#DoveditȘtiințific – Micul dejun nu este literă de lege. Așa-numitele cereale „sănătoase“ pot conține până la 33% zahăr – Pagina de Psihologie
skip to Main Content

Adesea ni se spune că micul dejun este cea mai importantă masă de peste zi, dar potrivit mai multor experți în domeniu, se pare că micul dejun nu este un obicei transmis din generație în generație și că importanța acestuia este bazată mai mult pe marketing, decât pe dovezi științifice.

Se pare că romanii aveau o singură masă importantă pe zi, atunci când serveau prânzul, iar în rest se bucurau de câte o gustare în diferite alte momente ale zilei. Mai recent, dacă ne uităm la istoria omenii vom vedea că importanța micului dejun a devenit un trend lansat de producătorii de cereale și fulgi de ovăz, care și-au dat seama că astfel își pot crește simțitor vânzările. Mai exact, inducând cumpărătorului o nouă nevoie bazată pe produsele pe care le puteau cumpăra de la acești producători. În campaniile lor se evidența în mod constant importanța micului dejun, iar sloganul ajunsese să devină „bucură-te de un mic dejun regesc“.

Revenind la dovezile științifice, acestea ne arată că servirea micului dejun nu pornește în forță metabolismul, așa cum ne-am fi imaginat. Iar ceea ce contează cel mai mult atunci când vine vorba despre micul dejun este să ne ascultăm ceasul biologic – acesta ne poate indica dacă avem sau nu nevoie să ne hrănim în prima parte a zilei. De asemenea, este bine de știut că nu există dovezi științifice care să ne confirme că micul dejun este important pentru sănătatea noastră, mai degrabă servirea micului dejun ține de o preferință personală a fiecăruia dintre noi. În schimb, ghidurile de specialitate recomandă micul dejun pentru copiii aflați în creștere și pentru adulții care depun un efort fizic considerabil. 

℗PUBLICITATE



Ba mai mult, dacă avem în plan să scădem în greutate, merită să reținem datele unui studiu care arată că persoanele care au sărit peste micul dejun timp de cel puțin două luni și-au redus greutatea corporală cu două kilograme. 

Să analizăm lucrurile în profunzime

  • Dacă alegem să sărim peste micul dejun, experții ne recomandă să nu exagerăm cu masa de prânz. 
  • De asemenea, este important să nu neglijăm nici tonifierea musculaturii; există studii care ne arată că acei oameni care nu servesc micul dejun sunt mai predispuși să evite și exercițiile fizice. Asta pentru că poate să apară senzația de lipsă de energie, ceea ce este firesc după un program de noapte în care nu ne-am hrănit corpul. 
  • Dacă alegem să ne bucurăm de un mic dejun, este indicat să-l preparăm cu o seară înainte. 
  • Ce mănâncă oamenii la micul dejun variază de la o cultură la alta. Spre exemplu, în cultura asiatică oamenii servesc un bol de supă, în timp ce în cultura vestică croissantul este alegerea preferată. 
  • Chiar dacă nu există reguli de aur pentru micul dejun, experții ne recomandă să evităm cât mai mult posibil făinoasele și consumul de zahăr (cerealele procesate pot conține până la 33% zahăr). Cu alte cuvinte, putem savura o omletă cu legume, dar fără pâine; să evităm cerealele și iaurturile pe bază de fructe sau sucurile. 
  • Nici sucurile nu sunt recomandate la liber. Acestea pot reprezenta modalitatea prin care introducem în corp doza zilnică de vitamine și minerale, dar alegerea de-a consuma fructe în forma lor obișnuită este și mai bună. De asemenea, sucurile pe bază de fructe pot avea un conținut crescut de zaharuri și de acid, ceea ce poate duce la efecte corozive asupra danturii. 
  • Smoothie-urile făcute din întregul fruct par să fie o alegere mai sănătoasă, deoarece acestea își păstrează conținutul de fibre. Experții ne recomandă să le consumăm imediat ce au fost preparate – deoarece multe vitamine și mulți antioxidanți încep să se dezintegreze imediat ce fructele au fost tăiate. 
  • Fructul întreg, în forma sa naturală, conține 100% antioxidanți, fibre și vitamine. 90% din fibre, 80% din antioxidanți și 10% din vitamine se află în pulpa fructului. Un suc de fructe conține 90% din vitamine, 10% din fibre și doar 20% din antioxidanți.

Pagina de Psihologie

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută