fbpx
skip to Main Content
Diana Stănculeanu: Decalogul Meu De Gestionare A Anxietății, în Această Perioadă

În aceste zile fiecare persoană de pe Pământ a fost afectată de pandemia COVID-19. Avioanele sunt ținute la sol, frontierele sunt închise, întreprinderile sunt închise, cetățenii sunt obligați să rămână în carantină sau în izolare, iar guvernele iau decizii spontane de urgență. Cum ne gestionăm în această perioadă anxietățile, firicile și cele mai mari temeri ale noastre? Psihologul Diana Stănculeanu are câteva recomandări pentru o stare mintală mai bună:

1. Este firesc să-ți fie frică, fii recunoscătoare pentru asta. E felul în care creierul te ajută să te pregătești pentru înfruntarea pericolului!

2. Concentrează-te pe ceea ce se află în controlul tău și contribuie la păstrarea siguranței tale: spălat pe mâini, distanțare socială, atenție rațională la semnalele corpului, evitarea ieșirilor care nu sunt absolut necesare!

3. Deși stai acasă, păstrează rutina: dă-te jos din pat, spală-te pe dinți, fă duș, ieși din pijamale, poartă haine cu care ai putea să ieși pe ușa casei, fă un strop de ordine, pregătește și bucură-te de două mese pe zi, spală vase, pune o mașină de rufe la spălat, ieși la magazinul din colț și cumpără responsabil și cu măsură cele trebuincioase. Deși pare greu de crezut, în astfel de momente, pierderea rutinei zilnice poate să aducă la fel de multă neliniște precum virusul și infodemia.

4. Rămâi informat, dar nu subjugat informațional! Restricționează accesul la știri – două reprize pe zi, prima în jur de 10.00 (prefer ca știrile să nu fie prima experiență a zilei), a doua nu mai târziu de ora 19.00 (cu măcar 3-4 ore înainte de somn, pentru a-mi ajuta creierul să nu digere informații grele pe timp de noapte).

5. Păstrează-ți, măcar parțial, activitatea profesională. Întâlnirile se mută în online, cât despre articole și materiale de studiu… în sfârșit am o șansă să ajung la zi. Foarte important! Muncește în alt spațiu decât patul/dormitorul. Eu am două birouri în acest moment: canapeaua din living și masa din bucătărie, așa că am zilnic privilegiul de a alege din ce încăpere muncesc.

℗PUBLICITATE


6. Programează-ți zilnic o activitate de învățare. Online-ul este foarte generos cu resursele (cursuri, tutoriale, podcast-uri, conferințe, masterclass-uri). Tot ce ne-am dorit vreodată să aprofundăm sau să descoperim și nu am reușit din lipsa timpului.

7. Cultivă-ți disciplinat și consecvent măcar 5-6 mici plăceri pe zi! Ale mele sunt simple: cafea cu lapte, muzică (rock sau clasică), lecturi (nu doar psiho-pupu), puțină ciocolată, revederea filmulețelor cu nepoții mei – mă bucur iar și iar, ca prima dată, de primii pași, cuvintele stâlcite, primele serbări, primele cântecele, primele vacanțe. Odată cu bucuria, vine și recunoștința. Închei ziua cu un serial bun, în brațele omului de lângă mine.

8. Activează-ți tribul digital: membrii familiei, prietenii buni, colegii de muncă. Este fabulos felul în care online-ul ne permite să relaționăm și să ne conectăm la fel de mult, dar atât de sigur! Pentru că avem trei părinți și bunici în familie, ne auzim de minimum două ori pe zi, le facem cumpărăturile necesare și le explicăm cu calm, ori de câte ori este nevoie, de ce e important să rămână în casă.

9. Dă corpului ce este al corpului: apă, hrană, odihnă, mișcare, aer și soare (de la fereastră, din balcon, din curte sau de pe aleea din fața blocului, păstrând distanța de siguranță) și răsfăț (nu am avut de mult păr așa de îngrijit, piele atât de masată și hidratată, față mai „măsc-uită“ și „serum-uită“, unghii mai pilite.

10. Roagă-te. Meditează. Stai de vorbă cu tine, cu energia, cu Universul, cu Creatorul. Cu oricine sau cu orice rezonează spiritual cu tine. Fă-o cu blândețe. Cere răbdare, înțelepciune și compasiune.

Diana Stănculeanu

Diana Stănculeanu, este psihoterapeut și expert național în sănătate mintală. Colaborează cu mai multe ONG-uri naționale pe strategii de promovare și intervenție în psihologia și psihoterapia familiei. Este formator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie și autor al platformei paginadepsihologie.ro.

Back To Top
×Close search
Caută