Pentru că în ultima perioadă, pe rețele de socializare, a devenit viral subiectul ciocolatei Dubai, am ales să scriu despre felul în care consumul de ciocolată influențează creierul uman, dar și ce efecte are asupra psihicului și a stării de bine.
Ciocolata, desertul cu efecte benefice asupra stării noastre de bine la nivel fizic și psihologic
Studiile științifice indică faptul că, atunci când consumăm ciocolată neagră, la nivelul psihicului se produc diverse modificări, având ca efecte scăderea nivelului de stres și ameliorarea stărilor de anxietate și depresie, prin stimularea secreției de serotonină (numită și „hormonul fericirii“), care potențează starea de bine.
În boabele de cacao se găsesc polifenoli, magneziu, cupru, potasiu și fier. Ciocolata neagră are efecte benefice și asupra sistemului gastroinstestinal, asupra sistemului imunitar și în reducerea țesutului adipos, combătând astfel obezitatea, dar are o influență pozitivă și asupra sistemului cardiovascular.
ABONARE NEWSLETTER
Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.
Se pare că ciocolata neagră (dark chocolate), fără siropuri și adaos de zahăr, are un efect benefic pentru creier, prin procesele biologice în care sunt implicate flavonoidele din cacao, care stimulează producerea celulelor neuronale și care au un rol în dezvoltarea acelor regiuni responsabile cu memoria și învățarea. În plus, cercetătorii au demonstrat că flavonoidele pot încetini progresia unor boli, precum Parkinson sau demența în boala Alzheimer.
Consumul ciocolatei cu nivel ridicat de flavonoide poate stimula procesul de memorare și timpul de reacție, ajutând hipocampul. Un alt studiu a evidențiat că ciocolata consumată zilnic cu moderație se corelează pozitiv cu îmbunătățirea memoriei de scurtă durată. Consumul de cacao prezintă beneficii pentru creier și în cazul pacienților care se confruntă cu oboseala cronică, lipsa de somn și îmbătrânirea celulară.
Unele programe de nutriție susțin că ciocolata ajută în procesul de slăbire, unul dintre efectele consumului de ciocolată neagră (cu două ore înainte de masă) fiind reducerea apetitului și diminuarea aportului caloric. Un alt efect este cel de încetinire a procesului de îmbătrânire, cercetătorii descoperind faptul că, prin consumul de ciocolată, se potențează intensificarea biogenezei mitocondriilor de la nivel celular și chiar producerea unor noi mitocondrii, responsabilă de acest efect fiind catehina conținută de boabele de cacao. Rezultatul concret al acestor mecanisme de la nivel celular este protejarea celulei și încetinirea procesului de îmbătrânire a organismului.
Ciocolata influențează și performanțele fizice. Rezultatele unor cercetări realizate în Canada au arătat că performanța sportivă este influențată pozitiv de consumul de ciocolată.
Dar există trei aspecte la care trebuie să fim extrem de atenți: procentajul de cacao, calitatea acesteia și ce alte ingrediente conține ciocolata pe care vrem să o consumăm.
Despre efectele psihologice produse de ciocolata Dubai
Așa cum am arătat mai sus, efectele benefice ale ciocolatei sunt incontestabile. Dar este firesc să ne întrebăm ce are în plus ciocolata Dubai, devenită un fenomen la nivel mondial.
În primul rând, consumul acestei ciocolate sugerează, la nivel subconștient, ideea de opulență și lux, iar faptul că „nu oricine“ și-o permite îi face mai ales pe tineri și adolescenți să creadă că sunt mai bine situați social și mai bine văzuți în rândul cercului lor de prieteni. Faptul că devin populari pe rețele sociale și au mai multă vizibilitate le consolidează stima de sine și le conferă un grad sporit de satisfacție asupra propriei vieți.
Pe de altă parte, prin neuronii oglindă, atunci când vizionăm videoclipuri cu mâncare, crește dorința de a consuma și noi acel produs, imaginându-ne cum se simte pe papilele noastre gustative, ceea ce ne determină să-l cumpărăm sau să ni-l preparăm chiar noi.
Tabletele de ciocolată cu umplutură de cataif și cremă de fistic au apărut mai întâi în Orient. Femeia care a creat brandul FIX, ale cărui produse au fost apoi replicate de nenumărate ori, se numește Sarah Hamouda, iar povestea ei este una inedită. Ceea ce a pornit ca o banală poftă manifestată în timpul sarcinii s-a transformat într-un adevărat fenomen la nivel global pentru iubitorii de dulciuri. Sarah are 38 de ani și este stabilită în Dubai, acolo unde a înființat brandul FIX Chocolate, în anul 2021. Denumirea acestuia reprezintă acronimul expresiei freaking incredible experience („o experiență absolut incredibilă“), iar femeia a povestit, într-un interviu, cum i-a venit ideea să combine ciocolata cu umplutura de fistic. Totul a început în timp ce era însărcinată și avea poftă de ceva dulce cu adevărat bun. Pentru că nimic din ce găsea în comerț nu o satisfăcea, s-a gândit să-și creeze propriul desert.
Există o strânsă relație între ceea ce mâncăm și dispoziția noastră afectivă, acest lucru fiind susținut de studii științifice în domeniul psihologiei relațiilor și al nutriției, uneori nevoia de dulce venind din dorința de a umple un vid emoțional. Ciocolata conține o substanță chimică identică cu cea produsă de creierul nostru atunci când simțim iubirea romantică.
În cartea sa Psihologia mulțimilor, Gustave Le Bon, celebrul sociolog francez, susținea că „efectul de turmă“ este potențat de cel puțin o persoană cu autoritate într-un anumit domeniu, care începe o acțiune pentru ca ceilalți să-l urmeze. Cu alte cuvinte, avem tendința ca, atunci când anumiți oameni, pe care noi îi validăm și îi apreciem, se implică și promovează ceva nou, creierul nostru să preia acea idee, câmpul conștiinței noastre diminuându-se. Atenție însă! Tot Gustave Le Bon afirmă că „civilizațiile au fost create și îndrumate de către o mică aristocrație intelectuală, niciodată de către mase“.
În concluzie, ciocolata are efecte pozitive asupra psihicului, dacă este consumată cu măsură și având în compoziție un nivel de cacao cât mai ridicat, fără zahăr și siropuri adăugate.
Biografie:
- Le Bon, G., & Tabacu, M. (1990). Psihologia mulțimilor. Antet XX Press.
- Rolls, E. T., & McCabe, C. (2007). Enhanced affective brain representations of chocolate in cravers vs. non‐cravers. European Journal of Neuroscience, 26(4), 1067-1076.
- Sokolov, A. N., Pavlova, M. A., Klosterhalfen, S., & Enck, P. (2013). Chocolate and the brain: neurobiological impact of cocoa flavanols on cognition and behavior. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37(10), 2445-2453.
- Zeli, C., Lombardo, M., Storz, M. A., Ottaviani, M., & Rizzo, G. (2022). Chocolate and cocoa-derived biomolecules for brain cognition during ageing. Antioxidants, 11(7), 1353.
Citește și: