Skip to content

„Biniște“ este cuvântul ales de români pentru a descrie și exprima starea de bine de acasă. Peste 13.000 de români au participat la vot pe hygge.storia.ro, unde au avut de ales dintre șase opțiuni: biniște, tyhne, ommi, zeneritate, primidor și lono.

Un nou cuvânt românesc care să descrie starea de bine de acasă

Cu ajutorul a mii de români, Storia.ro a găsit un cuvânt românesc nou care să exprime starea de bine de acasă – biniște a fost cuvântul preferat de români, cu 26% din voturi, fiind urmat de tyhne (21%) și ommi (18%). Noul cuvânt poate fi definit ca o stare sufletească pozitivă, lipsită de zbucium, de frământări. „Nu făceam nimic și asta era tot ce era de făcut. Eram acasă și era biniște“. De asemenea, cuvântul se poate referi și la calitatea unui moment sau a unui spațiu de a inspira o liniște aducătoare de bine, un calm binefăcător. Creat din bine + liniște. „Am intrat, am privit în jur, am zâmbit și m-am bucurat. Ce biniște e la noi acasă!“.

Demersul de a găsi un termen care să descrie starea de bine de acasă

În urmă cu două luni, Storia.ro a lansat campania HYGGE la noi, asumându-și o misiune curajoasă și relevantă în contextul actual. Platforma de imobiliare și-a propus să inventeze un cuvânt nou care să exprime starea de bine de acasă, să găsească un echivalent pentru termenul danez HYGGE, care se referă la transformarea timpului petrecut acasă într-un timp de calitate și o adevărată sursă de fericire.

Demersul a început cu un studiu prin intermediul căruia platforma de imobiliare și-a propus să găsească o adaptare locală a termenului, să afle cum arată starea de bine de acasă pentru români și cum poate fi ea definită, atât în ceea ce privește spațiul exterior – cel fizic, cât și spațiul interior – emoțional. Rezultatele studiului au fost sursă de inspirație pentru doi scriitori care și-au asumat misiunea de a inventa câte două cuvinte definitorii pentru starea de bine de acasă. Pentru lista finală de cuvinte, scriitorii au ales și câte o opțiune din partea celor care au participat la studiu – biniște și lono.

„Relația oamenilor cu propria locuință a fost redefinită în contextul actual, românii și-au redescoperit casele și au devenit mult mai atenți la modul în care se simt acasă. Nevoia de a avea un termen nou care să descrie starea de bine pe care o ai în interiorul locuinței a venit natural, cu atât mai mult în aceste vremuri. Faptul că românii au participat într-un număr impresionant la studiu și s-au implicat activ cu idei creative pentru denumirea unui nou cuvânt ne-a demonstrat că am intuit o nevoie pe care o aveam cu toții. Cuvântul câștigător – biniște – are potențial, așa că ne dorim să ducem mai departe campania“,  a declarat Mihai Sava (Strategy Director Real Estate Europe, OLX Group).

Cum arată la români starea de bine de acasă

Aproape 10.000 de români au răspuns la întrebările studiului despre starea de bine de acasă și au participat activ în demersul care a dus la apariția cuvântului biniște. Pentru majoritatea românilor (42%), prezența unei persoane contribuie mai mult decât orice altceva la starea de bine de acasă. În același timp, camera asociată cel mai des cu liniștea și relaxarea este dormitorul (39%), apoi sufrageria 27%. Atunci când vine vorba de activitățile de seară, cei mai mulți dintre repondenții studiului au declarat că preferă să petreacă timp cu familia (33%), iar când au fost întrebați care este băutura care le înseninează timpul petrecut acasă, cei mai mulți dintre repondenți au ales ceaiul (37%).

℗PUBLICITATE



Încântarea de a fi acasă este asociată cel mai des cu sunetul ploii la fereastră (20%), iar pentru cei mai mulți dintre români, argintiul este culoarea care contribuie cel mai mult la aspectul primitor al casei. Starea de bine de acasă mai poate fi dată și de materialul cel mai plăcut la atingere, iar românii au plasat bumbacul pe primul loc (27%).

De asemenea, momentele fără griji acasă sunt asociate și cu hainele confortabile. Atunci când vine vorba de îmbrăcăminte, românii preferă cel mai des hainele de casă (26%), urmate de pijamalele pereche (21%).

Studiul a fost realizat în parteneriat cu D&D Research prin chestionar online aplicat celor care au accesat hygge.storia.ro. 

Storia.ro este platforma de anunțuri dedicată exclusiv sectorului imobiliar, lansată de OLX. Cu peste 200.000 de anunțuri active, Storia.ro oferă cele mai multe anunțuri imobiliare din piață și are peste 5 milioane de vizite lunar. Platforma se poate accesa atât de pe desktop, cât și din aplicațiile mobile iOS și Android (Google Play Store și Huawei AppGallery). 

D&D Research este o echipă formată din psihologi și sociologi pasionați de analiza comportamentelor sociale și de aplicarea psihologiei în sfera de business. De peste 20 de ani, echipa D&D Research explorează motivațiile consumatorilor români și aduce în proiecte o abordare științifică, susținută de expertiza pe care o au în psihanaliză, antropologie, comunicare și statistică. Sloganul D&D Research este #ScienceCool. SCIENCE – pentru că sunt metodici și „data is all we need“ și COOL – pentru că obțin și interpreteaza aceste date prin tehnici și metode de cercetare inovatoare, „tailor made“ pentru fiecare proiect.

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0