Skip to content

Cele mai multe studii care abordează relația copiilor cu tehnologia și social media iau în considerare timpul petrecut de copii pe Internet, dar ar trebui să ne uităm cu mai multă atenție la ce se întâmplă în timpul petrecut de copii online, este de părere Cristina Petrescu-Ghenea, psihiatru și psihoterapeut, invitată în cel de-al treilea episod EDUCare – Ai grijă de familia ta!

Psihologul le recomandă părinților să aibă o serie de discuții despre valorile pe care le au în familie, despre felul în care vor să își trăiască viața ca familie și despre ceea ce vor să le transmită mai departe copiilor. Având aceste discuții, ulterior vom putea să integrăm și discuțiile despre tehnologie, despre rețele sociale și despre ce rol vrem să ocupe acestea în viața noastră, mai explică psihoterapeutul.

De altfel, relația pe care noi, adulții, o avem cu tehnologia și rețelele sociale se oglindește în relația pe care o au copiii cu aceste elemente, spune Cristina Petrescu-Ghenea.

Psihoterapeutul explică și care sunt cei patru factori stresori pe care îi aduc rețelele sociale în viața noastră de zi cu zi: comparația socială (folosim ce vedem pe social media pentru a compara viața noastră, pe care o știm în detaliu, cu „perfecțiunea“ pe care ceilalți o afișează), faptul că ne valorizăm personal prin intermediul comentariilor, like-urilor și share-urilor pe care le avem pe rețelele sociale, frica de a nu pierde (FOMO) și cyberbullyingul.

Cristina Petrescu-Ghenea vorbește și despre concluziile îngrijorătoare ale unui studiu realizat de organizația Salvați Copiii România în 2018, care releva la acea vreme că 61% dintre copiii care aveau profil pe rețelele de socializare (Facebook, YouTube, Instagram) se simțeau inconfortabil în urma a ceea ce au văzut pe Internet; că mai puțin de doi din zece copii comunicau cu cineva despre asta; că 43% văzuseră sau primiseră mesaje cu conținut sexual, iar 20% primiseră (consecutiv mesajelor cu caracter sexual) cereri să trimită poze sau materiale video în care să își arate părțile intime. 

℗PUBLICITATE



Psihologul insistă și asupra avantajelor tehnologiei, care facilitează o serie de activități pozitive pentru copii, dacă adulții impun niște limite și sunt prezenți în relația celor mici cu social media. 

Psihoterapeutul îi sfătuiește pe părinții copiilor foarte mici să fie atenți la ce start au copiii lor în relația cu tehnologia și sugerează vârsta de 12 ani ca limită minimă de intrare pe social media. Până atunci, gadgeturile pot fi folosite de către copii în spațiile comune, în prezența adulților, iar accesul la internet trebuie controlat de către părinți. În jurul vârstei de 8-9 ani, ar trebui, de asemenea, să avem cu cei mici și discuții despre ce înseamnă pornografie, cyberbullying, piratare, furt de date personale, iar aici, tocmai Internetul ne vine în ajutor, după cum explică Cristina Petrescu-Ghenea.

Mai jos, puteți urmări integral cel de-al treilea episod EDUCare – Ai grijă de familia ta! 

 EDUCare – Ai grijă de familia ta! este un proiect Mozaic Media și Pagina de Psihologie, susținut de Groupama și Synevo.

Conferințele sunt transmise live săptămânal, pe pagina de Facebook Pagina de Psihologie, marțea de la ora 20:00.

Simona Calancea este jurnalist cu o experiență de 25 de ani în presa scrisă și online. În ultimii ani a coordonat proiecte editoriale de parenting și a colaborat cu mai multe organizații neguvernamentale pe programe de educație și sănătate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0