fbpx
skip to Main Content

Pe măsură ce activitatea din școli a intrat într-un „normal al pandemiei“, a apărut un nou concept, „modelul hibrid“, termen care descrie un sistem-cheie în educație. Educația trebuie să continue, fără doar și poate, și nu numai în mediul online, deoarece actul educațional implică interacțiune umană și manifestarea unor sentimente și a unor emoții pe care numai în mediul școlar le percepem. 

Oricât de ofertant ar fi conținutul online, el nu oferă acea prezență umană pe care elevii au nevoie să o perceapă când sunt alături de profesorii și colegii lor. Pentru că este un concept nou care a luat naștere din necesitatea de a oferi educație chiar și atunci când elevii nu sunt prezenți la școală, sistemul nu are multe repere la care să ne raportăm, dar scurta lui existență promite multe avantaje.

Ce este predarea hibrid? 

Conceptul de învățare hibridă implică prezența fizică în sala de clasă a unei părți a elevilor și participarea celorlalți în sistem de teleconferință, utilizând diverse platforme de live streaming. Dacă la o primă analiză denumirea conceptului pare a fi complicată, organizarea lui nu este extrem de dificilă, clasa fizică este completată de un monitor de dimensiuni mari sau o tablă interactivă, boxe, o cameră web și un microfon (care este capabil să capteze sunetul foarte bine). Prin acest mix, clasa se reunește, iar profesorul, ajutat de tehnologie, poate să își desfășoare activitatea aproape la fel de bine ca și cum ar avea întreg colectivul prezent fizic.

De ce este util sistemul?

Sistemul are mai multe beneficii. Clasele nu mai sunt la fel de aglomerate și permit o distanțare fizică, astfel că riscul de infectare scade. Elevii care sunt in izolare sau care doresc să nu participe fizic sunt implicați în activități fără să piardă din conținut, iar educația își urmează cursul firesc.

Prin sistemul hibrid, fiecare elev are oportunitatea de a participa la lecții; astfel, se asigură și se continuă dreptul fiecărui copil la educație și toți cei mici pot fi antrenați în variate activități educaționale. Elevii sunt din ce în ce mai flexibili și consideră tehnologia pe care o avem la îndemână ca fiind ceva firesc, iar pentru ei, adaptarea la acest mod de învățare este extrem de rapid, dacă nu chiar natural.

Avem nevoie de un mediu cât mai prietenos

Centrul fiecărei clase de elevi este reprezentat de relațiile dintre aceștia. Conexiunile interpersonale le lipsesc tuturor copiilor ca urmare a suspendării cursurilor și cu toții ne dorim ca acea apropiere să fie din nou prezentă între elevi. Cum acest lucru nu este posibil deocamdată, modelul hibrid poate asigura o oarecare apropiere deoarece elevii interacționează, profesorul este cel care înlesnește această comunicare, iar prin această conexiune clasa hibrid poate deveni o comunitate prietenoasă și un mediu confortabil.

℗PUBLICITATE



Pentru a construi o comunitate online într-o clasă hibrid este foarte important să subliniem importanța normelor de la clasă și să maximizăm oportunitățile pe care elevii le pot stabili între ei prin realizarea unor activități de formare și consolidare a echipei.

Egalitatea discursului

Discursul de la egal la egal este o componentă cheie a sistemului hibrid deoarece îi învață pe elevi să gândească liber și să-și expună ideile într-un mod eficient. În clasele hibride, cel mai important lucru pe care îl poate face un profesor este crearea de grupe și echipe de elevi (formate atât din cei prezenți fizic, cât și din cei din mediul online) pentru a rezolva diverse sarcini care să implice colaborare, schimb de idei și o comunicare constructivă. Acest lucru le permite elevilor să învețe unii de la ceilalți și să-și pună în valoare abilitățile de gândire critică. Chiar și prin intermediul unui chat sau forum de discuții se creează diverse oportunități prin care se poate face schimb de idei și se pot identifica modalități de rezolvare diverselor probleme. 

Încrederea în inovație

Odată cu declanșarea acestei pandemii, școala și-a schimbat modul de a fi, iar aceasta nu va reveni niciodată la statutul ei inițial. Cu toții trebuie să acceptăm această schimbare și să identificăm cele mai oportune experiențe de învățare pe care să le oferim elevilor. 

Profesorii care pun în aplicare învățarea hibrid sunt nevoiți să își asume riscuri, să identifice rezolvarea unor situații cu care nu s-au mai confruntat până acum, iar acestea își vor găsi rezolvarea prin abordarea acestor situații cu multă răbdare, curaj, flexibilitate și imaginație, deoarece clasa hibrid oferă profesorilor o minunată oportunitate de a crea un mediu modern și eficient de învățare, clădind, astfel, școala viitorului. Așa cum spune și Brené Brown, inovația se naște din vulnerabilitate, iar noi toți suntem acum mai vulnerabili ca oricând.

Cosmin Tuduran

Cosmin Tuduran este absolvent al Facultății de Jurnalism și Relații Publice și este interesat de integrarea tehnologiei digitale în programele educaționale. Experiența lui de peste 20 de ani în domeniul educațional este completată cu un program de masterat în tehnologiile informatice și de comunicații.

Back To Top
×Close search
Caută