fbpx
skip to Main Content

Invitata acestui episod din seria #EpicTalk – The Podcast by Boiron este psihologul și psihoterapeutul Diana Stănculeanu. În discuția moderată de jurnalista Andreea Brașovean, cele două au pornit o amplă dezbatere cu privire la relația pe care o au oamenii cu hainele, dar și despre obiceiurile pe care le avem în materie de cumpărături (atât offline, cât și online). 

Pentru a vă stârni curiozitatea, iată câteva dintre mesajele-cheie transmise de Diana:  

  • Am ajuns să iubesc hainele după o perioadă în care nu am prea avut haine.
  • Pentru mama, hainele mereu au fost importante și chiar și acum este o femeie cu o venerabilă vârstă de 70 de ani, dar care nu iese din casă nerujată, care se îmbracă foarte feminin și foarte frumos și care a încercat să îmi transmită această valoare a feminității în îmbrăcăminte.
  • Hainele reprezintă o bucată importantă din ceea ce înseamnă felul în care eu mă exprim. 
  • Cred că nu mai suntem în naivitatea de a considera că hainele reprezintă o modalitate de a ne acoperi corpul sau de a-l ține protejat termic și acoperit. 
  • Hainele reprezintă o modalitate prin care noi comunicăm despre noi. Reprezintă o manieră despre felul în care ne simțim și [un mod] de a transmite ceva despre noi.
  • Când comportamentul de a cumpăra este un răspuns pentru o stare emoțională dificilă, ajung să fac cumpărături ca să mă simt mai bine după o perioadă în care m-am simțit foarte rău – aceasta poate duce la dependența de shopping.
  • Conferințele reprezintă întotdeauna o justificare pentru a-mi cumpăra o rochiță nouă. Nu o să mă vedeți niciodată la conferințe îmbrăcată la fel de două ori.
  • Sunt persoane care cumpără și ascund, fie că ascund o parte din cumpărături, fie că ascund prețul real al cumpărăturilor, fie că ascund motivul cumpărăturilor.
  • Shoppingul bulimic este o altă tulburare; persoane care cumpără și cumpără și returnează foarte mult. E ca și cum aș vomita hainele înapoi în magazin pentru că realizez a doua zi că ele nu mai au niciun fel de valoare pentru mine și le-am cumpărat doar pentru ce au însemnat din punct de vedere emoțional pentru mine, în momentul respectiv.
  • Mie shoppingul îmi aduce foarte multă plăcere și sunt sigură că putem găsi bucurie în asta, important este să nu găsim doar în asta sau să nu fie shoppingul singura modalitate prin care aducem bucurie în viața noastră. 
  • Din nefericire, eu văd adolescenți care se definesc prin brandurile pe care le poartă și care își selectează și relațiile cu alți adolescenți în funcție de asta, ceea ce nu mi se pare în regulă. Știu că bullyingul vestimentar a fost invocat ca argument pro introducere uniformă. Pe de altă parte, s-a ajuns și la concluzia că un adolescent care vrea să facă bullying nu are neapărat nevoie de marcă pentru a face acest lucru. 
  • De la un bărbat am auzit expresia „a asorta parfumul cu costumul“. S-a ajuns la niște rafinamente pe care nici eu nu le înțeleg.
  • Haina îl face pe om? Teoria primelor 8 secunde spune că da. Literatura din psihologie ne spune că aceste prime impresii contează, dar eu tind să cred că haina nu îl face pe om.
  • Există studii care ne arată că, dincolo de faptul că ne îmbrăcăm cum ne simțim, este important să ne îmbrăcăm așa cum am vrea să ne simțim. Există, de asemenea, cercetări care ne indică [faptul] că felul în care ne îmbrăcăm poate să modifice nu numai felul în care se simțim, ci și felul în care procesăm cognitiv anumite situații. 

Cartea oferită cadou Dianei Stănculeanu este Suflete de sticlă, cel mai recent volum semnat de Gáspár György și publicat la Editura Pagina de Psihologie. 

Mesaj din partea psihologului relațional Gáspár György:

℗PUBLICITATE


Vă salut cu mare drag! Nu aș fi crezut vreodată că în calitate de psiholog voi ajunge să vorbesc despre relația oamenilor cu hainele. Dar toate au un început! Și cred că fiecare relație din viața noastră pe care o analizăm și față de care ne permitem să fim curioși ne poate ajuta să ne cunoaștem mai bine, să aflăm o serie de lucruri despre noi și să fim mai bogați din punct de vedere psihologic. Așadar, care este relația ta cu hainele? S-ar putea să fie cea mai ciudată întrebare auzită în ultima vreme. Dar după cum ne-au povestit Andreea și Diana, relația cu hainele nu este deloc de ignorat. E important să fie o relație conștientă, în care să ne observăm cu atenție comportamentul și să încercăm să-l adaptăm în funcție de valorile noastre de viață. Personal, multă vreme am considerat că ceea ce am la interior este mai important decât ceea ce port la exterior, dar experiențele de viață mi-au arătat că nu este chiar așa. Că prima impresie se creează pe cale vizuală, iar haina pe care o port poate să comunice un număr infinit de mesaje despre mine. De aceea, mâine dimineață, când te vei îmbrăca, întreabă-te: „Ce mesaj vreau să le transmit celor din jur? Cât de mult se oglindesc valorile mele de viață în ținuta pe care o port?“ Iar dacă simți că mesajul nu te reprezintă, schimbă ținuta și caută să fii cât mai autentic – pentru că uneori, schimbarea vine de la interior spre exterior; alteori este invers, transformarea se produce de la exterior spre interior. Pe curând!

ep.4: Laura Cosoi – Copiii sunt oglinda noastră #EpicTalk – The Podcast

#EpicTalk – The Podcast
  1. ep.4: Laura Cosoi – Copiii sunt oglinda noastră
  2. ep. 3: Diana Stănculeanu – Relația cu hainele și shopping-ul
  3. ep. 2: Răzvan Pascu – Lumea e atât de frumoasă pentru că oamenii sunt diferiți
  4. ep. 1: Melania Medeleanu – Oamenii vor să facă bine!
  5. Intro #EpicTalk – The Podcast, cu Andreea Brașovean

Abonează-te aici și alte episoade din #EpicTalk – The Podcast, un proiect susținut de Boiron: Apple PodcastSpotifyGoogle PodcastsAnchor FM sau YouTube.

Pagina de Psihologie

Informații utile, articole de psihologie, o agendă a activităților și evenimentelor din sfera psihologiei, magazin virtual. Împarte informația - sănătatea relațiilor noastre este cea mai importantă resursă pe care o avem.

Back To Top
×Close search
Caută