Skip to content

În timpul vieții, Chanel a fost o figură de o fascinație tulburătoare – o femeie a cărei prezență putea să lumineze o cameră și, totuși, să-i lase pe mulți cu o impresie derutantă. Fiind imposibil de ignorat, părerile despre ea se învârteau ca fumul țigărilor la care nu renunța niciodată. Ea a întruchipat paradoxul glamourului, captivând inimile și provocând, în egală măsură, controverse.

După cum spunea Edmonde Charles-Roux, „Chanel nu stârnea niciodată simpatie. Interes – da, curiozitate – da și, după ce ajungeai s-o cunoști, respect. Nu ierta nimic și, atunci când critica, nu avea milă. Privea lumea cu un soi de acuitate rurală. Așa cum privești un câmp cultivat, așa cum te uiți dacă planta e robustă, dacă n-a suferit din cauza secetei ori din cauza excesului de ploaie“.

Povestea unui nou început: de la orfelinat la succes

Chanel a văzut lumina zilei pe 19 august 1883, la spitalul pentru săraci din Saumur, Franța. Însă nașterea ei nu i-a entuziasmat deloc pe părinți: era o gură în plus de hrănit, într-o familie care deja nu se-ajungea cu banii. În 1895, după moartea mamei, tatăl a decis să o lase împreună cu sora ei la orfelinatul unei mănăstiri în Correze, unde a crescut într-o austeritate extremă până la 18 ani.

Nu este nevoie să fii psiholog ca să-ți imaginezi cum a afectat-o ​​acest abandon pe Chanel și cum i-a sădit neîncrederea în bărbați, neîncredere care avea s-o urmărească pe tot parcursul vieții. Chiar de mică, și-a dat seama că lumea a fost creată de bărbați, pentru bărbați, și toată viața a încercat să devină tot mai puternică, ca să nu mai fie vreodată nevoită să depindă de cineva.

Coco nu este prenumele ei adevărat

Lumea o cunoaște drept Coco Chanel, dar nu acesta a fost numele cu care s-a născut. Venită pe lume ca Gabrielle Bonheur Chanel, și-a câștigat faimosul pseudonim „Coco“ în mod neașteptat, pe vremea când cânta pe scenă. Așa a devenit Coco, un nume care avea să devină sinonim cu revoluția stilului și cu eleganța atemporală.

Începutul carierei în modă

Călătoria în modă a lui Coco Chanel a început datorită flerului ei neașteptat pentru crearea pălăriilor. În 1910, a cucerit stilata elită pariziană cu creațiile ei minimaliste. Ceea ce a diferențiat pălăriile create de Chanel a fost simplitatea lor, acestea fiind lipsite de ornamentele extravagante ale vremii (multe pene și flori așezate într-un mod cât mai opulent). În schimb, Coco a optat pentru o singură pană sau pentru o camelie delicată, redefinind încă de pe atunci moda feminină.

Camelia, simbol al eleganței și al rafinamentului casei Chanel

Relația de dragoste a creatoarei cu camelia a început întâmplător, în timp ce se relaxa în vacanță, împodobindu-și cămașa șic cu această floare delicată. Ulterior, a devenit atât floarea ei preferată, cât și un motiv folosit pe orice creație, de la bijuterii sau poșete, până la decorarea podiumului sau a sacoșelor de cumpărături din buticurile Chanel.

Povestea leului, un alt simbol Chanel

În 1919, Gabrielle Chanel a plecat la Veneția, devastată de pierderea marii ei iubiri, Arthur „Boy“ Capel. Inspirată de statuia leului din Piața San Marco, Coco a găsit o nouă inspirație și puterea de a trece peste marea pierdere suferită. Astfel, capul de leu a devenit un simbol prezent în creațiile și în viața ei, fiind des întâlnit în bijuterii, nasturi sau decorațiuni. Chiar și mormântul ei este decorat cu cinci capete de leu, imaginate chiar de ea însăși.

