fbpx
skip to Main Content

Suntem de aproape două luni în distanțare socială și unii dintre noi simt că le este din ce în ce mai greu să stea în casă și să-și gestioneze emoțiile dificile. Este perfect normal să experimentăm aceste trăiri, pentru că specia umană este proiectată genetic să funcționeze în grupuri – indivizi împreună și în niciun caz dezbinați. Izolarea fizică vine însă la pachet cu izolarea socială, aceasta din urmă având repercusiuni majore asupra sănătății psihice și fizice, totodată. Ceea ce nu se discută cu cărțile pe față este subiectul efectelor izolării fizice într-o perioadă atât de apăsătoare, care, la rândul său, este generatoare de anxietate și are un efect negativ asupra menținerii sănătății mintale.

Izolarea are efecte adverse asupra fizicului și psihicului uman

Aceasta este și părerea medicului psihiatru Zlatin Ivanov, care subliniază că „toate sistemele noastre, inclusiv sociale, biologice și psihologice, s-au dezvoltat în jurul grupurilor sociale și a interacțiunii unul cu altul“. Medicul menționează și că perioada pe care se întinde distanțarea socială este un bun predictor asupra calității sănătății noastre. Astfel că, dacă aceasta datează de ceva vreme, este explicabilă apariția unor semne de anxietate, singurătate, depresie etc.

Totodată, merită acordată atenția cuvenită și sănătății fizice, întrucât – dincolo de profilaxia de care fiecare individ este interesat direct și pe care o implementează după caz – izolarea are efecte nebănuite și asupra fizicului nostru, începând cu apariția sau agravarea problemelor cardiovasculare și cauzând șubrezirea sistemului nostru imunitar. În acest sens, un studiu de specialitate arată că singurătatea poate duce la creșterea cu 30% a riscului de boli coronariene, respectiv, accident vascular cerebral. Autorii studiului subliniază că anxietatea, calitatea scăzută a somnului, precum și obiceiurile nesănătoase (prezente, în special, atunci când interacțiunile sociale sunt limitate și responsabilitatea este scăzută) sunt direct responsabile de efectele de tip domino pe care această izolare le are asupra noastră.

Ni se impun multe restricții de tot felul, însă avem la îndemână o cheie pe care o putem folosi și care ne va servi ca un balsam într-o mare de interdicții: tehnologia. Este important să nu uităm să contactăm oamenii pe care ne bazăm, alături de care ne simțim bine, mai precis familia – exact așa cum o făceam și în perioadele normale de viață.

Sfaturi pentru „traversarea regulamentară“ a perioadei de izolare

Pe lângă aceasta, dr. Ivanov ne mai recomandă și câteva activități ce stimulează producția de neurotransmițători, capabili să ne stabilizeze sănătatea fizică și psihică.

1. Să ne conectăm cu natura

De cele mai multe ori, atunci când suntem nervoși, obosiți, triști, avem tendința de a ieși în natură, pentru a lua o gură de aer, pentru a simți iarba sub tălpi, pentru a absorbi vitamina D și a ne conecta cu rădăcinile. Oricât de mult ne-am dori acest lucru, acum nu o mai putem face. Însă dr. Ivanov ne îndeamnă să ascultăm sunetele naturii (fie ciripitul păsărilor, fie ploaia sau altceva similar), și să admirăm diferite priveliști. Liniștea naturii are rolul ei în viața fiecăruia dintre noi. De aceea este important să ne bucurăm de orice tip de spațiu verde. Dacă locuim la curte, putem ieși la aer, ca să ne bucurăm atât cât putem, iar dacă locuim la bloc, să profităm de plantele pe care le avem, dar și de terasa pe care o putem amenaja în așa fel încât să simțim natura mai aproape de noi.

