fbpx
skip to Main Content

Redeschiderea școlilor este un subiect intens discutat în ultimele săptămâni. Este sau nu este bine să se redeschidă școlile? Este bine pentru copii să meargă la școală? Poate fi educația online o alternativă? Dacă da, pentru cine? Ce grupuri de copii pot suferi cel mai mult dacă nu merg la școală?

Deschiderea școlilor este o decizie complicată. Trebuie să punem în balanță riscurile și avantajele într-o situație de incertitudine, nefiind siguri de evoluția epidemiei și necunoscând pe deplin riscurile la care ne supunem. Decizia ar trebui luată în cadrul echipelor multidisciplinare, alcătuite în primul rând din medici epidemiologi și specialiști în educație.

La nivel internațional, specialiștii în educație și psihologia dezvoltării au evidențiat câteva aspecte foarte importante. Există unele categorii de copii pentru care deschiderea școlilor este vitală. Dacă aceștia nu pot merge la școală, dezvoltarea lor cognitivă, socio-emoțională și academică va avea de suferit.

Prima categorie de copii care ar avea de suferit dacă nu merg la școală este cea a copiilor care provin din medii defavorizate. Copiii care nu au un telefon mobil sau o tabletă și care nu au acces la internet nu pot lua parte la orele realizate online de către profesori, nu pot consulta resursele disponibile pentru a învăța și a-și face temele și nu pot comunica eficient cu cadrele didactice care i-ar susține în tot acest proces de învățare.

Dincolo de aspectele materiale, există copii care poate au resursele materiale, își pot cumpăra o tabletă și au acces la internet, însă nu au un adult care să îi monitorizeze și să îi ajute să învețe online. Este posibil ca adulții din viața copiilor să nu aibă ei înșiși abilitatea de a utiliza tehnologia sau de a ajuta copiii să-și organizeze procesul de învățare. Sau mai există și cazuri în care adulții au aceste abilități, dar din cauza programului încărcat și a faptului că trebuie să lucreze multe ore, nu sunt acasă și nu pot monitoriza sau îndruma copiii în intervalul în care aceștia ar trebui să învețe.

Copiii care aparțin unor grupuri speciale, precum nevăzătorii, surdo-muții sau cei cu cerințe educaționale speciale (CES), pot avea reale dificultăți în a parcurge online materialele de studiu. Acești copii au nevoie de monitorizare și ghidare specială în procesul de învățare, de multe ori părinții neavând timpul sau pregătirea de specialitate pentru a se putea adapta nevoii acestora. Școala cu cadre didactice pregătite special pentru aceste categorii de copii reprezintă mediul ideal în care ei pot învăța.

Copiii până în clasa a treia pot suferi dacă educația se realizează doar online

Există anumite categorii de vârstă la care participarea la ore față în față este mult mai importantă? Dr. Heidi Schweingruber, directoare a comitetului de științe ale educației din cadrul National Academies of Science, Engineering and Medicine subliniază faptul că copiii până în clasa a treia pot suferi dacă educația se realizează doar online. Aceștia pot suferi mai mult decât ceilalți deoarece școala le creează mediul în care ei să își dezvolte funcțiile executive, funcții care sunt destul de bine dezvoltate la elevii care sunt cel puțin în clasa a șasea. 

℗PUBLICITATE


Dar ce sunt funcțiile executive? Funcțiile executive și de auto-reglare sunt procesele mentale care ne permit să planificăm, să ne concentrăm atenția, să ne amintim instrucțiuni și să realizăm mai multe sarcini simultan. Creierul are nevoie de aceste abilități pentru a putea ignora distractorii și a ne concentra atenția, a prioritiza sarcini, a stabili și atinge scopuri și pentru a ne controla impulsurile.

Când vorbim despre funcții executive și de auto-reglare ne referim la trei mari procese principale: memoria de lucru, flexibilitatea mentală și autocontrolul. Memoria de lucru ne ajută să reținem și să manipulăm informații distincte pentru perioade scurte de timp. Flexibilitatea mentală ne ajută să susținem sau să comutăm atenția ca răspuns la diverse solicitări ale sarcinilor în care ne implicăm. Autocontrolul ne ajută să ne setăm priorități și să rezistăm tendințelor impulsive. Copiii nu se nasc cu aceste abilități. Dacă nu primesc din partea adulților sau din partea mediului ceea ce au nevoie, dezvoltarea acestor abilități va fi întârziată sau afectată.

La școală, copiii mici își dezvoltă funcțiile executive și abilitățile care îi ajută să monitorizeze propriul proces de învățare. În primii ani de școală ei învață cum să învețe, cum să își mențină sau să își redirecționeze atenția dacă sunt distrași. În mediul online, copiii mici se pot descurca bine, însă au nevoie de adulți care să-i ajute să fie atenți la lecții, să nu fie distrași, să își organizeze timpul pentru temele de casă. La școală, învățătoarea sau profesorii, văzând copiii, reușesc să facă acest lucru în timpul orelor. Acasă, adulții îi pot ajuta să se concentreze și să își redirecționeze atenția, punându-le întrebări legate de lecții și verificând dacă aceștia au înțeles.

Pentru copiii mici, dezvoltarea abilității de a scrie, de a citi și de a face calcule matematice poate avea de suferit dacă aceștia nu merg la școală. Studiile de specialitate ne indică faptul că dacă copiii nu au un anumit nivel al abilității de a citi și de a face calcul matematic până în clasa a treia, acest lucru va avea urmări pe termen lung asupra parcursului lor academic. 

Parcurgerea cursurilor față în față ar trebui să fie o prioritate pentru copiii din medii defavorizate, pentru copiii cu nevoi educaționale speciale și pentru cei aflați în ciclul primar de învățământ.

Alexandra Huh

Alexandra Huh este psiholog clinician, doctorand în cadrul Universității Babes-Bolyai din Cluj, pasionată de oameni, neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Back To Top
×Close search
Caută