fbpx
skip to Main Content

Părinții elevilor din zilele noastre se lovesc de cele două fațete ale realități: școala clasică și școala online, iar pe măsură ce pandemia se extinde, această dilemă legată de educație crește exponențial.

Multă lume este de părere că învățarea online nu funcționează, fie din cauză că elevii nici măcar nu pot accesa cursurile de care au nevoie, fie pentru că cei mici sunt atât de nepotriviți să stea în fața unui ecran o zi întreagă, încât școala online este percepută drept o glumă nereușită. Și da, există și excepții – cei câțiva copii care, evident, excelează și în mediul online.

Dar pentru mulți părinți și profesori încă nu este clar cât de bine funcționează actuala învățare la distanță. În unele zile, elevilor pare să le placă, conținutul este atractiv, iar procesul funcționează destul de bine; în alte zile, interesul dispare, cufundat, parcă, în spatele unor aplicații și softuri educaționale. 

Chiar dacă părinții au un acces mai mare decât oricând la activitatea școlară a elevilor, iar cadrele didactice au o mai mare vizibilitate în cadrul familiei, nu este întotdeauna clar câtă informație păstrează copiii în memoria lor și dacă vreunul dintre ei se sustrage de la activități în moduri pe care încă nu le recunoaștem. 

Luați în considerare învățarea socio-emoțională

Pandemia COVID-19 a arătat foarte clar cât oferă școala copiilor și familiilor. Școala este locul în care copiii merg să se conecteze cu colegii lor, să descopere lucruri noi și să socializeze. 

Succesul școlar poate fi măsurat în diverse moduri, iar unul dintre ele este cel socio-emoțional. Acesta este ușor de identificat prin adresarea unor simple întrebări: Îi place copilului să meargă la școală? Cum se simte acesta când vine vorba despre învățătură? Cum se simte copilul la sfârșitul zilei? 

Familiarizați-vă cu platformele lor de învățare

Desigur, cealaltă zonă majoră pe care părinții o consideră relevantă este reprezentată de progresul academic și de ceea ce învață copiii atunci când se conectează în fiecare zi la cursurile online. Despre aceasta vom vorbi în continuare. 

Unul dintre beneficiile învățării la distanță este acela că fiecare program are un mecanism de măsurare a performanței copiilor.

Printre punctele forte ale acestui an școlar neobișnuit este și acela că părinții și profesorii au la dispoziție o cantitate fără precedent de date care le sunt de mare folos: de exemplu, câte minute petrec copiii în fiecare zi la cursuri și cât de bine o fac? Cum colaborează cu colegii? Cum expun ceea ce au descoperit? etc. Aceste informații sunt disponibile în timp real atât pentru părinți și educatori, cât și pentru elevii înșiși.

℗PUBLICITATE



Așadar, petreceți ceva timp să cunoașteți cu adevărat diversele platforme de învățare pe care le folosește copilul dumneavoastră și parcurgeți cu ei sarcinile pe care le au de efectuat. Cu siguranță, elevul din familia dumneavoastră se va simți mai în siguranță, iar legătura de atașament se va consolida. În cele din urmă, copiii au nevoie să fie ajutați mai ales atunci când dau de greu. 

Documentați-vă referitor la finalitățile educaționale, dar rețineți că totul este diferit anul acesta

Unul dintre lucrurile utile pe care le pot face părinții chiar acum este să își aloce timp pentru a consulta programa școlară și să cunoască obiectivele sau finalitățile pe care trebuie să le atingă copiii. Programa poate fi consultată online sau puteți solicita o întâlnire cu profesorul care vă poate oferi toate detaliile de care aveți nevoie. Trebuie luat în considerare, încă de la început, că totul este diferit din cauza contextului COVID-19 și multe dintre standardele obișnuite s-au schimbat, deoarece s-au făcut modificările aferente noilor forme de învățare.

Copiii au propriul ritm de asimilare și de progres școlar; dar, pentru a avea o imagine cât mai clară, părinții trebuie să aibă niște repere la care să se raporteze. Părinții au adesea așteptări mai mari, iar confruntarea acestora cu standardele îi poate ajuta să își reformuleze așteptările. 

Întrebați-i pe copii ce-i motivează în mediul online

Unii experți educaționali spun că nu sunt preocupați doar de sincopele pe care le pot avea copiii, ci sunt îngrijorați de faptul că unii elevi riscă să-și piardă cu totul pofta de a învăța. O modalitate simplă de a evalua cât de implicat este copilul dumneavoastră în procesul de învățare online este pur și simplu să întrebați „Ce te motivează, acum, când școala se face în mediul online?“

Dacă observați că elevii nu sunt cu adevărat entuziasmați de ceea ce învață, atunci acesta este un aspect pe care merită să-l discutați cu profesorul sau cadrele didactice responsabile. S-ar putea să descoperiți mai multe motive pentru lipsa de entuziasm: că este ceva legat mai mult de experiența online decât de subiectul în sine, că elevii nu știu cum să-și gestioneze frustrarea, frica sau anxietatea, că le lipsește mișcarea fizică sau că au, efectiv, nevoie de mai mult sprijin din partea dumneavoastră și a profesorului.

Le puteți oferi mai multe pauze pe tot parcursul zilei? Pot să fie motivați mai mult? Ar ajuta integrarea jocului în activitatea de învățare? Căutați, împreună cu profesorii, răspunsurile la aceste întrebări și acționați imediat.

Să avem încredere în copiii noștri

Viața are multe perioade de incertitudine și de disconfort, iar inteligența noastră emoțională se evidențiază cel mai bine prin modul în care putem fi alături de cei dragi atunci când lumea se întoarce cu susul în jos. În momentele dificile, copiii au nevoie să ne simtă alături de ei, să perceapă grija pe care le-o purtăm și să se identifice cu încrederea pe care o proiectăm asupra lor. În cele din urmă, dacă nu-i investim noi cu speranță și încredere, cum și-ar putea dezvolta reziliența?

În concluzie, indiferent de modul de organizare și de felul în care se va desfășura educația sau comunicarea dintre școală și familie, un lucru rămâne cert: progresul educațional al copiilor nu trebuie oprit, ci este de mare folos să ne unim forțele pentru a identifica și aplica strategii noi și eficiente. 

Cosmin Tuduran

Cosmin Tuduran este absolvent al Facultății de Jurnalism și Relații Publice și este interesat de integrarea tehnologiei digitale în programele educaționale. Experiența lui de peste 20 de ani în domeniul educațional este completată cu un program de masterat în tehnologiile informatice și de comunicații.

Back To Top
Caută