Ca psiholog-librar aud des aprecieri pentru cât de mult citesc. Le primesc, chiar dacă uneori cantitatea de cărți citite într-un an nu depășește numărul imaginat de oamenii care presupun că citesc mult. În afară de cărți, librarii citesc și oameni, dar sub formă de audiobook-uri. Ce înseamnă asta? Că avem acces direct la poveștile împărtășite în spațiul pe care îl împărțim cu clienții, fie prin recomandări de carte, fie prin discuțiile care se nasc atunci când scanăm cumpărăturile culturale.
O categorie interesantă de ascultat sunt adolescenții. Am auzit entuziasmul apărut atunci când descoperă într-o carte o nouă conduită pe care o pot urma când nu știu ce să facă. Am râs la glumele ingenioase pe care le fac atunci când se satură să vorbească serios. Am fost martora haosului înconjurat de speranța că urmările emoționale ale cititului practicat cu scopul de a se ajuta pe ei înșiși vor fi dintre cele mai fericite. Cititul dă, uneori, o stare de liniște, dar e pe alocuri „tulburată“ de idei, de conexiuni, de aduceri-aminte sau de proiectări mai mult sau mai puțin optimiste în viitor.
Preferințele literare ale Generației Z
Fiecare adolescent are propriul stil, propriile afinități, proprii influenceri, dar uneori sunt uimită de asemănările care există în materie de cărți. De la literatura romance adolescentină la Osamu Dazai, autor de romane japoneze care tratează subiecte existențialiste mai ceva ca Irvin Yalom, la romane sumbre. Întrebându-i de povestea din spatele acestor alegeri, aflu că rețelele online frecventate de ei le influențează procesul. Atunci când un autor sau titlu devine viral, adolescenții sunt curioși să afle mai multe și vin în librărie să cumpere cărțile, comportament de altfel, admirabil. Însă, am observat că prin aceste preferințe literare, ei sunt mai degrabă curioși de fenomene psihologice precum sexualitatea precară, dezumanizarea, trauma sau diverse tulburări de personalitate, pe care adesea le romantizează.
ABONARE NEWSLETTER
Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.
Nevoile acestei etape de dezvoltare
Principalele nevoi de la această vârstă sunt intimitatea, curiozitatea, exprimarea identității, experimentarea, dar și îndrumarea de către mentori. Deși sunt pe cale să devină adulți, adolescenții nu o să recunoască toate aceste nevoi, dar, mai ales, nu vor accepta că au nevoie de îndrumare. Cu rigoarea celui mai bine păstrat secret vreodată și speranța celei mai bune minciuni spuse vreodată, adolescentul de astăzi va crede cu tărie că deja le știe pe toate.
- Îndrumarea adolescenților prin educație sexuală
Realizată de la cele mai fragede vârste, educația sexuală va determina și alegerile în materie de cărți la adolescență. Deși pare că nu vor să vorbească despre nimic, anchete desfășurate în câteva țări occidentale au descoperit că adolescenții vor să vorbească totuși despre subiecte precum sexualitatea, în primul rând cu părinții lor. Desigur că vor apela mai întâi la internet sau cărți, însă acestea nu vor fi de specialitate sau potrivite vârstei lor, de cele mai multe ori. Părinții și școala pot construi o punte către ei printr-o atitudine deschisă și mult umor. Meg Hickling, autoare de cărți despre sănătatea sexuală, din Canada, spune că la vârsta de 18 ani ar trebui tratate următoarele subiecte: ideea și aptitudinea de a intra într-o relație intimă, capacitatea de a refuza și încrederea de a merge la medic. În romanele de dragoste moderne, adolescenții nu află neapărat despre abilitățile relaționale necesare pentru a deveni un adult matur sexual sau cum se pot proteja prin stabilirea limitelor. Atât studiul individual, cât și discuțiile cu adulții calificați din viața lor le pot satisface curiozitatea într-un mod sănătos.
- Îndrumarea adolescenților prin recomandări de carte potrivite vârstei
Pe de altă parte, având în vedere migrația tuturor în mediul online, nu putem controla perspectiva din care sunt privite fenomenele psihologice menționate mai sus, cum ar fi: dezumanizarea, trauma sau diverse tulburări de personalitate. De multe ori, am auzit prin librărie tineri care se autodiagnostichează. Astfel, ei experimentează de la o distanță sigură aceste fenomene, prin intermediul lecturilor. Pentru a evita perpetuarea miturilor în materie de sănătate mintală, dar și pentru a încuraja în continuare cititul și experimentarea în siguranță, recomandările de carte primite online pot fi supravegheate de părinți și îngrijitori. Cititul împreună, chiar dacă asta va însemna ca părinții să citească de două ori o carte pentru a se asigura de calitatea ei, poate fi atât o activitate de conectare, cât și una cu scop educativ. Discuțiile ulterioare pe subiecte fragile din sănătatea mintală pot construi în adolescenți gândirea critică necesară în luarea deciziilor potrivite pentru vârsta lor.
Nevoia de experimentare nu dispare
Joaca liberă, metodă prin care până acum copiii și adolescenții experimentau viața, a devenit supravegheată în mod excesiv sau a dispărut, conform Jonathan Haidt, specialist american în psihologie socială. Astfel, nevoile aferente vârstelor n-au mai fost satisfăcute. Această joacă liberă a fost înlocuită de utilizarea internetului. Poate faptul că adolescenții și citesc, chiar dacă în urma utilizării mediului online, reprezintă o adaptare prin care aceștia încearcă să evolueze, în ciuda pericolelor posibile. Treaba noastră este să îi îndrumăm și să le creăm spațiu pentru a înțelege lucruri în ritmul lor.
Bibliografie:
- Haidt, J. (2024). O generație în pericol. Cum afectează telefonul sănătatea mintală a copiilor noștri și cum îi putem proteja. București: Bookzone
- Hickling, M. (2021). Ce le spunem copiilor și adolescenților despre sex. București: Humanitas
Citește și: