Este un parfum bun mai scump? Psihologia produsului – Pagina de Psihologie
skip to Main Content

Parfumul potrivit poate fi un element puternic, care te pune într-o dispoziție bună, te poate face să te simți încrezător sau sexy și chiar să-i faci pe oamenii din jur să te asocieze cu acea aromă. Dar cât de important este prețul pentru a obține această stare de bine? Întrebarea este cu atât mai importantă cu cât psihologii au descoperit că una dintre marile distorsiuni de gândire în secolul XXI este aceea potrivit căreia credem că ce-i mai scump este automat și mai bun. 

Deși această preconcepție există de zeci de ani, în ultimii ani, odată cu popularizarea parfumurilor de nișă, această întrebare apare tot mai des în mintea consumatorilor: este un parfum bun scump? Deși, eu aș zice că odată cu apariția liniilor de nișă ar merita să adresăm și invers întrebarea: dacă un parfum este scump, este mai bun?

Odată cu tendința în creștere a îngrijirii personale, a publicului tânăr tot mai interesat de parfumuri cât mai diferite, a creșterii interesului pentru segmentul de lux sau a popularizării magazinelor online, industria parfumurilor devine tot mai înfloritoare și profitabilă. În anul 2020, piața globală a parfumurilor a atins o valoare de 32,8 miliarde USD. De aceea, în continuarea acestui articol, vom discuta despre o parte din factorii care intră în stabilirea prețului unui parfum, dar și despre factorii care ne pot ajuta să apreciem calitatea unui parfum.

Totul pornește de la ingredientele folosite

Deși multe branduri se mândresc cu ingrediente naturale cât mai rare și mai scumpe, adevărul este că din ce în ce mai puține parfumuri folosesc ingrediente naturale, fie din cauza costurilor ridicate, fie din cauza reglementărilor tot mai dese pentru anumite ingrediente ce pot provoca alergii, probleme respiratorii sau alte disfuncții de sănătate.

Să luăm, spre exemplu, uleiul de oud, tot mai popularizat în ultimii ani. Este obținut din lemnul de agar, care este infectat cu o ciupercă ce produce o rășină parfumată, obținându-se, mai apoi, uleiul de oud. Doar de la o mică parte din acești copaci se poate obține acest ulei, fiind numit și aurul lichid, datorită rarității și al prețului (care, oricum, îl depășește pe cel al aurului). Pe piață, există mii de parfumuri cu oud, aproape fiecare brand important având varianta sa de parfum cu oud și trandafir, ambră sau vanilie. Greu de crezut ca într-o sticlă ce costă 200 lei să fi trecut vreo picătură de oud natural.

Totuși, deși materiile sintetice nu sunt cele mai populare, fiind privite ca o alternativă ieftină față de cele naturale, chiar și materiile prime sintetice pot fi costisitoare. La fel cum uleiul de trandafir poate avea diferite prețuri și grade de calitate, la fel se poate pune problema și pentru ingredientele sintetice.

Al doilea criteriu: creatorul parfumului și formula

Creatorul sau nasul formulei finale are unul dintre cele mai importante roluri. La fel cum în prețul unui telefon performant este inclusă inovația și nu doar materia primă, la fel este și în cazul formulei parfumului. Finețea și măiestria parfumierului poate face ca esența olfactivă creată să devină un succes comercial. Totodată, numele său, asociat cu parfumul respectiv, este o garanție pentru mulți consumatori. 

Dacă până nu demult numele casei și al parfumului erau elementele importante în decizia de a testa și cumpăra un parfum, în ultimul timp, parfumierii au obținut o poziție mult mai prezentă, fiind un reper în căutarea și achiziția de noi parfumuri. Spre exemplu, dacă ai sau ai avut două-trei parfumuri create de Dominique Ropion, cel mai probabil și alte creații din portofoliul lui vor fi pe placul tău. O parte din branduri chiar trec numele parfumierului pe sticlă sau pe cutie, unul dintre pionieri fiind casa Frederic Malle.

