De ce este important să citim? Stresul scade cu până la 68% atunci când citim – Pagina de Psihologie
skip to Main Content

Deseori ne plângem că nu avem suficient timp pentru lectură, întrucât ritmul alert al vieții și stresul zilnic ne epuizează, iar cititul pare să nu-și mai găsească locul în rutina noastră. Și totuși, ne putem face timp sau putem găsi moduri creative pentru a integra lectura în programul nostru. Am putea, de asemenea, să ne întrebăm: oare cât timp petrecem la televizor, pe internet, vizionând filme sau citind statusuri și postări? Un proverb japonez spune că îmbătrânești atunci când te oprești din învățat. Pentru moment, cel puțin, un alt elixir al tinereții mai bun eu nu am găsit. 

„Este alegerea ta cum îți risipești timpul și banii. Eu voi rămâne aici să citesc: viața este prea scurtă.“

Carlos Ruiz Zafon, autor spaniol

Încă din copilărie, cititul dezvoltă abilitățile de vorbire, încurajează imaginația care, mai târziu, va contribui la creativitatea pe care ne-o dorim atât de mult, ne satisface nevoia de cunoaștere și înțelegere și consolidează relațiile dintre noi, chiar dacă, în esență, cititul este considerat o activitate solitară. Din copilărie, mulți ne amintim de momentele în care părinții ne citeau povești, ne amintim conectarea din acele momente, plăcerea de a asculta vocea persoanei dragi și de a explora împreună o poveste. Eu una eram atât de încântată când tata îmi spunea o poveste, încât nici nu mai conta faptul că era… aceeași. Pentru că îmi plăcea atât de mult, mai târziu am început să citesc povești pentru a i le spune eu lui. Încurajarea copilului să povestească despre ceea ce a citit contribuie mai departe atât la așezarea informației, cât și la exercitarea abilității de a învăța ceva nou, de a analiza informația, de a o privi din mai multe perspective. Dacă ar fi să reformulăm mai util o întrebare de care ne săturasem în școală, „Ce a vrut să spună autorul?“, aceasta ar suna astfel: „Care este părerea ta despre ceea ce ai citit?“

„Cărțile sunt cei mai tăcuți și constanți prieteni, cei mai accesibili și înțelepți consilieri și cei mai răbdători profesori.“

Charles W. Eliot, președinte al Universității Harvard timp de 40 de ani

O persoană care citește se poate educa în orice arie a vieții de care este interesat, potrivit fundației „One World Literacy“, care declară, conform statisticilor, că la nivel mondial, o persoană din cinci nu știe să citească sau să scrie. Situație pe care și-au asumat să o schimbe.

„Gândește înainte să vorbești. Citește înainte să gândești.“

Fran Lebowitz, autor american

Trăim vremuri în care suntem inundați de informație, iar cititul, mai exact cititul critic, este cea mai sănătoasă cale de a învăța să filtrăm informația primită și de a evalua informațiile cu care intrăm în contact ulterior. Antrenarea acestei abilități ne ajută să selectăm, dar și să căutăm dovezi, informații suplimentare, care să susțină sau să infirme ceea ce primim din exterior. A fost demonstrat inclusiv faptul că cititul ne păstrează creierul tânăr, sănătos și chiar previne instalarea bolii Alzheimer.

„În cazul cărților bune, scopul nu este să vezi prin cât de multe poți trece, ci câte vor trece prin tine.“

Mortimer J. Adler, filozof, pedagog și editor american

Cărțile ne modelează și, în timp ce ne dezvoltă anumite abilități, ne ajută să explorăm alte părți din noi rămase în umbră. Expunerea la situații de viață diferite de ale noastre contribuie la dezvoltarea empatiei și la capacitatea de a accepta și înțelege perspectivele altora. „Cititul este un exercițiu de empatie, întrucât ne permite să mergem în pantofii altcuiva pentru o vreme“, spune Malorie Blackman, autoare britanică de cărți pentru copii și adulți tineri.

