fbpx
skip to Main Content

Pe când sufeream, căci divorțurile au această abilitate de a-ți amputa viața și de a propaga unde de șoc, groază și durere la ani buni după seismul sentimental, am primit cele mai înțelepte sfaturi de la fiica mea. Desigur, nu le-am perceput atunci ca atare, prea ocupată fiind să mă bălăcesc în autocompătimire și victimiadă. Am recitit de curând cu alți ochi Cum să-ți refaci viața, cartea scrisă de Tania pe când ea avea 10 ani, iar eu aveam, precum spuneam, multiple traumatisme post-divorț. Și cred că așa-n 3 pagini cum e ea (vezi pozele de arhivă de mai jos, publicate cu acordul autoarei, acum majoră), cuprinde multă maturitate. 

Pornind, deci, de la sfaturile de atunci ale înțeleptei mele fiice – aceeași care a făcut accidental, pe la 3 ani, cea mai frumoasă urare, după părerea mea: Să-ți dorești ce vrei! – am întocmit un soi de îndrumar: 10 obiceiuri mici care îți aduc mari schimbări în viață. 

Le-am trecut aici pe curat, pe post de GPS emoțional, un EPS, dacă vreți (Emotional Positioning System), pentru când s-o întâmpla să mai deviez de la traseu. Și sper să vă fie și vouă de folos dacă vă rătăciți prin propria viață.

Acordă-ți timp!

Tania i-a spus gândire pozitivă și relaxare –  cel puțin 2 ore (pe zi). „Nu am timp“ nu există! Și cel mai important și ocupat dintre pământeni își poate acorda timp pentru sine și pentru ceea ce consideră important. Așa cum planifici timp pentru multiple întâlniri, sarcini de serviciu sau chestiuni administrative, așa îți poți programa și o întâlnire cu tine. În fiecare zi. Că începi ziua cu o oră de meditație și o închei cu o una de yoga, sport sau tango sau că te trezești mai devreme cu 2 ore în fiecare zi, nu are importanță. Contează ca minimum 2 ore pe zi să ți le acorzi ție. Și să le petreci meditând, citind, ascultând muzică clasică sau făcând orice altceva care nu e pe lista de impuse, dar te ajută să îți faci curățenie interioară și să îți găsești echilibrul. Pe Pagina de Psihologie găsiți această meditație ghidată pentru cultivarea liniștii interioare și îmblânzirea anxietății. În ultimii ani, mie mi-au folosit Deepak Chopra și The Chopra Well, Louise Hay și afirmațiile ei, Alain de Botton și pastilele de pe The School of LifeCarlos l’AbbateThe Honest Guys și Mindfulness Urban

Odată ce ai decis că meriți cele 2 ore pe zi pentru tine, importantă este perseverența în a-ți menține acest obicei. Nu, 21 de zile nu sunt suficiente! Ideea că ai nevoie de 21 de zile pentru a forma un nou obicei își are originea într-o carte din anii ˊ60 (Psyhcho-Cybernetics), scrisă de un chirurg plastician care observase că pacienților lui le trebuie 21 de zile să se adapteze la noua lor înfățișare. Studii ceva mai noi arată că avem nevoie de minimum 66 până la 254 de zile pentru a instaura un obicei nou. 

Fă-ți patul dimineața!

Dacă n-ați auzit-o de la Tim Ferris, de la călugărul budist care i-a spus-o lui sau de la William H. McCraven, fost amiral Navy SEAL, care a scris o întreagă carte despre asta, v-o spun eu acum: să-ți faci patul dimineața este prima sarcină a zilei pe care o poți încununa cu succes. Iar sentimentul datoriei împlinite te încurajează să mai faci o altă mică sarcină, apoi o alta, chiar și atunci când doar gândul de-a te da jos din pat pare istovitor. 

Dormi. Mult.

Da, știu, și pe mine m-a fascinat informația conform căreia Da Vinci dormea în reprize de 20 de minute (și, se pare, Tesla la fel). Și știu că Sadhguru consideră că organismul e un mecanism prea sofisticat, ca să piardă atâtea ore pe zi cu mentenanța, dar eu sunt o simplă muritoare și aș paria deocamdată pe studii. Unul publicat după observații care au durat 10 ani ne spune că privarea de somn e factor major de risc pentru sinucidere, altele ne arată că suntem mai puțin empatici când nu dormim suficient sau că sindromul colonului iritabil e produs (cine-ar fi ghicit?) de lipsa de somn. În sfârșit, cel mai recent articol pe temă pe care l-am citit, publicat pe site-ul Harvard Medical School, arată că oamenii care dorm în mod obișnuit mai puțin de 6 ore sunt predispuși la un risc mai mare de diabet, boli de inimă, accident vascular, declin cognitiv și moarte (din orice cauză). Când dormim mai puțin, ne îngrășăm mai rapid și avem niveluri ridicate de cortizol, așa-numitul hormon de stres. Așa că suspectez că mă voi mulțumi în continuare să petrec aproape jumătate din viață dormind.

