Skip to content

Tehnologia ne ajută să păstrăm legătura cu prietenii și familia, să fim la zi cu ce se întâmplă în domeniul nostru profesional și în lume. Ne ajută să putem lucra de la distanță și să fim performanți când suntem angajați în mai multe proiecte pe care le desfășurăm în paralel.

Există totuși posibilitatea ca folosirea telefonului mobil să scadă calitatea relațiilor pe care le avem cu cei dragi? Dacă folosirea telefonului mobil ne afectează relațiile, ce putem face pentru a găsi un echilibru între nevoia noastră de a folosi telefonul mobil și nevoia de a avea relații de calitate? La aceste întrebări îmi doresc să răspund în cele ce urmează.

Au existat momente când ieșeam cu prietenii și telefonul era pentru mine și pentru ei indispensabil. Foloseam telefonul pentru a răspunde la e-mailuri, iar uneori, când eram înconjurată de oameni pe care nu îi cunoșteam, foloseam telefonul pentru a evita momentele ciudate când nimeni nu spunea nimic, alegând să vorbesc cu prietenii pe  facebook. Astfel, de cele mai multe ori, oamenii aleg să folosească telefonul mobil pentru a răspunde solicitărilor profesionale, pentru a se simți conectați cu prietenii care le conferă sentimentul de apartenență și pentru a evita un moment emoțional neplăcut.

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


Acest comportament, de a-i ignora pe alții când ne aflăm într-un context social folosind telefonul mobil, este denumit în literatura de specialitate, phubbing. Cuvântul este alcătuit din phone și snub, ultimul cuvânt însemnând a-i umili sau ignora pe alții.

Folosirea telefonului mobil când simțim emoții neplăcute ne poate ajuta să scădem intensitatea emoției. Faptul că ne simțim ignorați de colegi la o petrecere ne poate provoca anxietate. Pentru a evita aceste sentimente, putem pleca de la petrecere sau putem începe să purtăm o conversație cu un prieten sau cu partenerul/partenera folosind telefonul mobil. Această conversație ne va face să ne simțim incluși social. Dacă alegem să folosim telefonul mobil, noi utilizăm două strategii de reglare emoțională, și anume: distragerea atenției (pentru că încercăm să nu ne mai concentrăm asupra situației care ne produce emoții neplăcute) și căutarea suportului social. Distragerea este o strategie ce ne ajută să scădem mai repede intensitatea emoțiilor negative, comparativ cu reevaluarea. Reevaluarea este o strategie care presupune confruntarea cu situația, încercând să o privim dintr-un alt punct de vedere. Dacă mă simt ignorată de colegi la o petrecere, pot să îmi distrag atenția vorbind la telefon cu un prieten sau pot reevalua situația, gândindu-mă că acei colegi vorbesc mai mult unii cu alții pentru că se cunosc de mai mult timp sau pentru că lucrează împreună la un proiect.

℗PUBLICITATE



Distragerea este o strategie adaptativă pentru cazul în care emoția trăită este foarte puternică, această strategie reușind să reducă mai repede intensitatea emoției negative comparativ cu reevaluarea. Totuși, studiile ne arată că distragerea, în comparație cu reevaluarea, afectează abilitatea de a reține aspecte care țin de acea situație emoțională. Pentru a face ca situațiile neplăcute să nu ne mai provoace emoții negative, specialiștii ne recomandată să ne confruntăm cu acele situații, folosind reevaluarea sau alte strategii adaptative potrivite contextului.

Cu siguranță, deseori ne-am aflat și noi în contextul în care ne-am simțit neplăcut, atunci când am ieșit cu prietenii și aceștia au purtat o conversație cu altcineva la telefon. Vă propun să faceți un exercițiu și să vă gândiți cum v-ați simțit în acea situație.

Cel mai probabil, noi toți ne-am simțit neascultați, am simțit că nu suntem importanți pentru cel din fața noastră și că acesta nu empatizează cu noi. Meredith David și James Roberts de la Baylor University au arătat în cadrul unui studiu realizat în 2017 că folosirea telefonului mobil într-un context social are un impact major asupra modului în care interacționăm cu alte persoane. Participanții la studiu care erau ignorați de prieteni, pentru că aceștia foloseau telefonul mobil, s-au simțit excluși social, lucru care i-a făcut să simtă nevoia de a folosi și ei la rândul lor telefonul mobil, pentru a se simți incluși social.

Într-un alt studiu, o echipă de cercetători a studiat o sută de interacțiuni între două persoane. Aceștia au constat că discuțiile, atunci când telefonul mobil nu este prezent pe masă, sunt evaluate ca fiind superioare din punct de vedere calitativ. Persoanele implicate în acest tip de conversații au simțit mai multă empatie din partea interlocutorului. De asemenea, un alt studiu a arătat faptul că prezența telefonului mobil are efecte negative asupra sentimentului de conectare și asupra calității conversației. Toate aceste rezultate arată că prezența telefoanelor mobile poate afecta calitatea relațiilor interumane.

Deseori, când folosim telefonul mobil, pierdem posibilitatea de a construi sau consolida relații autentice și de a fi prezenți. Pentru a evita acest efect, am putea în primul rând să fim conștienți de comportamentul nostru, iar în al doilea rând să fim empatici cu celelalte persoane care se angajează în acest tip de comportament din dorința de a se simți conectați, încerând să îi facem să se simtă ascultați și incluși în discuție.

Alexandra Iacob este psiholog clinician (practicant autonom) și lucrează în propriul cabinet de psihologie cu copii, adolescenți, tineri și familiile acestora. A absolvit masteratul în Psihologia Dezvoltării și Psihologie Clinică la Universitatea Heidelberg din Germania în 2014. Alexandra este pasionată de oameni și dezvoltarea lor, de neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0
0%