Conform celor mai noi studii care analizează legătura dintre locul de muncă și emoțiile angajaților, se pare că spațiul profesional (indiferent că vorbim din perspectivă materială sau din perspectivă emoțională) a ajuns să fie principalul mediu de suport pentru oamenii muncii. Este o concluzie firească, pentru că aici ne petrecem majoritatea timpului.
Acesta este motivul pentru care, în ultima vreme, angajatorii au devenit extrem de atenți să ofere angajaților un mediu sănătos din punct de vedere psihic, conștienți fiind că, dacă aceștia manifestă dezechilibre de natură psihologică, costurile pentru companie (financiare, de timp sau energie) vor fi mult mai mari.
Angajații care trec prin perioade de stres intens lipsesc mult de la locul de muncă sau, dacă sunt prezenți fizic, randamentul lor este unul extrem de scăzut, iar acest fapt poate afecta organizația pe mai multe paliere. În Statele Unite, înainte de pandemie, când stresul era resimțit puternic în rândul angajaților, s-au analizat pierderile financiare înregistrate la nivel național din cauza efectelor negative ale stresului resimțit de oamenii muncii, iar costurile, exprimate în dolari, s-au ridicat undeva la suma de 190 miliarde.
ABONARE NEWSLETTER
Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.
Centrul pentru Sănătate Mintală la Locul de Muncă, structură care activează ca departament al Fundației Asociației Americane de Psihiatrie, a raportat că depresia îi costă pe americani nu mai puțin de 210 miliarde de dolari. La nivel micro, un angajator cheltuie 17 dolari pe an plăți în concediu medical pentru un angajat diagnosticat cu depresie. Mai mult decât atât, pacienții din sfera psihică sunt susceptibili să dezvolte patologii și mai grave care, desigur, vin la pachet cu o serie de costuri importante.
Conform unui studiu publicat de APA (Asociația Americană de Psihologie), lucrare care a analizat comportamentele angajaților în funcție de factorul stres, s-a constatat faptul că persoanele care se simt tensionate sau stresate în timpul programului sunt de peste trei ori mai susceptibile să spună că intenționează să caute un alt loc de muncă, în timp ce angajații care simt că sunt apreciați și susținuți au mai multe șanse să rămână în companie, reducând astfel costurile fluctuației de personal.
Mai mult decât atât, privită în ansamblu, deschiderea angajatorilor față de situațiile în care angajații se simt în siguranță și în echilibru din punct de vedere psihic stimulează sănătatea fizică și psihologică a acestora din urmă. În plus, existența și promovarea unui mediu de lucru echilibrat, cu o atmosferă pozitivă, fără presiuni inutile și punerea la dispoziția angajaților a resurselor de sănătate mintală pot contribui, de asemenea, la atragerea profesioniștilor de top în colectiv.
Ca în orice situație, teoria este ușoară, practica este cea care ne dă de furcă. Tocmai de aceea, specialiștii au elaborat un ghid practic, un set de cinci strategii clare prin care orice angajator poate asigura un mediu echilibrat din punct de vedere emoțional pentru angajații din organizația sa.
- Instruirea liderilor astfel încât să recunoască dezechilibrele emoționale ale angajaților și să facă primul pas înspre rezolvarea lor
Cercetările au demonstrat că este extrem de eficient pentru bunul mers al organizației ca liderii să poată identifica semnele care dezvăluie apariția stresului și a problemelor de sănătate mintală în rândul angajaților.
Un studiu care a analizat rezultatele programului Total Worker Health, implementat de Institutul Național pentru Securitate și Sănătate în Muncă (NIOSH), a arătat că, în organizațiile în care liderii au făcut cursuri de formare în această zonă a psihologiei și a confortului psihologic, a crescut gradul de satisfacție la locul de muncă și a scăzut gradul de reorientare profesională.