Scrie. În fiecare zi.

Eu o fac datorită (și, câteodată, din cauza) meseriei. Dar prea puțin în scopuri curative. Despre valoarea terapeutică a scrisului s-a scris destul de mult, iar journaling a devenit un termen foarte la modă în rândul celor aflați în căutări personale. Eu l-am aflat de la aceeași prietenă care mi-a făcut cunoștință cu Tim Ferris, cel care propovăduiește Jurnalul de 5 minute și Paginile de dimineață – 2 tipuri de teme scrise pe care le alternează și despre care spune că l-au ajutat să își accepte trecutul, să plănuiască viitorul și să cultive un mediu fericit, care să îi permită să se concentreze pe prezent. Brené Brown, Tim Robbins, Oprah, Lady Gaga sau Emma Watson sunt și ei fani journaling, dacă asta te face suficient de curios (curioasă) pe subiect.

Menține curățenie și ordine în jurul tău!

Tania le menționează de 3 ori în cartea ei de 3 pagini despre cum să-mi refac viața, ceea ce, între noi fie vorba, mi se pare cel puțin ironic, dat fiind că cele mai furtunoase discuții mamă-fiică au fost direct proporționale cu debandada din camera ei.

Până să ne spună Marie Kondo cum curățenia ne schimbă viața, ne-au tot repetat-o părinții noștri când ne puneau mereu să facem camera lună. Copil fiind, eu găsisem creativa metodă de a pune toate hainele grămadă în șifonier, blocându-le căderea cu un trântit rapid de ușă și ignorând dezordinea și principiul permanenței obiectelor (doar pentru că nu vezi ceva, nu înseamnă că nu mai există), pe care bebelușii îl învață în jurul vârstei de 7 luni. Ordinea și curățenia nu făceau parte din prioritățile mele pe vremea aceea, dar au devenit între timp. Eu am constatat empiric că mintea mi-e mai limpede când geamurile sunt la fel. Dar cercetătorii de la Princeton au și dovezi științifice că dezordinea ne afectează capacitatea de concentrare, iar cei de la University College London ne spun că să facem curățenie declanșează sistemul de recompensă al creierului nostru și duce la eliberarea de dopamină. Le mulțumesc, deci, doamnelor Marie Kondo și Dominique Loreau că m-au învățat despre magia ordinii și arta simplității și închei acest capitol menționând doar că experiența din 2015, când am făcut cea mai mare operațiune de ordine și curățenie de până acum și am rămas cu aproximativ 2 tricouri, 2 fuste și o carte, a fost una dintre cele mai frumoase și reușite din viața mea. Din nou, însă, ordinea are marele defect că trebuie menținută. Știți voi, consecvența…

℗PUBLICITATE


Spune lucruri frumoase. Și crede-le.

Nu știu dacă ați văzut clipul acela cu liceenii cărora li se luminează fața într-un zâmbet, când aud că sunt frumoși – pe mine m-a impresionat. Așa cum m-a uimit să aflu despre experimentele japonezului Marasu Emoto cu apa și orezul și care ne arată că gândurile, cuvintele și muzica influențează structura moleculară a apei sau că orezul căruia îi vorbești urât sau pe care îl ignori se înnegrește în timp, pe când acela căruia îi vorbești frumos rămâne alb. E adevărat, apropo, o prietenă a recreat experimentul cu orezul și mi-a trimis și pozele dovadă.

Eu n-am laborator de cercetări, dar am copaci pe care i-am plantat, udat și crescut și care s-au dezvoltat diferit, în funcție de atenția mea. Cuvintele frumoase și cele urâte sunt la distanța egală de noi. Iar când le folosim pe cele bune și le și credem, schimbăm (fără exagerare) vieți, pe-a noastră inclusiv!

Stai lângă oameni care te inspiră. Mergi în locuri frumoase.