℗PUBLICITATE



Inovație și proces creativ, un alt criteriu 

Deși este greu să obținem informații concrete despre acești factori interni, a face un parfum bun nu este ușor deloc, iar drumul până la formula finală poate fi lung. De la noi moduri de a obține absolutul unei flori, crearea unor noi molecule sintetice, folosirea tehnologiei headspace și până la călătoritul spre diverse zone de pe glob pentru a descoperi ingredientele, toate intră în bugetul total. Aici am putea include și adaptarea formulei, fie din motive economice, fie legislative. Dacă unele ingrediente devin tot mai rare, scumpe sau pur și simplu se interzic, va fi nevoie ca laboratoarele se obțină o nouă formulă care să aibă același miros și proprietăți tehnice, aceasta obținându-se fie prin schimbarea procentajului de ingrediente, fie prin înlocuirea cu alte ingrediente.

Ambalajul contează

După cum am mai discutat, ambalajul este primul contact al brandului cu consumatorul, așadar, trebuie să fie ușor recognoscibil și să transmită imaginea brandului în mod corect. Cu sute de lansări importante în fiecare an, sticla are și un scop de comunicare vizuală ce poate crește influența asupra consumatorului, putând chiar să afecteze percepția olfactivă. De la sticlă, pulverizator și până la cutie, ambalajul joacă un rol foarte relevant în toată imaginea. Fie că vorbim de o sticlă în formă de floare, de o serie de sticle minimaliste din liniile de nișă de flacoanele din cristal Lalique, Baccarat sau cele împodobite cu cristale Swarovski, în spatele acestor elemente intră un cost și minți creative care au gândit o întreagă imagine pentru a atrage consumatorul. Chiar și pulverizatoarele sunt foarte diferite, unele având o suspensie foarte ușoară și plăcută atunci când le apeși, unele creează un nor extrem de fin la pulverizare, iar altele elimină o cantitate mai mare de lichid față de alte tipuri, astfel că patru pufuri dintr-o sticlă nu sunt întotdeauna egale cu patru pufuri din altă sticlă.

În această industrie, marketingul este de milioane și oferă exclusivitate

Am ajuns la factorul care costă cel mai mult în unele cazuri, în special la brandurile de designer unde sunt alocate și zeci de milioane de euro pentru o nouă lansare. Aici putem include și punctele de mai sus: un parfumier celebru, ambalajul, folosirea ingredientelor pentru a atrage atenția sau largi studii de piață. Pe lângă binecunoscutele reclame din online, print, TV, stradale sau asocierea cu persoanele celebre pe post de imagine a parfumului respectiv, în bugetul de marketing intră și participarea la târguri de parfumerie, petrecerile de lansare, pachetele de PR, eșantioanele sau miniaturile de parfum primite bonus la unele cumpărături.

Prestigiul mărcii are, din start, o mare relevanță pentru clientul final, iar prețul ridicat este o garanție pentru mulți consumatori, aceștia considerând în mod inerent că ceva ce este scump este mai bun. În economie, mărfurile Veblen sunt un grup de mărfuri pentru care preferința oamenilor de a le cumpăra crește ca funcție directă a prețului lor, deoarece prețul mai mare conferă un statut mai mare.

Brandurile de lux vin cu o aură de exclusivitate, activând dorința consumatorilor de a aparține acelui cult, hrănind astfel și vanitatea prezentă mai mult sau mai puțin la fiecare dintre noi.

În concluzie

Unele dintre cele mai renumite parfumuri nu au fost neapărat cele mai scumpe, așa că, dacă îți place un parfum și îți dă o stare de bine, atunci este bun, indiferent de prețul său. Devine din ce în ce mai greu să alegem ce este calitativ și ce nu, mai ales într-un domeniu atât de subiectiv, dar o idee ar fi să te orientezi spre mărcile ce nu fac parte din portofoliul marilor corporații. Acestea devin din ce în ce mai rare, dar o parte din ele încă mai sunt orientate și spre calitate și tradiție, nu doar spre profit.

Perfume Curator

Perfume Curator - Pasionat de orice este legat de parfum și simțul mirosului. Oferă opinii personale despre o arie largă de parfumuri și informații despre arta olfactivă, istoria, industria și procesul creativ din spatele parfumurilor.

Caută