De ce este importantă creativitatea? 72% dintre angajați consideră că succesul lor viitor depinde de capacitatea de a fi creativi – Pagina de Psihologie
skip to Main Content

În articolul din iulie vorbeam despre scrierea creativă ca mod de vindecare, așa încât mi-am propus să vă invit să mai poposim nițel în zona creativității. Creativitatea este, adeseori, considerată o calitate deținută doar de artiști sau de prea puțini dintre noi. În realitate, creativitatea este prezentă în noi toți și poate fi îmbunătățită și hrănită constant dacă avem instrumentele și mediul potrivite.

Creativitatea este capacitatea umană înnăscută de genera idei, de a exploata noi oportunități. Este resursa care generează inovația. Majoritatea problemelor individuale și globale de astăzi necesită gândire creativă pentru a le rezolva, iar creativitatea este un ingredient fundamental. 

Un sondaj efectuat în 2017 de către PWC arăta că, în loc să se concentreze pe cultivarea creativității în organizația lor, majoritatea liderilor de afaceri erau obsedați de obiectivele pe termen scurt, cum ar fi: productivitatea, eficiența, reducerea costurilor etc. Însă câștigurile în productivitate sunt determinate de capacitatea echipelor de a rezolva probleme și de a crea valoare prin creativitate colectivă.

În studiul Creativity and the Future of Work din 2017, Steelcase constata următorul aspect: 72% dintre angajați consideră că succesul lor viitor depinde de capacitatea de a fi creativi.

Performanțele fiecăruia dintre noi sunt influențate de calitatea bunăstării noastre fizice, cognitive și emoționale la locul unde ne desfășurăm munca. Așadar, spațiul de lucru joacă un rol major în încurajarea procesului creativ. Spațiul și tehnologia sprijină cel mai bine munca creativă atunci când sunt concepute ca un sistem integrat, holistic. 

În cartea sa, The Art of Innovation, Tom Kelley, directorul general al IDEO, propune ca inovația să devină un element central al strategiilor corporative. Construirea unei culturi a creativității sprijină acest deziderat. Un spațiu fizic bine proiectat are puterea de a șlefui atitudinile, comportamentele și nivelurile de performanță de care oamenii și organizațiile au nevoie pentru a prospera.

Un spațiu de lucru bazat pe funcționalitatea spațială oferă habitatul potrivit exprimării creativității și conceperii de povești organizaționale. 

℗PUBLICITATE



Cea mai puternică persoană din lume este povestitorul, spune Steve Jobs

Utilizarea poveștilor pentru a informa, convinge și inspira oamenii reprezintă una dintre cele mai puternice forme de comunicare. 

Noi, oamenii, ne spunem reciproc povești de când a fost inventat limbajul, în urmă cu 100.000 de ani. Poveștile funcționează deoarece declanșează reacții neurochimice. De exemplu, când auzim o poveste cu suspans, creierul nostru eliberează dopamină, ceea ce este susține motivația, concentrarea și energia. Când auzim povești care implică vulnerabilitate sau empatie, obținem un aport de oxitocină, ceea ce ne face să ne simțim generoși și ne oferă un sentiment de apartenență și încredere. Poveștile amuzante eliberează acele endorfine care alimentează creativitatea.

Pandemia de coronavirus a generat o epidemie de singurătate și a schimbat natura culturii la locul de muncă. Dar există o modalitate simplă de a ajuta angajații să experimenteze conexiunea și apartenența, indiferent de unde lucrează: povestirea.

Cercetătorii în neuroștiință au descoperit că atunci când ascultăm povești, activitatea creierului nostru începe să se sincronizeze cu povestitorul. Această conexiune ne ajută să dezvoltăm empatia și poate chiar să ne îmbunătățească atitudinile și comportamentul.

Cu toții suntem, într-o formă sau alta, povestitori; cu toții răspundem pozitiv la povești. A face din povestiri o parte din normele și cultura organizațiilor care lucrează în sistem hibrid sau remote va avea ca rezultat o echipă mai sănătoasă, cu un grad ridicat de coeziune. Povestirea generează încredere și siguranță psihologică, iar încrederea este crucială, în special pentru echipele care, din 2020, lucrează de la distanță. 

Organizațiile de toate dimensiunile și din toate industriile pot beneficia din „spunerea“ de povești, mai ales in contextul actual. Creierul colectiv va avea doar de câștigat! Așadar, voi de când veți începe să povestiți? Când a fost ultima dată la care vi s-a spus o poveste? Ce ați învățat ascultând-o?

Gabriela Blaga

Project manager creativ cu peste 10 ani de experiență în companii din top Fortune 500, bun comunicator, coach, trainer, „mama“ start-up-ului Innerpreneur, un om care crede că suntem ceea ce dăruim, iar toate experiențele pe care le trăim și persoanele pe care le întâlnim apar atunci când este potrivit pentru evoluția noastră.

Caută