De la bunicul meu am învățat să am în preajmă oameni mai deștepți decât mine, de la care să am în permanență ce afla. În ultimii ani, am revizuit, totuși, sfatul lui. Pe scurt, nu mă interesează câte facultăți, masterate și doctorate ai, nici câte zecimale ale lui Pi știi, dacă mă privești distant, condescendent și superior de la-nălțimea inteligenței tale. Oamenii pe care îi ai alături îți influențează viața. Pe același principiu, altfel îți vezi destinul dintre gunoaie și betoane și altfel îl privești de la înălțimea unui vârf de munte sau de la adâncimea unui scufundat în mare. Nu ai neapărat nevoie de mai mulți bani pentru asta. O clădire cu detalii spectaculoase, o cafenea de cartier în care bei în tihnă o cafea bună și (suprinzător!) ieftină, o oră în plus pe o alee într-un parc pot face la fel de multe minuni în materie cu curățare și regenerare sufletească precum o excursie într-o destinație de vis.

Fii deschis la nou. Spune DA!

De la filmul cu Jim Carrey încoace, mi-am propus să spun ceva mai des DA. Nu mi-a ieșit întotdeauna, dar perseverez. Să spui DA se premiază în viața profesională – ne-a spus-o de ceva vreme fondatorul Virgin Group, Sir Richard Branson, dar nici în viața personală n-ar strica să spunem mai des DA (în limitele siguranței, desigur, căci da-ul spus unui necunoscut pe stradă te poate pune în cele mai nefericite moduri pe pagina 1 a vreunui ziar online). DA îți atrage oportunități, îți deschide uși, îți închide frici, îți consolidează relații, te scoate din rutină, tipare și blocaje și îți aduce energii noi în viață. 

Ai grijă de corpul tău

Ca una care s-a îngrășat 35 de kilograme în ultimii  ani, știu exact despre ce vorbesc. Cu fiecare kilogram în plus, cântăresc mai greu și depresia, stima de sine scăzută și alegerile proaste de viață. Neglijența cu care îți pedepsești corpul se întoarce să te bântuie în cele mai neașteptate moduri. Și cu fiecare vacanță în care te jenezi să mergi pe plajă (sau în care nu mai mergi din fix acest motiv), cu fiecare comentariu din sfera lui „vai, dar ce te-ai îngrășat“, cu fiecare recidivă după o perioadă în care acul cântarului părea să arate în direcția bună, cazi mai rău și mai jos. 

Declicul se lasă așteptat – o vară sau o viață. Dar dincolo de faimoasa lozincă „cine mă iubește, mă iubește și-așa“, știu din proprie experiență că nimeni nu se îngrașă de bine și că echilibrul nu vine decât atunci când îți pasă suficient de mult de tine, încât să vrei să faci schimbarea și să ai grijă în fiecare zi de corpul tău. Suntem cu adevărat ceea ce mâncăm: corpul nostru înlocuiește milioane de celule zilnic folosindu-se de hrana pe care i-o servim, iar mâncarea ne afectează ADN-ul. Sau, ca să mă exprim așa cum plastic a făcut-o prietena Gabriela, „vrei să fii formată din pizza și înghețată sau din ceva mai sănătos?“ N-o să mă lansez în justificări sau explicații despre mâncatul emoțional și mecanismele de coping, dar, tot din experiență o declar: sportul și dieta (sub supraveghere medicală) funcționează.

Răsfață-te puțin!

Răsfață-te puțin! era titlul unei rubrici dintr-o revistă glossy la care am lucrat acum ceva vreme. Întrebați-mă de câte ori mi-am cumpărat ceva din ce recomandam în pagina respectivă. Rar spre niciodată! 

Ani la rândul am tânjit după obiecte de la Kitchen Shop (printre multe altele, dar n-o să mă apuc să enumăr branduri, doar ca să nu mă bănuiți de reclamă mascată. Le-am cumpărat pe rând mamei sau surorii mele de Crăciun și prietenelor la mutarea în casă nouă sau de ziua lor. Dar nicio zi nu mi s-a părut suficient de importantă, pentru a-mi face MIE un cadou. Ceea ce cheltuiam fără regrete pentru ceilalți mi se părea o cheltuială exorbitantă și de nejustificat pentru propria mea persoană. Fac și aici pași. Mici pentru omenire, mari pentru mine. Ceea ce vă doresc și vouă!

O singură schimbare pe lună pare nesemnificativă. Dar, pas cu pas, s-ar putea ca în 10 luni, viața să ne fie cu totul alta. Ce ziceți, ne-apucăm?

Simona Calancea

Simona Calancea este jurnalist cu o experiență de 25 de ani în presa scrisă și online. În ultimii ani a coordonat proiecte editoriale de parenting și a colaborat cu mai multe organizații neguvernamentale pe programe de educație și sănătate.

Back To Top
×Close search
Caută