fbpx
skip to Main Content

Este început de an și cu toții ne-am făcut, probabil, o listă lungă cu lucruri pe care ne dorim să le facem în 2021 sau o listă scurtă, însă cu câteva puncte foarte ambițioase. Unul dintre lucrurile scrise de mine pe această listă a fost să citesc mai mult în 2021. De ce îmi doresc să citesc mai mult? Îmi face plăcere să citesc, pentru că citind descopăr lucruri noi sau reușesc să zbor cu gândul și imaginația în altă lume. Un alt motiv pentru care citesc este faptul că cititul mă ajută personal să îmi dezvolt funcțiile executive. Pentru mine, cititul este o formă de meditație. Cititul mă face să îmi concentrez atenția asupra unui singur lucru, mă ajută să nu îmi zboare gândul la tot felul de probleme. Cititul mă face să o iau mai încet și să trăiesc în prezent.

După ce am scris această dorință pentru 2021, mă întrebam dacă există studii empirice care să se fi uitat la modul în care cititul poate contribui la dezvoltarea funcțiilor executive și am fost surprinsă să descopăr că există multe studii care ne indică faptul că un nivel scăzut de dezvoltare al funcțiilor executive la copii este asociat cu dificultăți de citire, însă nu am găsit studii care să utilizeze cititul ca o formă de intervenție.

Ce sunt funcțiile executive și de ce sunt ele importante?

Dimensiunile principale ale funcțiilor executive, acceptate de majoritatea cercetătorilor în domeniu, sunt: memoria de lucru, comutarea atenției și inhibiția. Memoria de lucru ne permite să ținem minte informații pe termen scurt, iar cu ajutorul acestor informații, să rezolvăm probleme și să luăm decizii într-o anumită situație. Inhibiția ne permite să ne controlăm impulsurile și să facem față distragerilor din mediu. Comutarea atenției ne ajută să ne concentrăm selectiv atenția pe anumite informații, procese sau sarcini. 

Dacă e să privim în ansamblu, funcțiile executive ne ajută să ne gestionăm gândurile, emoțiile, să luăm decizii și să facem față vieții, în general. Funcțiile executive ne ajută să amânăm recompensele imediate pentru a ne atinge scopurile pe termen lung. Nivelul de dezvoltare al funcțiilor executive este determinat de materialul nostru genetic, dar și de mediul în care trăim. Educația pe care o primim acasă, la grădiniță sau la școală ne poate ajuta să ne dezvoltăm funcțiile executive. Din fericire, astăzi avem programe de intervenție validate, despre care știm că funcționează și că au efecte pe termen lung asupra dezvoltării funcțiilor executive la diferite grupe de participanți.

Dezvoltarea funcțiilor executive. O intervenție validată științific 

Howard S. J. & Co. din cadrul University of Wollongong, Australia, au publicat în 2016 un articol intitulat Enhancing Preschoolers’ Executive Functions Through Embedding Cognitive Activities in Shared Book Reading. În cadrul articolului, autorii prezintă trei studii empirice prin intermediul cărora reușesc să răspundă la trei întrebări. Prima întrebare este dacă încorporarea activităților cognitive în timpul citirii poveștilor are un efect asupra funcțiilor executive. A doua întrebare se referă la cât de lungi și frecvente trebuie să fie aceste intervenții pentru a fi eficiente? Iar a treia întrebare se referă la menținerea efectului. Atunci când noi sau copii noștri trecem printr-o intervenție (fie ea psihoterapie, dezvoltare personală, curs de dezvoltare a abilităților de comunicare sau gestionare a emoțiilor), vrem să știm că există dovezi că acele intervenții chiar au efecte care se mențin și după ce intervenția se încheie.

℗PUBLICITATE



În toate cele trei studii, autorii au folosit grupuri de control, iar includerea copiilor din învățământul preșcolar (3-6 ani) în grupe (intervenție versus control) a fost făcută aleatoriu. Autorii au utilizat diverse instrumente psihometrice adaptate vârstei copiilor pentru a măsura nivelul de dezvoltare al funcțiilor executive în diverse momente.

Cartea utilizată de autori a fost special creată de aceștia și se numea Quincey Quokka’s Quest. Cartea conținea nouă activități care aveau ca scop dezvoltarea funcțiilor executive. Acestea erau concepute ca niște provocări prin care personajul principal trebuia să treacă, iar copilul era rugat să îl ajute. De exemplu, avem o imagine care ilustrează cum personajul nostru trebuie să treacă printr-un râu. Pentru a trece, prima dată își alege un drum, iar apoi numește repede toate animalele pe care le întâlnește. Pe drum erau multe broaște și mulți șerpi iar sarcina copilul era ca de fiecare dată când vede o broască să spună că este un șarpe, iar când vede un șarpe, să spun că este o broască. Să vedem ceva și să numim obiectul altfel decât în mod normal este o provocare și o sarcină cognitivă prin care copii își pot dezvolta funcțiile executive. Pe măsură ce ei avansau, aceste sarcini erau făcute să fie tot mai dificile, chiar dacă povestea rămânea aceeași.

Prin intermediul celor trei studii, cercetătorii au reușit să demonstreze că includerea sarcinilor cognitive, atunci când le citim copiilor povești, poate duce la îmbunătățirea funcțiilor executive, mai precis a memoriei de lucru și a abilității de comutare a atenției, dar nu a inhibiției. Ei au arătat, de asemenea, că nu este suficient să le citim copiilor povești și să le punem întrebări legate de imaginile din carte sau de conținutul poveștii, ci componentele funcțiilor executive (memoria de lucru și comutarea atenției) suferă o îmbunătățire doar în urma activităților special dezvoltate pentru a îmbunătăți funcțiile executive. De asemenea, memoria de lucru s-a îmbunătățit după doar trei săptămâni de intervenție (o ședință pe săptămână), iar comutarea atenției a suferit îmbunătățiri după șase săptămâni. Aceste efecte s-au menținut pentru cel puțin două luni de la încheierea intervenției.

Dacă avem aceste exerciții special concepute și incluse în povești, oricine lucrează cu copilul poate să le aplice. Nu avem nevoie de calculatoare cu programe speciale, achiziționate uneori la prețuri foarte ridicate, sau de programe care nu sunt bazate pe dovezi științifice și pe studii care să demonstreze eficacitatea acestora. Pentru a-i ajuta pe preșcolari să-și dezvolte funcțiile executive avem nevoie doar de o carte.

Alexandra Huh

Alexandra Huh este psiholog clinician, doctorand în cadrul Universității Babes-Bolyai din Cluj, pasionată de oameni, neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Back To Top
×Close search
Caută