- Autonomie, flexibilitate și un mediu de lucru dinamic – garantate angajaților
Potrivit unui sondaj APA privind munca și starea de bine, lansat în 2021, 34% dintre angajați spun că programul flexibil i-ar ajuta foarte mult din punctul de vedere al echilibrului psihic. În plus, potrivit unui sondaj Gallup din octombrie 2021, 54% dintre angajații care lucrează de la distanță au declarat că ar dori să-și împartă timpul între casă și birou, iar 37% spun că doresc să continue să lucreze de acasă cu normă întreagă.
De exemplu, s-a dovedit că sentimentul de autonomie de care se bucură un individ îi sporește motivația și performanța, ceea ce poate avea un impact direct asupra rezultatelor unei organizații. În mod similar, datele sondajului sugerează că organizațiile care investesc în munca la distanță sunt considerate de angajați ca fiind mult mai sigure din punct de vedere psihologic, decât cele care îi obligă la un program fix, de opt ore pe zi.
Desigur că există și angajați care-și doresc să meargă zilnic la birou, într-un spațiu organizat, iar doleanțele acestora merită să fie luate în seamă, prin urmare este important ca angajatorul să ofere angajaților opțiunea de a alege dintr-o serie de opțiuni rezonabile, ceea ce este benefic tuturor.
- Beneficii medicale, cu accent pe serviciile de sănătatea mintală
Potrivit unui sondaj Gallup, lansat în februarie 2022, 64% dintre angajații americani au spus că pentru ei cele mai importante sunt salariul și beneficiile. Mai mult, 61% menționează că echilibrul dintre viața profesională și cea privată este, de asemenea, o temă la care sunt extrem de atenți atunci când aleg sau nu să accepte un anumit loc de muncă.
Furnizarea unei game largi de resurse, beneficii și cursuri de management, care promovează o cultură a muncii sănătoasă și flexibilă, sunt strategii fundamentale pentru sprijinirea sănătății mintale a angajaților. Psihologia ocupațională ia în considerare aceste strategii primare de intervenție care vizează prevenirea stresului major.
În plus, este important ca angajatorul să se asigure că beneficiile și resursele pentru sănătatea mintală sunt ușor de accesat (geografic, financiar), ușor de înțeles și sprijină angajații într-un context cât mai larg.
- Empatie față de angajați și feedback constructiv
48% dintre angajați spun că și-ar dori ca părerea lor să conteze în deciziile care se iau la nivel de organizație, iar atunci când acest lucru nu se întâmplă, simt nevoia să-și schimbe serviciul. Pe de altă parte, cercetările arată că beneficiile psihologice sunt deosebit de mari atunci când liderii nu numai că solicită feedback-ul angajaților, ci îl și folosesc în mod explicit pentru a-și baza deciziile pe informațiile obținute de la ei.
Angajatorii sunt sfătuiți să utilizeze instrumente de comunicare precum sondajele anonime, cutiile de sugestii și focus-grupurile pentru a colecta feedback și pentru a crea oportunități specifice de a asculta angajații din diverse departamente.
Apoi, sunt îndemnați să prezinte rezultatele într-un mod transparent și să elaboreze un plan pentru a pune în practică cele notate, desigur, dacă acestea sunt pertinente în contextul organizației.
De asemenea, ar fi util ca liderii organizației să transmită mesaje punctuale de felicitare, suport, încurajare și ajutor către angajați, în funcție de situația particulară în care se află aceștia.
- Diversitate și incluziune
Garantarea unui mediu de lucru incluziv și echitabil este esențială pentru asigurarea unui loc de muncă sănătos din punct de vedere psihologic. Experiențele de inechitate și discriminare interpersonală și organizațională sunt factori generatori de stres, determinând angajații să-și părăsească locurile de muncă.
În plus, datele arată clar că firmele cu un nivel ridicat de diversitate au performanțe mai bune, mai ales atunci când managementul este divers. Cercetările au demonstrat că firmele cu un astfel de management tind să fie mai productive, cu până la 1.590 de dolari în plus per angajat în fiecare an. Diversitatea nu este doar un aspect care „dă bine pe hârtie“, ci este necesară pentru a ajuta organizațiile să prospere.
Citește și: