Skip to content

Povesteam într-un articol anterior despre școala Montessori și m-am gândit ca, de data aceasta, să intru puțin mai mult în detalii și să vorbesc despre educația cosmică.

Îmi place să spun faptul că sala de clasă Montessori seamănă cu un mic-mare Univers. Asta pentru că toate ariile curriculare sunt interconectate și interdependente. Atunci când profesorii prezintă copiilor o lecție, aceasta se leagă cu siguranță de o lecție anterioară sau urmează să fie în legătură cu lecții viitoare. Și aici mă refer la lecții ale aceleiași discipline ori de la discipline diferite. Pornim de la un întreg și mergem către detalii, după care ne întoarcem la acel întreg. Iar ce este minunat este faptul că acest lucru este înțeles și integrat și de către copii destul de repede. Ei înțeleg faptul că atât în natură, cât și în societate se urmează aceleași legi universale și totodată fiecare dintre ei poate fi un agent cosmic care contribuie la crearea acestui întreg. Aceasta este educația cosmică.

Dr. Maria Montessori spune despre educația cosmică următoarele: „Copilul va dezvolta un fel de filozofie care ne învață această unitate a universului; acesta este chiar lucrul care-i motivează interesul și îi oferă o perspectivă mai bună asupra propriului loc și a propriei sarcini în lume și, în același timp, prezintă o șansă pentru dezvoltarea energiei sale creatoare“.

Ce am povestit mai sus este foarte frumos ilustrat în acest chart de interdependență (Montessori Chart of Interdependence):

Cele mai importante lecții cu care, de altfel, profesorii încep fiecare an școlar sunt Marile Povești Montessori. Avem cinci mari povești:

  • Povestea apariției Universului și a Pământului;
  • Povestea apariției vieții pe Pământ;
  • Povestea apariției oamenilor;
  • Povestea comunicării în semne – Limbajului;
  • Povestea numerelor – Matematicii;

Care este rolul educației cosmice?

Scopul sau rolul acestor povești este de a trezi imaginația și de a stârni curiozitatea copiilor. Aceștia se simt inspirați și uimiți de minunea creației și inventivitatea umanității. Marile Povești vin cu demonstrații și experimente, cu chart-uri explicative foarte frumos ilustrate, cu timeline-uri sau cronologii ale evenimentelor expuse și cu activități practice care le urmează.

Așadar, poveștile inspiră și motivează copiii. Le stimulează imaginația și mintea rațională, gândirea critică. Prin intermediul poveștilor, expunem copiii la acte de eroism, curaj, integritate, bunătate, compasiune, empatie, onestitate, iubire, adaptabilitate și reziliență.

℗PUBLICITATE



Pedagogia Montessori ne permite să introducem poveștile în toate ariile curriculare și domeniile de studiu.

Poveștile înseamnă comunicare orală. Acest lucru transcede istoria, chiar dacă nu sunt dovezi palpabile ale acesteia. Poveștile fac parte din educația cosmică.

„Educația Cosmică este menită să ne ajute pe fiecare dintre noi să ne căutăm sarcina cosmică ca specie și ca indivizi. Pentru a face acest lucru, trebuie să ne înțelegem pe noi înșine în context. Numai pe fundalul locului nostru în univers, al relațiilor noastre cu alte organisme vii și al înțelegerii unității umane în cadrul diversității culturale, putem încerca să răspundem la întrebarea: «Cine sunt eu?»“ (Maria Montessori).

De ce este prezentă educația cosmică abia în al doilea plan de dezvoltare al copiilor (6-12 ani)?

Pentru că abia acum copilul este pregătit pentru propriile lui experiențe în afara casei, în afara familiei și în afara școlii chiar. Copiii își doresc să cunoască lumea, să afle de unde vin și încotro se pot îndrepta. Iar atunci când mediul școlar oferă toate aceste oportunități de explorare pe sine și tot ce este în jur, de descoperire, de experimentare, de cercetare, de pus la îndoială, atunci copilul este motivat și stimulat să învețe mai mult, să afle, să se dezvolte, să evolueze.

Poate părea puțin utopic în comparație cu școlile tradiționale, de masă, dar tot ce am povestit mai sus este întâlnit în școlile Montessori atât în România, cât și în afara țării. Posibil să fie și excepții, fiecare instituție având o cultură și o viziune proprie asupra desfășurării actului educațional, dar viziunea Mariei Montessori ne învață să urmăm copilul și atunci lucrurile se simplifică.

Închei acest articol cu un citat al Mariei Montessori care ne spune atât de simplu cum putem descoperi copilul: „Pune la dispoziția copilului Universul și lumea întreagă, iar el se va dezvălui pe sine însuși“ (Maria Montessori).


Citește și:

Eva Florentina Moraru spune despre sine că este Artizan de Suflete, deoarece iubește copiii, iar în ultimii șase ani a creat și a susținut sute de ateliere și programe pentru copii cu vârsta cuprinsă între 2,5 și 12 ani, atât în mai multe școli Montessori din România, cât și în afara țării. Este profesor învățător primar și preșcolar și profesor Montessori 6-12 ani, acreditat AMI (Asociația Internațională Montessori). Îi puteți scrie la [email protected].

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0