skip to Main Content
Creativitatea – Un Arbore Plantat în Copilărie

Creativitatea – un arbore plantat în copilărie

„A crea“, în sensul original al cuvântului, înseamnă a face să existe, a aduce în realitate ceva nou, original. Putem crea ceva nou doar fiind creativi, liberi să ne exprimăm fără teama de a fi judecați și simțindu-ne compleți cu cine suntem și ceea ce facem. Sentimentul de siguranță și împuternicire ne este transmis în copilărie de către părinții noștri. Toate credințele noastre despre ce putem sau nu putem face își au originea în experiențele pe care le-am trăit în copilărie și în rănile psihologice care au apărut în acea perioadă.

Ne dorim copii creativi și adaptați la lumea în care trăim, însă uneori uităm că, de fapt, noi suntem cei care, inconștient, punem bariere în calea creativității lor. Spațiul pe care îl generăm pentru ei cu iubire este acela care îi ajută să fie autentici și conectați cu cine sunt ei. Iar vocea noastră devine vocea lor interioară, care îi va ghida în viață. Vocea părintelui devine vocea întregii lumi. Dacă părintele îți transmite că nu ești suficient de bun, când devii adult ai impresia că întreaga lume te critică.

Este necesar să reevaluăm metodele pe care le utilizăm în educația copilului. O parte îi pot reduce acestuia capacitatea de a-și utiliza resursele creative și îi influențează dezvoltarea personalității. Să vedem câteva exemple:

  • Supravegherea: Să-l ții în permanență sub observație îl poate face să simtă că este controlat, iar asta îi diminuează sentimentul de libertate.
  • Evaluarea: Aplicată excesiv, îl face pe copil să se îngrijoreze în legătură cu cât de bine se descurcă, dispărând astfel satisfacția propriilor realizări. Este indicat să înlocuim evaluarea cu încurajările, punctând salturile făcute de către copil.
  • Recompensele: Când folosim recompense, copilul începe să ignore plăcerea generată de activitatea creativă în sine.
  • Competiția: Situațiile de tip câștig-pierdere sunt acelea în care cineva este pus în poziția de a fi mai bun decât ceilalți, iar acestea denaturează procesul firesc prin care fiecare copil se dezvoltă în ritmul și stilul propriu.
  • Supracontrolul: Spunându-i în permanență copilului ce și cum să facă, el ajunge să creadă că a fi creativ este o greșeală și că procesul de căutare a opțiunilor alternative este o pierdere de timp.
  • Alegerea activităților în locul copilului: Este recomandat ca, în loc să-i punem tot timpul la dispoziție jocuri, tablete sau telefoane, să-i dăm ocazia să exploreze și să descopere el singur jocuri și activități.
  • Presiunea: Când avem așteptări foarte mari în legătură cu performanțele copilului, îl facem să simtă doar aversiune față de ceea ce are de făcut. Stresul generat de efortul făcut pentru a se ridica la nivelul așteptărilor blochează capacitatea lui de a se conecta la resursele pe care le are. Este bine ca așteptările să fie adaptate capacităților și vârstei copilului.

De ce este atât de important să încurajăm creativitatea copiilor? Pentru că viitorul este creat de ei, iar creativitatea devine o resursă valoroasă, într-o lume în continuă transformare. Mai mult, creativitatea îi permite copilului să se cunoască, să se exprime, să se simtă liber.

Ce spun psihologii despre persoanele creative?

  • Sunt curioase, își pun mereu întrebări și au interese care le susțin activitatea.
  • Au capacitatea de a veni cu multe idei și soluții la probleme, adesea acestea fiind unice și inteligente.
  • Au capacitatea de a-și exprima liber opiniile.
  • Sunt consecvente în ceea ce privește propriile idei sau proiecte.
  • Își dezvoltă libertatea intelectuală, pot genera idei prin transformare, elaborare, adaptare, îmbunătățire sau prin modificarea ideilor de bază, deja existente.
  • Sunt preocupate de implementarea conceptelor în instituții, obiecte, sisteme.

În plus, persoanele creative au un simț al umorului dezvoltat și sunt mai relaxate în situațiile dificile, detensionându-le. Acestea au o sensibilitate emoțională crescută. Sunt foarte sensibile la frumusețe și sunt impresionate de ceea ce ține de estetică. Iar în interacțiunea cu ceilalți, feedbackul lor este în general constructiv.

Încurajarea creativității nu presupune atât de mult efort. Tot ce ai de făcut este să-i lași copilului spațiu – atât fizic, cât și emoțional – rămânând conectat cu el și cu nevoile lui de bază.

Încurajarea copilului în direcția creativității este o investiție în viața acestuia cu efecte benefice pe termen lung. Copiii sunt creativi în mod natural.

Nina Sofian

Nina Sofian este psiholog, cofondator și vicepreședinte al Asociației Prematurilor (asociatiaprematurilor.ro). Oferă consiliere psihologică în maternități. Lucrează cu părinții în sesiuni individuale de consiliere și coaching, dar și în cadrul workshop-urilor și a atelierelor de lucru. E facilitator atestat în cadrul programului Circle of Security Parenting. Poate fi găsită la adresa web ninasofian.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close search
Back To Top
×Close search
Caută