fbpx
skip to Main Content

Perioada de început a formării unui cuplu care trăiește sub același acoperiș este una în care laptele și mierea sunt ingredientele de bază. Partenerii fac tot posibilul să-și arate părțile cele mai bune, cele mai gingașe, deschise și răbdătoare în încercarea de a atinge acea „perfecțiune“, acel „je ne sais quoi“ pe care l-a găsit celălalt în el și care l-a dat gata. 

În acest punct, cei care formează cuplul aleg să petreacă mai mult timp împreună, să se bucure de o intimitate aparte, iar somnul ambilor parteneri (acel detaliu insignifiant atunci când inima bate cu putere) se sincronizează în mod instantaneu.

„Decorul“ se schimbă atunci când în viața celor doi își face apariția cel de-al treilea membru al familiei, întrucât acesta din urmă are nevoi speciale, necesitând, în mare parte, atenția mamei. Așadar, un clivaj în cadrul cuplului apare în mod inevitabil. 

Pe măsură ce acest nou aranjament locativ se schimbă și se prelungește pe o perioadă nelimitată, cei doi parteneri ajung să sufere de o oarecare răceală și îndepărtare care, chiar dacă nu se întind pe o perioadă îndelungată, ajung să ridice semne de întrebare.

Tânjim, așadar, să ne simțim la fel de apropiați fizic ca la început, iar uneori facem pași înspre a ne „recâștiga“ locul lângă partener, în vreme ce alteori ne cufundăm în dedicarea totală față de copil, ignorând în mod conștient nevoia de conectare cu jumătatea noastră.

Pe de altă parte, această raportare se bazează și pe faptul că noi, intrinsec, asociem dormitul separat unei iminente separări.

Și totuși, dr. Wendy Troxel (sociolog și cercetător comportamental la Universitatea din Pittsburg), în cadrul discursului său TED, precizează că, potrivit statisticilor (rezultate în urma unui studiu realizat în USA), peste 60% dintre noi ajungem să dormim împreună, în ciuda faptului că realitatea ne arată că somnul alături de partener nu este, întotdeauna, cel mai relaxant, ci este mai degrabă întrerupt, zgomotos, sacadat. Iar știința ne arată că dacă ne culcăm alături de cineva care are probleme cu sforăitul, spre exemplu, avem tendința de a da vina pe acesta în proporție de 50% pentru tulburările noastre de somn. Cu toate acestea, persoanele care au de suferit în urma privării de somn cauzate de partener preferă să doarmă în continuare cu partenerul, iar acest lucru se întâmplă pentru că însuși creierul nostru social prioritizează nevoile de apartenență și de siguranță în detrimentul sănătății noastre fizice.

Specialiștii ne sugerează, însă, să punem un accent deosebit pe somn în cadrul relației. Un somn odihnitor are capacitatea de a ne regenera, de a ne face mai creativi, mai toleranți, mai deschiși față de tot ceea ce înseamnă nou. Lipsa acestuia poate avea efecte dintre cele mai diverse, pe toate palierele sociale.

Ce putem face, în acest caz? Ei bine, în cadrul aceluiași discurs TED, Troxel susține, printre altele:

Scurtarea timpului petrecut în pat

Experții din domeniu susțin faptul că fiecare dintre noi are un tipar de somn-veghe. Așadar, unii dintre noi ajung să adoarmă mai devreme, pe când alții preferă să stea treji o bună bucată din noapte pentru că așa s-au învățat. Drept urmare, dacă ne aflăm într-o astfel de situație, este important de știut faptul că timpul pe care-l petrecem în pat ar trebui să fie scurtat.

℗PUBLICITATE



De cele mai multe ori, avem tendința să facem contrariul, adică să prelungim timpul petrecut în dormitor, însă acest lucru nu reprezintă o soluție.

Studiile arată că acele cupluri care reușesc să-și sincronizeze timpul de somn sunt mult mai împlinite în relație, comparativ cu cei care nu numai că nu se pot bucura de un somn în doi, ci și ajung să aibă o activitate sexuală scăzută, precum și mai multe conflicte.

Cultivarea abilităților de rezolvare a problemelor

Traiul în doi nu este mereu idilic, iar partenerii care se află în relații de lungă durată cu siguranță o știu pe propria piele. Suntem diferiți, unici și, cu toate acestea, avem nenumărate lucruri comune care ne leagă de partenerul nostru. Viziunile diferite, punctele de vedere distincte pot face ca viața să ne pună în diverse situații pe care le putem considera puncte de creștere dacă pe parcursul timpului învățăm să ne cultivăm abilități de rezolvare a problemelor.

Spre exemplu, în cazul în care nu suntem sincronizați pe durata somnului, putem face în așa fel încât să lucrăm la acest lucru. Dacă suntem genul de persoană care adormim mai târziu, putem să mergem la somn la ora la care partenerul adoarme de obicei și, după ce observăm că celălalt deja este în lumea viselor, să ne reluăm activitatea, iar atunci când simțim, să revenim pentru a ne bucura de porția noastră de somn.

Contrapartida este cea în care partenerul mai matinal poate fructifica timpul până când jumătatea sa se trezește, creând mici surprize, un mic dejun ori o cafea etc.

Deși am putea presupune că relațiile care nu împart același pat sunt sortite pieirii, specialiștii precizează că prea puține cercetări sistematice denotă că dormitul separat afectează calitatea intimității cuplurilor. Mai mult, nu putem spune nici că cei ce dorm împreună dețin, automat, secretul longevității relației. 

Asemenea oricăror alegeri pe care le facem de-a lungul timpului în cuplu, este important să dăm cărțile pe față și să căutăm, conștient, verbalizat, soluții care să maximizeze calitatea somnului și care, prin echivalență, vor aduce valoare relației însăși. Nu există o matrice specifică oricărui cuplu, de vreme ce suntem organisme vii, cu diverse nevoi, posibilități, putințe.

Anecdotic, somnul primează în fața sexului, așadar, cu cât reușim să ne maximizăm acest element atât de important, cu atât relația va avea doar de câștigat.

Nimeni nu spune că toți suntem experți relaționali ori că problemele se rezolvă cât ai bate din palme, însă este păcat să nu acordăm atenția cuvenită relației din toate perspectivele. Desigur că atunci când simțim că lucrurile scapă de sub control ori că suntem debusolați și nu putem găsi strategia adecvată, putem apela cu încredere la ajutorul unui specialist care ne poate ghida spre o soluție benefică nouă.

Bianca Sîrbu

Bianca Sîrbu - jurnalist, lifestyle editor, om de bazã, pasionatã de comunicare, scris și materie cenușie.

Back To Top
×Close search
Caută