Skip to content

Educația este una dintre cărămizile de bază ale societății. Când aducem în discuție familiile, părinților le revine responsabilitatea de a le asigura copiilor educația de care aceștia au nevoie pentru a trăi o viață împlinită și productivă. Așadar, apare întrebarea care stârnește trăirile fiecăruia dintre noi: ce fel de educație trebuie să primească copiii și cum ne putem da seama dacă școala le oferă educația potrivită? Deși am fi tentați să ne gândim la fel și fel de materiale de studiu moderne și sofisticate, regretatul Sir Ken Robinson spunea că este esențial să începem de la ce vrem să știe copiii, să înțeleagă și să fie capabili să facă, și abia după aceea să ne uităm la ce merită să învețe și cum.

Un lucru straniu și surprinzător de adevărat, pe care-l punctează neuroștiințele, se referă la faptul că noi nu trăim într-o singură realitate. Cu toții trăim în două lumi. Realitatea minții noastre, care este subiectivă și care există în lumea noastră interioară, și realitatea materială, care se referă la lumea din jur. Realitatea subiectivă este unică, există doar pentru că existăm noi. Realitatea fizică a naturii există, indiferent de prezența sau de absența noastră.

Este indicat ca educația să includă atât atenție îndreptată asupra realității subiective, cât și asupra realității fizice. Copiii de astăzi sunt adulții de mâine, iar pentru o societate definită de bunăstare, ei au nevoie de o educație care să-i ajute în procesul de înțelegere a lumii din care fac parte și a realității subiective pe care o trăiesc. Cum simt? Cum gândesc? Cum se percep pe sine? Care le sunt talentele? Ce-i caracterizează? Sunt doar câteva dintre întrebările care favorizează educația cu privire la realitatea personală. În cele din urmă, așa cum ne arată experții în educație, maniera în care copiii percep lumea din jur este influențată de realitatea subiectivă. În timp ce modul în care simt, gândesc sau acționează este determinat de realitatea materială în care există.

Stâlpii de bază ai bunăstării

Într-o postare pe rețelele de socializare, psihologul Gáspár György a făcut referire la un studiu, realizat de Tom Rath (Gallup Press, 2011), care a inclus cetățeni din 150 de țări ale lumii. Studiul respectiv a căutat să identifice stâlpii bunăstării umane, găsind cinci domenii-cheie pe care se sprijină aceasta: calitatea relațiilor, sănătatea fizică, satisfacțiile și plăcerea față de muncă, gestionarea inteligentă a vieții economice și sentimentul de apartenență la comunitate. Cu alte cuvinte, este important ca educația adulților de mâine să fie canalizată și spre aceste cinci dimensiuni responsabile de starea umană de bine.

Pentru ca fiii și fiicele noastre să trăiască în bunăstare, au nevoie ca educația să le dezvolte competențe în câteva domenii-cheie: dezvoltare relațională; dezvoltare personală (despre ambele vă povestesc experții și psihoterapeuții Paginii de Psihologie); dezvoltare culturală (cunoașterea propriei culturi și a altor culturi din lumea care-i înconjoară, mediată de profesorii de specialitate); dezvoltare economică și financiară. Acest ultim set de competențe vizează și domeniul meu de activitate.

℗PUBLICITATE



Educație financiară la fiecare materie predată la școală

Unul dintre scopurile pentru care depunem atât de mult efort pentru a-i educa pe copiii noștri este și acela de a-și găsi slujbe cât mai bune și de a trăi în bunăstare. Ne dorim pentru urmașii noștri să aibă servicii bine plătite, dar și să fie inteligenți cu banii. Domeniul muncii se schimbă rapid, schimbări care pot determina multă imprevizibilitate pe piața forței de muncă. Prin urmare, controlul nostru este limitat. Dar indiferent de cum se va diversifica oferta de joburi, copiii au nevoie de inteligență financiară.

Asupra acestui capitol merită să ne îndreptăm mai mult atenția. Cum putem face asta? Ei bine, Școala de Bani, care în anul școlar 2022-2023 a realizat un proiect pilot și a reușit să crească cunoștințele financiare ale elevilor (din program) cu 15 până la 19%, vine cu un obiectiv măreț: Educație financiară la fiecare materie predată la școală. Profesorii au puterea de a modela lumea interioară a elevilor, pentru că-i pot învăța să ia decizii financiare înțelepte și să exerseze munca în echipă. În acest sens, vrem să extindem proiectul LifeLab, care vizează oferirea cunoștințelor de #EduFin, de la nivel național. Partea cea mai importantă abia acum urmează: pentru ca acest vis să devină realitate, iar copiii noștri să-și dezvolte competențe financiare, poți semna și tu petiția online care susține introducerea elementelor de educație financiară în materiile de la școală. Tot ce ai de făcut este să accesezi platforma scoaladebani.ro și să semnezi petiția.

Este adevărat că starea de bine nu este o chestiune materială – ea ține de realitatea subiectivă, dar – după cum am mai subliniat – depinde de influențele realității exterioare. Prin urmare, să facem schimbările necesare pentru o educație optimă a copiilor noștri.

Pentru noi informații despre inteligența și educația financiară, înscrie-te gratuit la unul dintre cursurile disponibile pe scoaladebani.ro.


Citește și:

Claudia Oprescu lucrează de mai bine de zece ani în domeniul comunicării, de cinci ani coordonează proiectele de implicare în comunitate ale Băncii Comerciale Române și este profesor la Școala de Bani unde îi învață pe copii și tineri cum să fie responsabili cu banii, iar pe părinți cum să le vorbească despre bani copiilor. Scrie povești pentru copii în timpul liber și iubește natura.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0