiilor ne spune că, dacă noi, părinții, suntem pregătiți psihologic să dăm drumul copiilor noștri în lume, îi putem susține și pe ei, astfel încât pașii lor mici să calce cu încredere către această nouă experiență de viață. Dintre aspectele concrete pe care un părinte le poate face astfel încât să asigure copilului o acomodare cât mai ușoară, le-aș enumera pe acelea care mi se par cele mai importante și pe care și eu le-am avut în vedere atunci când fetița mea a mers la grădiniță:

  1. Anticiparea separării și familiarizarea cu mediul nou

Vorbim cu copilul despre faptul că va începe grădinița, cum va decurge rutina acolo și ce va face în timpul zilei. Parcurgem cu el drumul spre grădiniță de câteva ori, îi arătăm împrejurimile, vizităm grădinița și îi facem cunoștință cu viitoarea educatoare.

  1. Crearea unor rutine care să existe anterior mersului la grădiniță

Rutinele înseamnă pentru creier siguranță, iar un copil care are deja un program predictibil, care știe cum se desfășoară o zi din viața lui, care are ore clare de somn și masă, se va simți mai în siguranță și va fi mai pregătit pentru trecerea la rutina de grădiniță.

  1. Promovarea independenței 

Atunci când copiii au dobândit anumite abilități de bază, cum ar fi îmbrăcatul, mersul la toaletă și pregătirea rucsacului, acest lucru le poate da încredere în sine într-un mediu nou, pentru că există câteva aspecte legate de persoana lor asupra cărora ei au deja control.

  1. Pregătirea și susținerea emoțională

Vorbește cu copilul tău despre emoțiile pe care le-ar putea resimți în contextul nou. Validează-i emoțiile, ajută-l să înțeleagă că este normal ce simte (frică, tristețe, furie) și vorbește cu el despre strategii sănătoase de gestionare a acestora.

℗PUBLICITATE



Pentru că ai noștri copii sunt diferiți, perioada „de doliu“ (pentru că da, este o perioadă de doliu) după grădiniță va dura mai mult sau mai puțin, dar este important să rămânem acolo cu deschidere, curiozitate și empatie, atât cât ei au nevoie.

Cum stă treaba cu școlarii mici?

Aspectele de mai sus rămân valabile și pentru perioada de început școlar, cu mențiunea că acum devin și mai importante pregătirea și susținerea emoțională. O dată cu începerea școlii, lumea copiilor se schimbă din nou. În această etapă, ei trebuie să învețe să devină mult mai autonomi, să stabilească relații sociale cu mai mulți copii, să îndeplinească cerințele unor adulți noi (învățătorii) și să se acomodeze unor noi programe și rutine.

E o perioadă cu mai multă structură și mai puțin joc. Toate aceste schimbări pot fi foarte provocatoare pentru niște copii de doar șase-șapte ani, iar reacțiile comportamentale și emoționale pot fi foarte variate, mediate fiind de temperamentul copiilor, de experiențele anterioare din timpul grădiniței și de stilul de parenting. De aceea, în această perioadă, este important să le ascultăm sentimentele și îngrijorările, să le validăm emoțiile și să-i asigurăm de sprijinul nostru necondiționat.

De reținut

Indiferent câtă pregătire a existat înainte, copiii noștri vor resimți disconfort, atunci când părinții vor pleca de lângă ei. Și asta nu e ceva care să ne îngrijoreze. E mai important ce se întâmplă după ce părintele pleacă. De aceea, atunci când alegem grădinița, este foarte important să ne asigurăm că rezonăm cu persoanele cărora le vom încredința copilul și că avem aceleași valori și principii în ceea ce privește creșterea copilului. Atunci când se despart de noi, copiii au nevoie de brațe calde care să-i aline și de un adult calm care să le conțină  emoțiile.

Problematic este atunci când aceste brațe calde lipsesc, când copilul este pedepsit pentru că plânge, când i se transmit mesaje de genul: „Dacă plângi, mami nu o sa mai vină după tine!“. Toate acestea sunt comportamente cu potențial traumatic pentru copii și ar fi bine să le putem identifica cât mai de timpuriu dacă se întâmplă. Pentru alte idei utile, cartea Inteligența parentală poate fi o alegere potrivită pentru lectură.


Citește și:

Alina Uricec este psiholog, trainer și coach. A absolvit cursurile facultății de psihologie din cadrul Universității Babeș-Bolyai și formarea în terapia de cuplu și familie din cadrul Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie. Crede că fiecare dintre noi are un izvor de resurse pe care îl putem descoperi atunci când ne aplecăm cu răbdare, compasiune și curiozitatea asupra lumii noastre interioare.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0