2. Să facem exerciții fizice

℗PUBLICITATE


Obișnuiam să ne facem abonament la sălile de sport și să reîncepem „de luni“ antrenamentele. Însă sedentarismul prelungit poate fi combătută chiar de astăzi. Musculatura paravertebrală va fi cea care ne va împinge către cele mai banale exerciții fizice pe care le putem face, pentru a ne detensiona după o zi de stat aplecați (în cele mai nesănătoase poziții) asupra laptopului. Dr. Ivanov subliniază faptul că sportul crește secreția de endorfine și scade cantitatea de hormoni ai stresului. Astfel că ne îndeamnă să facem alergări sau exerciții în interiorul casei. Totodată, folosindu-ne de tehnologie vom putea observa că tot mai multe săli și-au mutat antrenamentele în mediul online. Așadar, tot ce ne trebuie este un strop de voință.

3. Să medităm

Este dovedit că meditația are capacitatea de a reduce stresul și anxietatea. Mai mult decât atât, în 2019 a fost efectuat un studiu în privința aplicațiilor mobile de meditație, acesta demonstrând faptul că 10 minute de meditație pe zi i-au făcut pe studenți mai puțin deprimați. În prezent, se studiază dacă aceste beneficii au efecte pe termene mai lungi.

4. Să fim recunoscători

Pare un lucru greu de realizat, dacă suntem într-o stare de agitație, temere și incertitudine. Fie că vorbim de petrecerea timpului alături de cei cu care am decis să ne izolăm, fie că ne referim la diverse hobby-uri pe care ni le-am dezvoltat sau le-am readus în prim-plan în această perioadă, este important să medităm asupra lucrurilor care ne aduc împlinire, recunoștință și putere. Dr. Ivanov subliniază că „trebuie să rămânem la curent cu ceea ce ne face fericiți și aduce bucurie în viața noastră de zi cu zi“. În plus, un studiu realizat pe 32 de persoane sănătoase (în cadrul căruia cercetătorii au utilizat scanări imagistice) arată că meditația de recunoștință ar putea avea efecte pozitive asupra sănătății mintale și asupra reglării emoționale, prin domolirea ritmului cardiac. Dincolo de frică în general și de spaima zilei de azi, este necesar să ne scanăm fizic, să ne bucurăm și să fim recunoscători că astăzi suntem bine – atât noi, cât și cei dragi nouă. Nimeni nu ne poate garanta că ziua de mâine va decurge bine, dar în prezent putem să ne bucurăm, indiferent de ce se întâmplă în afara căminului nostru.

Viața nu mai este ca înainte și, cu siguranță, vom păstra o mare parte dintre obiceiurile pe care le deprindem în prezent. Însă, cu toate acestea, este indicat să nu ne pierdem calitatea umană, bunătatea, candoarea, apropierea emoțională și conectarea cu ceilalți. A ne izola fizic este o soluție temporară și, chiar dacă suntem singuri în prezent, este important să conștientizăm că timpul va trece și ne vom reîntâlni cu cei dragi în curând. Speranța este cea care ne ține în viață, precum și planurile. Iar lecțiile pe care le învățăm acum sunt menite să ne ajute pe viitor să știm cum să ne descurcăm și în niciun caz să ne limiteze structura. Suntem oameni – prin urmare, dornici să ne simțim, să ne atingem și să ne iubim. Câteva dintre activități ne sunt interzise acum. Însă, dacă vom avea răbdare, în scurtă vreme lucrurile vor sta altfel și ne vom putea bucura de oameni, apreciind viața simplă mult mai mult decât o făceam în urmă cu câteva săptămâni.

Bianca Sîrbu

Bianca Sîrbu - jurnalist, lifestyle editor, om de bazã, pasionatã de comunicare, scris și materie cenușie.

Back To Top
×Close search
Caută
#ZiuaAutorului
🎂 Azi o aniversăm pe DEBBIE FORD.
Cartea autoarei, „Partea întunecată a căutătorilor de lumină“, are astăzi preț special, cu 25% discount față de prețul afișat.
La mulți ani!
x