Skip to content

În noiembrie 2019, în cadrul examenului de absolvire a școlii de coaching pe care am urmat-o, am avut și o probă practică: facilitarea a 30 de minute de coaching pentru o persoană pe care nu o mai întâlnisem până în acea zi. Așadar, iată-mă față în față cu prima mea clientă care, în acea zi, nu părea să fie într-o situație pentru care să aibă nevoie de un coach. Hmm, în sinea mea mi-am zis: „Gabriela dragă, ia vezi tu cum spargi gheața…“.

Și atunci, fără să fi testat asta anterior, intuiția mi-a șoptit să mă folosesc de culori. Așa că am început să-mi întreb clienta: „Care era culoarea cerului în timp ce veneai aici?“, „Ce culoare alegi pentru a descrie cum te simți acum?“. Din acest joc al culorilor, am ajuns la o problemă majoră pe care clienta o avea în relația cu tatăl său. Din acea zi, ori de câte ori simt că se potrivește, folosesc puterea culorilor în cadrul sesiunilor mele de coaching.

Mi-am dat seama că, dincolo de estetică, culorile dețin o capacitate remarcabilă de a influența emoțiile, cogniția și comportamentul.

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


Încorporarea tehnicii culorilor în sesiunile de coaching oferă o abordare versatilă și dinamică pentru facilitarea creșterii personale și a transformării. Prin valorificarea influenței psihologice a culorilor, mi-am dat seama că pot crea experiențe imersive care inspiră, împuternicesc și, în cele din urmă, „împing“ clienții către potențialul lor maxim.

În coaching, a-i cere clientului să-și exprime sentimentele este un pas fundamental în promovarea auto-conștientizării și în facilitarea creșterii. Integrarea culorilor în acest proces poate aprofunda explorarea emoțiilor și poate oferi un cadru vizual pentru înțelegerea și articularea sentimentelor complexe.

Iată cum pot fi folosite eficient culorile în cadrul sesiunilor de coaching (și nu numai):

  1. Cartele de culori

Oferă o selecție de cartele de culori reprezentând un spectru de emoții. Invită clientul să aleagă culorile care rezonează cu sentimentele simțite în acel moment.

  1. Vizualizarea cu ajutorul roții de culori

Folosește o roată de culori ca un suport vizual și îndeamnă clientul să identifice și să-și articuleze emoțiile. Roagă-l să-și imagineze emoțiile ca fiind diferite nuanțe pe roată, variind de la tonuri calde (de exemplu, roșu pentru furie), la tonuri reci (de exemplu, albastru pentru liniște).

℗PUBLICITATE



  1. Exercițiu de pictură sau desen

Oferă materiale de artă plastică, precum vopsele, markere sau creioane colorate și încurajează clientul să-și exprime emoțiile prin pictură sau desen. În timp ce clientul desenează, încurajează-l să reflecteze asupra simbolismului culorilor pe care le alege.

  1. Colaj de culori sau tablou de stare

Invită-ți clientul să creeze un colaj sau un tablou de stare, folosind imagini, cuvinte și culori care reflectă starea emoțională din acel moment.

  1. Jurnal cu ajutorul culorilor

Ca temă pentru acasă, propune-le clienților tăi să scrie despre emoțiile pe care le simt, folosind pixuri sau markere colorate, pentru a reprezenta diferite sentimente sau situații pentru care au nevoie de clarificări. Această abordare multi-senzorială îi poate ajuta să-și proceseze și să-și exprime emoțiile mai complet.

Prin încorporarea culorilor în procesul de exprimare a emoțiilor în coaching, putem crea un spațiu sigur și creativ, astfel încât omul din fața noastră să-și exploreze lumea interioară. Această abordare vizuală nu numai că îmbunătățește auto-conștientizarea, dar și stimulează o conexiune mai profundă între gânduri, sentimente și acțiuni, deschizând calea pentru perspective noi și transformare personală de calitate.

Poate nu degeaba Institutul Pantone a instituit, încă din 1999, desemnarea unei culori pentru fiecare an. Probabil știți că pentru 2024 culoarea anului este Peach Fuzz, iar această nuanță de piersică exprimă un sentiment de tandrețe și transmite un mesaj de grijă, de comunitate și colaborare.

Apropo, tu ce culoare ai ales pentru a-ți reprezenta acest an? Iar dacă n-ai făcut încă această alegere, te îndemn să o faci azi. Culoarea pe care mi-am ales-o eu este albastru regal.


Citește și:

Project manager creativ cu peste 10 ani de experiență în companii din top Fortune 500, bun comunicator, coach, Gabriela a colaborat îndeaproape cu oameni și echipe din întreaga lume. Este autoarea cărții „VUCA² – Accesează Puterea Din Tine“, cartea și sistemul de carduri bazate pe conceptul ei unic de a trăi într-o lume plină de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0
0%