fbpx
skip to Main Content

În ultima perioadă, știrile din toată lumea prezintă informații despre un singur subiect: pandemia COVID–19. Întreaga lume este afectată de acest virus, iar noi toți suntem nevoiți să ne adaptăm brusc la schimbările pe care le impune această situație. Traiul nostru obișnuit este total schimbat, iar în adaptarea pe care o facem pentru viața de zi cu zi și cea legată de telemuncă este inclus, desigur, și modul în care ne educăm copiii.

Majoritatea statelor lumii au decis suspendarea cursurilor ca parte a măsurilor de limitare a contactului între oameni, cu scopul încetinirii răspândirii virusului. Italia se numără printre primele țări lovite de pandemie, școlile fiind închise acolo încă de la începutul lunii martie. Această decizie a fost urmată, la scurt timp, de mai multe țări ale Europei. Majoritatea sistemelor de învățământ europene și-au închis școlile până spre jumătatea lunii martie. Ultima țară care a anunțat astfel de măsuri a fost Marea Britanie.

Câteva țări nordice au decis să aplice o altă strategie, care se bazează pe reguli de distanțare socială mai stricte și măsuri de igienă pentru a preveni transmiterea virusului. Măsurile luate se doresc a fi aplicate în vederea continuării aproape de normalitate a activităților didactice, permițând atât copiilor, cât și părinților derularea unei vieți cât mai firești.

Ministerele de resort din multe astfel de state au decis ca suportul pentru continuarea procesului de învățare să fie oferit în moduri diferite: fie apelând la manuale, cărți și materiale preluate de la școală, fie prin intermediul diferitelor platforme de învățare online, care să le permită profesorilor și elevilor să lucreze și să interacționeze împreună. Nu a fost ignorat ajutorul unor programe naționale de televiziune, ce au lansat programe de învățare în special pentru elevii care vor susține examene naționale sau examenul de bacalaureat, iar aici putem aminti România și Ungaria.

Din păcate, contextul social actual nu permite o predicție clară asupra acestei perioade de suspendarea a cursurilor. Unele țări au anunțat deja că vor suspenda cursurile până la finalul anului școlar, așa cum este cazul Maltei, în timp ce alte state au decis suspendarea cursurilor pană spre mijlocul luni mai, cu posibilitatea extinderii acestei perioade în funcție de evoluția pandemiei.

Aceste măsuri de suspendare prelungită a cursurilor pun noi presiuni pe umerii părinților, care sunt nevoiți: fie să meargă la serviciu; fie să-și aducă întreaga activitatea profesională acasă; fie, în cele mai nefericite cazuri, să găsească noi soluții, dacă au ajuns șomeri și se confruntă cu probleme mult mai serioase. Experiența petrecerii împreună a unui timp mai îndelungat poate avea efecte pozitive asupra familiei (mai ales dacă ne referim la copiii care sunt încântați că pot să petreacă, în sfârșit, mai mult timp cu părinții lor), dar cu toții știm că această izolare în casă generează și o intensificare a stărilor negative.

℗PUBLICITATE


Consecințele suspendării cursurilor (măsură ce se poate extinde până la sfârșitul anului școlar) ar putea fi resimțite în centrul sistemelor de învățământ. În grupurile de elevi și în rândul părinților, se iscă multe nelămuriri privind evaluarea progresului și organizarea examenelor de bacalaureat sau a testărilor naționale. De asemenea, există nedumeriri legate de cum vor fi continuate studiile în învățământul superior, dacă elevii din ultimul an școlar nu vor fi în măsură să studieze în mod adecvat sau să fie evaluați corect.

Realitatea ne arată că unii părinți nu sunt în măsură (indiferent dacă au sau nu au timpul necesar) să le ofere sprijin educațional eficient copiilor lor, ceea ce poate agrava, fără îndoială, efectele inegalităților din educație. În multe cazuri, un dezechilibru în acest sens apare și din cauza diferențelor de putere materială: nu toți elevii au acces la un device sau o conexiune la internet, pentru a accesa cursurile online propuse de către profesori. Mai multe sisteme de învățământ anticipează deja că elevii defavorizați vor lupta mai din greu ca să se adapteze realității actuale, ei având un acces mai mic la materialele de învățare, inclusiv la platformele online și mai puțin suport.

Situația globală fără precedent a indus niveluri crescute de anxietate, devenind o reală provocare pentru tot ce înseamnă contexte educaționale și procese de învățare. Pentru întreaga omenire, este un moment de răscruce, care ne-a determinat ca, într-un timp record, să ne adaptăm la un alt stil de muncă, astfel încât educația copiilor să continue și de acasă (cu ajutorul internetului și al tehnologiei moderne).

La finalul acestei crize, ne vom întoarce la lumea pe care o știam… dar vom găsi o lume total nouă, care a prins un alt contur în aceste săptămâni și care (sper eu) va funcționa mai bine – atât în ceea ce privește grija și atenția față de educația copiilor, cât și importanța oferită relațiilor profesor-părinte-elev.

Cosmin Tuduran

Cosmin Tuduran este absolvent al Facultății de Jurnalism și Relații Publice și este interesat de integrarea tehnologiei digitale în programele educaționale. Experiența lui de peste 20 de ani în domeniul educațional este completată cu un program de masterat în tehnologiile informatice și de comunicații.

Back To Top
×Close search
Caută