Skip to content

Viața de elev a unui copil cu ADHD aduce în prim-plan un subiect dificil: temele. Pentru a face o temă, e necesar să-ți menții motivația, să faci față frustrării de a face ceva ce nu-ți place, presupune să începi, să continui și să termini o sarcină. Temele presupun și: organizare, planificare, răbdare, direcționarea și redirecționarea atenției, gândire orientată spre soluții, memorie, imaginație și lista poate continua.

Cu cât o temă este mai complexă, cu atât efortul este mai mare. În ADHD, funcțiile executive atât de necesare rezolvării temelor (nivelul atențional, memoria de lucru, gândirea flexibilă, inhibiția) nu sunt la un nivel optim de dezvoltare. Ele pot încurca atât angajarea în sarcină, cât și menținerea efortului sau terminarea sarcinii.

Observă conflictul interior

În fața efortului, copilul cu ADHD tinde să renunțe, să se opună, să tergiverseze uneori puternic și violent. Asta este ceea ce vedem în exterior: o manifestare emoțională intensă, ce duce ușor la un conflict puternic cu adulții. Cu cât manifestarea este mai intensă, cu atât conflictul poate fi mai mare.

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


Realitatea este următoarea: cu cât manifestarea copilului este mai puternică, cu atât conflictul lui interior este mai mare. Și aici aducem în discuție întâlnirile trecute dintre copil și eșec și ce l-au învățat aceste întâlniri: că nu poate, că n-are rost să încerce atâta timp cât experiențele l-au învățat că o să eșueze. Și chiar dacă a reușit: cât de multe critici, observații sau de câte încercări a avut nevoie? Și ce anume înseamnă reușită pentru el?

Cinci sfaturi practice pentru gestionarea temelor

Privind temele din această perspectivă, putem înțelege rolul adulților de mediatori între copil și emoțiile activate de eșec: rușine, vinovăție, neputință, furie, tristețe etc. Acest „bagaj“ emoțional se poate activa de fiecare dată când e necesară efectuarea temelor.

Imaginează-ți cum este ca automat să trăiești zi de zi acea explozie emoțională și cât de copleșitor, epuizant și dureros poate fi. Oare trăind aceste lucruri, ați mai fi apoi capabili să faceți calcule matematice, să memorați sau să desenați cele mai complexe figuri geometrice în spațiu? Eu una m-aș simți epuizată și aș vrea să dorm.

  1. Susține-i emoțiile

A face temele cu un copil cu ADHD presupune să fii pregătit să vezi și să-i susții emoțiile în primul rând. Pentru că intensitatea lor va fi mai mare la începutul activității și fără susținerea lor nu va apărea angajarea în sarcină. Un lucru care ar ajuta să le faci față este să conștientizezi că emoțiile vin din relația copilului cu efortul în sine și nu din relația cu tine. Atașamentul tău cu copilul nu poate fi discutat în această situație decât ca bază sigură pentru el și nu ca amenințare a lui. Așadar, oferă timp și spațiu de manifestare cu grijă și blândețe. Aveți împreună un drum de parcurs spre formarea de noi abilități și nu o treaptă peste care să săriți.

Abia după ce emoțiile se mai diminuează, puteți trece la următoarele etape de organizare, menținere a concentrării și a motivației.

℗PUBLICITATE



  1. Ajută-l să se organizeze

Îl poți ajuta să-și organizeze mediul, pașii de parcurs, împărțirea timpului în secvențe de învățat și pauze scurte. Un cronometru vizual e de mare folos pentru a evita acea dilatare a timpului care se petrece când faci lucruri care nu-ți plac. Încurajează-l și observă ce ritm de învățare are, care este timpul de rezolvare, care este stilul său de învățare (auditiv, vizual etc).

  1. Acceptă mișcarea fără critică

Cum îl poți ajuta să-și mențină concentrarea și cum pot fi reduse distragerile? Unii copii au nevoie să se miște pentru a rămâne atenți. Atâta timp cât învață, chiar și mișcându-se pe scaun sau bâțâind din picior, devine inutilă oprirea mișcării. Observă-l și redirecționează-i atenția fără critică sau blamare. Laudă-l pentru perioadele de concentrare.

  1. Alimentează-i motivația prin laudă și recompense

Când motivația scăzută pentru a face ceva ce nu-ți place se întâlnește cu standardele înalte stabilite de profesori sau părinți, temele tind să nu se mai întâmple. Standardele privind cantitatea, calitatea și timpul necesar vor fi raportate la ce abilități are copilul și mă refer aici la funcțiile executive numite mai sus. Menținem motivația prin laudă, încurajare, segmentarea efortului.

În lipsa unei motivații interne, putem folosi mici privilegii oferite la final: plimbări, jocuri distractive, activități împreună.

  1. În final: ai răbdare

Fii pregătit(ă) să nu-ți atingi obiectivele într-o zi sau după o anumită perioadă. Poți cere ajutorul unui specialist când nu constați îmbunătățiri sau dacă acest proces devine copleșitor pentru tine, ca părinte.

Ține minte: temele sunt o dezvoltare personală pentru un copil cu ADHD, un drum prin emoții copleșitoare.


Citește și:

Adelina Vlădescu, psihopedagog, psihoterapeut în formare în Psihoterapia Familiei și consilier parental, oferă de 20 de ani suport copiilor și familiilor lor. Specializată în dezvoltarea emoțională a copiilor și ADHD, ajută familiile să depășească perioade dificile și să echilibreze viața de familie.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0
Livrare gratuită în România la achiziții de peste 149,00 lei
0%