Skip to content

„Îmi puteți spune, vă rog, dacă este ok pentru copiii de 3-5 ani să fie expuși zilnic la grădiniță la interacțiunea cu un copil având o severă întârziere în dezvoltare? Acest copil nu are mereu «shadow» și are tot felul de reacții agresive față de ceilalți copilași. Și, când nu lovește, oricum țipă, răstoarnă… Este ok să expunem copilași atât de mici la astfel de comportamente, zilnic, chiar și în contextul în care ar exista «shadow zilnic»?“

Este o întrebare primită la adresa [email protected] și, pentru a afla răspunsul, am stat e vorbă cu dr. Oana Niculae, de la Centrul de Educație Emoțională și Comportamentală pentru Copii, dar și cu psihologul Gáspár György.

Oana Niculae, medic specialist în psihiatria copilului și adolescentului:

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


Expunerea copiilor, indiferent de vârstă, la comportamente agresive reprezintă un risc, mai ales dacă aceste evenimente sunt repetate și neprocesate de către adult cu respectivii copii martori. Pe de altă parte, fiecare copil are dreptul la includere într-un colectiv, pentru a putea învăța abilități sociale potrivite.

Legat de cazul specificat în întrebare, important este cum gestionează adulții această situație, astfel încât fiecărui copil să îi fie respectate drepturile la siguranță și educație. O întâlnire între părinții tuturor copiilor implicați, personalul grădiniței și shadow ar fi desigur cea mai utilă variantă. Iar cu această ocazie, pot fi stabilite criteriile privind conduita în grădiniță: shadow (sau un alt adult) care să însoțească mereu copilul cu dificultăți; medierea conflictelor apărute de către adulții prezenți; asigurarea de către aceștia a protecției copiilor implicați și a procesării corecte a evenimentelor; solicitarea de către ceilalți părinți, în cazul în care este necesar, a unui specialist (psihiatru, psiholog) pentru observația în cadrul grupei; și prezentarea unor soluții specifice, la nevoie.

℗PUBLICITATE



Gáspár György, psiholog clinician și psihoterapeut de familie și cuplu:

În mod cert, ne-am dori tot ce-i mai bun și mai sigur pentru copiii noștri și nimeni nu ne poate condamna sau judeca pentru această atitudine. Pot să-mi imaginez cât de neplăcut este pentru un părinte care are un preșcolar să știe că zi de zi la grădiniță puiul său este expus unor riscuri. Mai mult ca sigur, un astfel de părinte ar putea trăi un carusel întreg de emoții – de la frică și anxietate, la furie și frustrare și până la neputință și neajutorare. Iar aceste trăiri sunt mai mult decât firești, în călătoria extraordinară numită parenting.

Mai mult decât atât, cred că indiferent de contextul de la grădiniță toți părinții conștienți se pot confrunta la un moment dat cu aceste trăiri, mai ales în timpul procesului de separare și diferențiere a copilului. Nu întâmplător, se spune că rolul de părinte este cea mai spectaculoasă provocare din viața unui om.

Dincolo de această parte de validare emoțională, susțin la rândul meu recomandările din răspunsul de mai sus al colegei mele – comunicarea este mereu o alegere inteligentă pentru a depăși blocajele și a găsi soluții creative. Probabil că aș mai completa cu o serie de discuții extrem de umane, avute de educatoare sau psihologul de la grădiniță cu întreaga grupă de copii, în care să-i ajutăm pe cei mici să conștientizeze că noi toți suntem diferiți și în același timp „speciali“ – că fiecare copil are dreptul să se simtă în siguranță la grădiniță și fiecare copil are nevoie să învețe, să aparțină și să fie parte dintr-un grup de semeni.

Nu cred că putem aborda acest subiect fără să ne simțim extrem de vulnerabili, dar cred că ne putem accepta emoțiile, ne putem asuma curajul de-a pune în cuvinte fricile noastre și de a căuta soluții care să fie suficient de bune pentru toți cei implicați.

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0
Livrare gratuită în România la achiziții de peste 149,00 lei
0%