℗PUBLICITATE



Critici acide pentru rivalii ei

Chanel și-a dorit întotdeauna să fie regina „castelului“. Cu excepția lui Balenciaga, care era printre puținii creatori pe care îi admira, puțini au scăpat de declarațiile ei îndrăznețe. Elsa Schiaparelli, „acea italiancă care face haine“ și marea ei rivală, și-a văzut rochia în flăcări în timpul unui bal când, cu o inocență intenționată, Chanel și-a condus partenerul de dans direct într-un sfeșnic cu lumânări aprinse. Disprețuia romantismul lui Christian Dior și al stilului său new look și nu a recunoscut-o niciodată pe Vionnet, pentru că și-a dat seama că ea ar putea fi cu adevărat o revoluționară a modei secolului XX.

Primul parfum de designer

Chanel și-a lansat parfumul eponim Chanel N°5 în 1921, fiind primul parfum de designer lansat sub propria marcă. Paul Poiret deja făcuse acest experiment înaintea ei, dar fără să-și asocieze numele de creator de modă cu parfumul. Astfel, N°5 a devenit unul dintre cele mai mari și mai de succes exerciții de branding din istoria modei. Punându-și numele în mod vizibil pe fiecare sticlă și reclamă, Chanel a întărit identitatea casei, devenind un nume mult râvnit.

A introdus pantalonii în modă

De-a lungul timpului, Coco Chanel a redefinit moda pentru femeile de pretutindeni. Nu a inventat pantalonii de damă, aceștia intrând deja în garderoba feminină în timpul Primului Război Mondial, când femeile au început să accepte slujbe ocupate în mod tradițional de bărbați. Dar ea i-a popularizat ca piesă vestimentară la modă, devenind o parte integrantă a colecțiilor Chanel și fiind nelipsiți din garderoba doamnelor bogate.

O personalitate care s-a reinventat de nenumărate ori

Coco Chanel nu suporta să stea pe loc. În 1954, la vârsta de 71 de ani, și-a redeschis casa de modă, după o pauză de 15 ani, impusă de război, refuzând să lase timpul să o îngrădească. Când actrița Marlene Dietrich a întrebat-o de ce a revenit în modă, răspunsul ei a fost în pur stil Chanel: „Muream de plictiseală!“. Cu această replică, a demonstrat că, pentru ea, creativitatea nu era doar un job, ci o necesitate vitală, o scânteie care nu putea fi stinsă nici de război, nici de vârstă.

A locuit într-un hotel peste 30 de ani

Coco Chanel a locuit la hotelul Ritz din Paris, poziționat vizavi de atelierul ei de pe 31 Rue Cambon, făcând din acest hotel emblematic casa ei, din 1935 și până la moartea ei, în 1971. În apartamentul ei de 188 de metri pătrați și în spațiile hotelului, îi plăcea să socializeze cu prietenii apropiați, precum Misia Sert, Salvador Dali și Jean Cocteau, suita ei de la Ritz devenind un simbol al stilului ei de viață luxos și al influenței ei în societatea pariziană. În prezent, apartamentul poate fi închiriat, prețul începând de la patruzeci de mii de euro pe noapte.

Pe măsură ce casa Chanel continuă să evolueze, moștenirea sa rămâne o dovadă a inovației neînfricate și a angajamentului lui Coco Chanel de a sfida convențiile, făcându-l nu doar un brand de lux, ci și un simbol al creativității și al bunului gust.


Citește și:

Perfume Curator este atras de toate formele de artă, orice este frumos și capabil să-i trezească simțurile. Arta olfactivă i-a stârnit interesul încă din adolescență, și a devenit tot mai interesat de simțul mirosului, istoria, industria și procesul creativ din spatele parfumurilor. Își imaginează parfumul drept o extensie a personalității noastre, o modalitate de a comunica ceva, fără să fie nevoie să spunem nimic.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0