Skip to content

Deși dispune de un potențial artistic indubitabil, România nu este centrul cinematografiei mondiale, ba chiar putem spune că avem una dintre cele mai mici piețe din acest domeniu. Tendința este ca tinerii să fie îndemnați să nu se îndrepte spre Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, întrucât viitorul le va fi compromis, căci arta nu le poate asigura un venit decent. În plus, pandemia de COVID-19, printre altele, a arătat lumii întregi și României, în particular, că se poate trăi „foarte bine“ și fără entertainment, iar oamenii care fac parte din breasla artiștilor sunt catalogați drept amatori ori persoane care nu ar merita să ceară, eventual, ajutor din partea statului, așa cum e valabil în alte domenii.

Revenind însă, cu toată pauperizarea din domeniul cinematografic, România a continuat să creeze capodopere, ce au fost premiate în străinătate, abia apoi fiind recunoscute și pe meleagurile noastre. În pofida vicisitudinilor, precum și în lipsa fondurilor, regizorii, producătorii și actorii, deopotrivă, se „încăpățânează“ să creeze lungmetraje ori scurtmetraje care să bucure spectatorii.

Documentarul Colectiv, văzut de Obama și propus la Oscar

Vestea care a făcut înconjurul lumii zilele acestea este cea care, potrivit site-ului Digi24.ro, pelicula Colectiv, în regia lui Alexander Nanau, a fost nominalizată la Oscar, la două categorii: „Cel mai bun film străin“ și „Cel mai bun documentar“.

Merită precizat că, anul trecut, Colectiv a câștigat premiul pentru „Cel mai bun lungmetraj străin“, acordat de către Societatea Națională a Criticilor de Film, din Statele Unite. Totodată, documentarul bifează o premieră pentru România, fiind prima nominalizare la Oscaruri. În competiția pentru acordarea premiului pentru „Cel mai bun documentar“, se mai află Crin CrampThe Mole AgentTime, dar și My Octopus Teacher. În ceea ce privește categoria „Cel mai bun film străin“, pe lista nominalizărilor se mai regăsesc Another RoundBetter DaysQuo Vadis, Aida?, respectiv The Man Who Sold His Skin.

℗PUBLICITATE



Potrivit site-ului News.roColectiv narează primul an de după tragedia din clubul bucureștean cu același nume, în care șaizeci și patru de persoane (cu precădere tineri) și-au găsit sfârșitul. Lungmetrajul reliefează lupta pentru adevăr, atât din perspectiva jurnaliștilor, cât și a autorităților implicate. 

Premiera a avut loc în 2019, cu ocazia Festivalului de Film de la Veneția, unde pelicula n-a concurat însă cu nicio alta. Ceremonia Premiilor Oscar va avea loc în data de 25 aprilie, la Los Angeles. Interesant de precizat este și faptul că documentarul se regăsește pe lista filmelor recomandate de către Barack Obama. 

Dacă, pe de-o parte, toate acestea ne bucură și ne fac să credem că există un viitor artistic pentru noi, subiectul documentarului, pe de altă parte, ne face să lăcrimăm, întrucât data de 30 octombrie 2015 este una pe care ne-o vom aminti permanent, de acum încolo, drept o zi în care am realizat cât ne neputincioși și de mici suntem în fața unui sistem corupt și a autorităților nepregătite pentru dezastre din aceeași categorie (care, din păcate, s-au perpetuat ulterior, reiterând același sfârșit tragic și fără vinovați).

2021, cel mai bun an din istoria cinematografiei românești

Despre acest pas important pentru țara noastră în domeniul cinematografiei mondiale, Cătălin Anchidin (promotor film) susține: „Succesul documentarului Colectiv este o performanță uriașă pentru cinematografia românească. Evident, toate meritele îi aparțin regizorului Alexander Nanau, cât și întregii echipe. Într-un an în care industriile creative au fost cel mai afectate de pandemie, filmul românesc a reușit, fără o strategie clară de susținere din partea autorităților, să obțină rezultate absolut spectaculoase. 2021 este, cu siguranță, cel mai bun an din istoria cinematografiei românești. Două nominalizări la Oscar pentru un documentar românesc, o coproducție cu participare românească (Quo Vadis, Aida?) nominalizată la Premiile Academiei Americane de Film pentru „Cel mai bun film internațional“, un Urs de Aur la Berlinale pentru Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, acestea sunt performanțe care fac din filmul românesc un adevărat brand de țară de care ar trebui să fim cu toții mândri. M-aș bucura ca publicul din România să fie alături de filmul românesc, pentru că acum cinematografia autohtonă are nevoie de el mai mult ca oricând.“

Bianca Sîrbu - contributor senior, jurnalist, lifestyle editor, om de bazã, pasionatã de comunicare, scris și materie cenușie.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0