℗PUBLICITATE



Lectura ne dezvoltă compasiunea, având ocazia să înțelegem un context de viață mai larg, comparativ cu informațiile trunchiate pe care viața de zi cu zi ni le oferă despre cei din jur. Cărțile ne apropie de noi înșine, în timp ce ne apropie și de ceilalți. Apropierea de noi are loc și în momentul în care găsim istorisiri în care ne regăsim, ajutându-ne astfel să normalizăm stările pe care le avem, gândurile noastre și comportamentele la care recurgem. În acest sens, încă din perioada adolescenței sunt recomandate cărțile de dezvoltare personală, pentru educația noastră psiho-emoțională de care rareori avem parte, fără sprijinul unui specialist. Cel mai accesibil sprijin pentru a ne înțelege viața interioară și a explora atitudini și comportamente diferite îl reprezintă astfel de cărți.

„Există crime mai cumplite decât arderea cărților. Una dintre ele este să nu le citim.“

Iosif Brodsky, poet și eseist rus

Dacă ar fi să enumerăm beneficiile pe care ni le aduce lectura, putem începe cu îmbogățirea vocabularului și cu acumularea de noi cunoștințe. Unele dintre acestea pot viza un domeniu de interes în cazul cărților specifice pe un sector profesional, altele contribuie la dezvoltarea și maturizarea noastră. În egală măsură, cărțile tip ficțiune ne vor stimula creativitatea și ne vor ajuta să ne relaxăm, să ne deconectăm, să derulăm o activitate de recompensare pentru plăcerea noastră. Indiferent de tipul de literatură preferat, întotdeauna vom învăța ceva.

Cititul ne îmbunătățește concentrarea, confruntându-ne deseori cu situații în care avem nevoie să facem un efort pentru a înțelege. Totodată, ne ajută să diminuăm depresia și anxietatea, iar în acest sens aș recomanda cărțile lui Matt Haig, în special Motive să iubești viața și Biblioteca de la miezul nopții. Astfel de lecturi cresc încrederea în sine, normalizează stările cu care ne confruntăm, ne ajută să ne simțim mai puțin izolați și ne îmbunătățesc comunicarea cu ceilalți.

Cărțile sunt cele care ne ajută să construim noi conexiuni neuronale, să punem în legătură informația știută cu informația nouă, stimulând zone din creier asociate cu vederea, limbajul și învățarea asociativă.

Universitatea Sussex a derulat un studiu prin care a demonstrat că stresul scade cu până la 68% atunci când citim, indiferent de materialul ales, întrucât ne putem deconecta de la griji și preocupări. Ca efect secundar benefic, ne ajută să îmbunătățim calitatea somnului și chiar să adormim cu mai puțină dificultate, mai ales dacă avem probleme de tipul insomniei.

Zece minute chiar fac diferența 

Rolul cititului este cu siguranță unul benefic pentru multiple arii ale vieții și indiferent de ce alte activități alegem pentru petrecerea timpului liber, putem include lectura măcar timp de zece minute înainte de culcare. Mai mult, este în regulă să alegem ce vrem să citim, să nu ne ridiculizăm sau minimizăm preferințele literare, să nu ne construim standarde prea înalte, făcând din citit o corvoadă. Am încercat și eu să citesc Ulise al lui James Joyce și Muntele vrăjit al lui Thomas Mann, dar am acceptat că plăcerea cititului, în cazul meu, va fi generată în continuare de Carlos Ruiz Zafon și Jo Nesbo, pe care mă bucur că i-am descoperit.

„Fiecare carte, fiecare volum, are un suflet. Sufletul celui care a scris-o și al celor care au citit-o, au trăit și au visat cu ea. De fiecare dată când ajunge la alt cititor, de fiecare dată când altcineva își plimbă privirea asupra paginilor sale, spiritul ei crește și devine mai puternic.“

Carlos Ruiz Zafon, autor spaniol

Iulia Bârcă

Sunt Iulia Barca și sunt psiholog clinician, în curs de formare în psihoterapia cognitiv-comportamentală și cu formare continuă în psihoterapia sistemică. Din 2013 am început să scriu texte despre sănătatea psihoemoțională, întrucât consider psihoeducația utilă și necesară tuturor. Timpul liber mi-l petrec citind, socializând, practicând yoga și mindfulness, deoarece, chiar dacă știm ce anume este folositor pentru noi, este important să și punem în practică.

Caută