skip to Main Content

Vacanța de iarnă și sezonul sărbătorilor înseamnă, de obicei, nopți lungi în care încercăm să profităm de zilele libere, să recuperăm din ceea ce am neglijat pe parcursul anului și să răspundem cât mai multor invitații. Deși aceasta este o perioadă veselă a anului, este, totodată, agitată, iar obținerea unui somn de bună calitate poate ocupa un loc mic pe lista de priorități.

În plus, a existat întotdeauna acest consens că datoria de somn ar putea fi iertată cu câteva nopți de somn mai lungi și de calitate, așa că s-ar putea să vă gândiți că puteți recupera acele zzz-uri în noul an, când lucrurile se vor liniști.

Cu toate acestea, un articol publicat recent susține că ideea recuperării somnului este un mit. Și indică dovezi că un somn prea puțin regulat poate duce, cel mai probabil, la deteriorarea creierului pe termen lung. Chiar la creșterea riscului de a dezvolta boala Alzheimer.

„Somnul este un domeniu de studiu interesant, deoarece se pare că știm mai multe despre ceea ce se întâmplă atunci când nu dormim decât atunci când dormim“ ‒ spune dr. Michael Breus, expert în medicina somnului la The Sleep Doctor. Tot renumitul expert ne subliniază: „Somnul pare să afecteze fiecare sistem de organe și fiecare stare de boală. Literalmente, tot ceea ce faci, faci mai bine cu o noapte de somn bun“.

Care sunt efectele lipsei de somn?

Se spune că ne petrecem o treime din viață dormind (sau încercând să o facem). Cu toate acestea, cu toate gadgeturile, jocurile, deadline-urile și alte chestiuni care ne răpesc din timpul ce ar trebui alocat unui somn de calitate, nu e de mirare că mulți dintre noi sunt nevoiți să caute cum să obțină mai multe ore de somn profund. Nu mai este niciun secret faptul că a dormi suficient este esențial pentru sănătatea generală a lumii. Acest lucru permite corpului și minții să se regenereze și să se reîncarce, astfel încât a doua zi să avem cele mai bune premise pentru un start proaspăt într-o nouă zi.

Ceea ce poate nu este suficient conștientizat este faptul că somnul ne fortifică sistemul imunitar și, în felul acesta, ne ferește de boli. „Somnul este fundamental pentru sănătate. Duce la refacerea minții și a corpului nostru, ne întărește sistemul imunitar, ne optimizează capacitatea cognitivă și emoțională și ne menține sănătatea cardiovasculară“ ‒ spune Chris Winter, medic neurolog, specialist în somn și gazda podcastului Sleep Unplugged.

℗PUBLICITATE



Este firesc ca uneori să existe și nopți mai scurte, însă contează enorm care este regula sau constanta somnului în viața noastră. Perioadele lungi de somn slab pot duce la efecte pe termen lung asupra sănătății noastre mentale și fizice.

Ce se întâmplă când nu dormim suficient?

Regăsiți mai jos detalii despre prejudiciile cauzate de lipsa de somn, conform observațiilor lui Michael Breus, doctorul somnului și trainer al programului The Mastery of Sleep Quest, de la Mindvalley:

  1. Funcția imunitară. Somnul este esențial pentru buna funcționare a sistemului imunitar, care protejează organismul de substanțe potențial dăunătoare. Privarea de somn poate altera rapiditatea și eficiența cu care sistemul imunitar răspunde la amenințări, făcând mai dificilă lupta împotriva infecțiilor care, în mod normal, ar fi ușor de controlat.
  2. Nivelurile hormonale. Somnul favorizează producția normală de hormoni. De exemplu, somnul este implicat în reglarea grelinei și a leptinei, care reglează foamea, și a insulinei, care controlează nivelul de zahăr din sânge.
  3. Nivelurile de durere. Privarea de somn poate accentua percepția durerii și poate reduce eficacitatea anumitor tipuri de medicamente pentru durere.
  4. Excesul de greutate. Cercetările au constatat că privarea de somn poate fi un factor care contribuie la obezitatea infantilă. La adulți, lipsa somnului poate crește riscul de obezitate, din cauza efectelor potențiale ale privării de somn asupra senzației de foame, metabolismului și nivelurilor hormonale.
  5. Diabetul de tip 2. Studiile au identificat o asociere între pierderea somnului și riscul de diabet de tip 2, care este o afecțiune ce poate avea efecte profunde asupra sănătății generale.
  6. Depresia. Persoanele care sunt private de somn pot fi mai predispuse să experimenteze simptome de depresie, o afecțiune care, de asemenea, cauzează frecvent alte perturbări ale somnului.
  7. Anxietate. Asemenea depresiei, anxietatea poate fi agravată de lipsa somnului, iar tulburările de anxietate pot perturba un somn de calitate, contribuind la un ciclu negativ de anxietate și somn insuficient.
  8. Halucinații. Privarea gravă de somn pe termen scurt poate declanșa halucinații, dacă implică 48 de ore sau mai mult fără somn.

Măsuri pentru un somn de calitate

Din fericire, există măsuri pe care le putem lua pentru a ne îmbunătăți somnul peste program. Dr. Winter, ne spune: „Totul începe prin rezervarea unui timp suficient pentru a dormi și prin a fi suficient de disciplinat pentru a profita de acest timp. Este important să păstrați un program regulat de alimentație, exerciții fizice, precum și ora de culcare și de trezire. Să vă asigurați că mediul din dormitor este întunecat și favorabil somnului“.

A spune un hotărât „nu“ planurilor, atunci când corpul are nevoie de odihnă, a bea multă apă (nu neapărat înainte de ora de culcare), a mânca sănătos și a ieși afară, în timpul zilei, pentru un pic de soare, sunt, toate, lucruri care ne pot ajuta să avem un somn mai bun în timpul nopții.

Principala concluzie este că somnul este de neprețuit, așa că să ne asigurăm, în 2023, că acordăm prioritate unei bune igiene a somnului pe parcursul noului an.

Sunt Corina Marcu, consilier psihologic cu formare experiențială în asistarea individuală și de grup copilului, adultului, cuplului si familiei și caut să ajut oamenii să trăiască o viață mai bună prin a le oferi ghidare spre descoperirea de noi soluții și noi perspective de abordare a situațiilor provocatoare din punct de vedere psiho-emoțional, precum și prin acțini de psihoeducație și prevenție a problemelor de sănătate mintală.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0