Dr. Ellie Kazemi, profesor asociat de psihologie și director academic al programului de Psihologie Clinică Comportamentală la Universitatea de Stat din California, Northridge, se află în prima linie a cercetării în analiza comportamentală aplicată. Lucrările sale inovatoare utilizează roboți umanoizi pentru a explora strategii eficiente de îmbunătățire a educației, formării și supervizării celor care implementează planuri comportamentale, precum părinții, profesorii și membrii personalului. Laboratorul său oferă studenților oportunități de cercetare practică, de la desfășurarea de experimente până la analiza datelor comportamentale, încurajând colaborarea între studenții de licență și cei de la masterat. Anul acesta, Ellie Kazemi a fost unul dintre speaker-ii principali ai Conferinței Internaționale ABA, organizată de Help Autism și Autisme Voice.
Puteți explica în ce mod integrează cercetările pe care le faceți în analiza comportamentală aplicată (ABA) roboți umanoizi și tehnologia digitală pentru a îmbunătăți educația și formarea celor care implementează planuri comportamentale?
Da, am decis să folosesc robotul umanoid într-un mod similar cu modul în care simulatoarele de pacienți robotizați sunt utilizate în medicină. Am vrut să ofer cursanților posibilitatea de a învăța să predea noi abilități sau să gestioneze un acces de furie într-un mediu simulat, cu un copil virtual. În acest fel, am sperat ca participanții la cursuri să aibă mai multe oportunități de a face greșeli și de a învăța într-un mediu sigur, fără a lua din timpul prețios al unui pacient real.
ABONARE NEWSLETTER
Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.
Ce v-a inspirat să combinați știința comportamentală cu tehnologii avansate, precum AI și realitatea virtuală, și cum a influențat acest lucru domeniul ABA?
Sunt foarte hotărâtă să extind formarea. Standardul de aur în formare ține de: a) a oferi un stagiu ori supervizare continuă din partea unui practician experimentat, care este foarte calificat în formarea altora, sau b) formarea abilităților comportamentale cu monitorizare practică continuă. Deși aceste standarde de aur au rezultate excelente, ele necesită mult timp. Având în vedere lipsa de personal, cerințele crescute și reducerile bugetare, mă străduiesc să găsesc soluții care să obțină aceleași rezultate ca și formarea practică, prin intermediul tehnologiei.
Laboratorul dumneavoastră oferă studenților oportunități de cercetare practică. Cum asigurați colaborarea eficientă între studenții de licență și masterat și ce abilități dobândesc aceștia din aceste experiențe?
Laboratorul nostru este ca o familie intelectuală. Temele noastre de cercetare se bazează pe ceea ce considerăm că ar îmbunătăți viața practicienilor și a clienților pe care îi deservesc. Cultura grupului nostru este bazată pe camaraderie, respect reciproc, grijă unii față de alții, învățare și descoperire comună. Studenții de la licență și masterat cu care am avut plăcerea de a lucra mă învață lucruri noi, mă provoacă să ating noi niveluri de cunoaștere și învață unii de la alții.
Ați lucrat la proiecte de anvergură cu organizații precum FEMA (Federal Emergency Management Agency) și NASA. Puteți împărtăși câteva perspective despre cum contribuie analiza comportamentală aplicată la formarea la scară largă și la rezultate comportamentale reale?
Analiștii comportamentali sunt pregătiți în mod unic să ofere sprijin în măsurarea comportamentului și simulări. În cadrul proiectelor FEMA și NASA, am putut contribui în echipe interdisciplinare prin măsurarea rezultatelor și dezvoltarea de formări sau simulări.
Prezentarea dumneavoastră la Conferința Internațională ABA de anul acesta de la București s-a concentrat pe „Supervizarea Transformativă“. Ce ne puteți spune despre strategiile-cheie pe care le considerați importante pentru a îmbunătăți performanța personalului prin intervenții direcționate?
Supervizarea este atât o practică conștientă, cât și o știință. Practica conștientă se concentrează pe a fi prezent și empatic, în timp ce știința implică utilizarea dovezilor și a datelor de cercetare pentru a ghida intervențiile. Un supervizor eficient este receptiv din punct de vedere cultural, grijuliu și empatic față de persoanele pe care le supervizează. De asemenea, folosește știința învățării și a comportamentului, pentru a evalua și pentru a oferi intervenții bazate pe dovezi. În prezentarea mea, am vorbit despre cum un supervizor poate fi atât un practician conștient, cât și un om de știință, prin evaluarea abilităților, prin formare bazată pe dovezi și motivarea cursanților pentru a obține cele mai bune rezultate pentru clienții lor.
Care sunt provocările cele mai mari pe care le întâmpinați atunci când instruiți părinți, profesori sau membrii personalului de la diferite specializări să implementeze eficient planurile comportamentale, și cum sunt abordate aceste provocări prin metodele dumneavoastră inovative?
Cele mai mari provocări sunt timpul și resursele. Nu este niciodată suficient timp pentru practică, iar resursele sunt limitate. Prin urmare, lucrez întotdeauna la modalități de a accelera formarea.
În calitate de director al Inițiativelor AI/VXR la CSUN, care sunt cele mai interesante proiecte la care lucrați în prezent și cum se intersectează acestea cu munca dumneavoastră în ABA?
Ca director al Inițiativelor AI/VXR, colaborez cu facultatea pentru a-i inspira să adopte noi tehnologii și să-și extindă practicile de predare. Acest lucru este direct legat de munca mea ca analist comportamental.
Cum vedeți viitorul analizei comportamentale aplicate odată cu integrarea continuă a inteligenței artificiale și a învățării automate? Ce noi posibilități sau preocupări etice anticipați?
Anticipez că inteligența artificială (AI) va fi implicată în toate aspectele îngrijirii, inclusiv în diagnosticare clinică, evaluare și recomandări pentru tratament.
Ce sfat ați oferi studenților sau profesioniștilor din științele comportamentale care sunt interesați să integreze tehnologia în practica lor? Cum se pot pregăti pentru această intersecție a domeniilor?
Le-aș spune să se implice și să înceapă să experimenteze.
Citește și: