Skip to content

În curând, vacanța de vară se va încheia, iar școlile își vor deschide porțile. Pentru cei care merg acum la școală pentru prima dată, acest moment e trăit cu multă emoție, bucurie și nerăbdare – atât de către copii, cât și de către adulți.

În acest context, ca părinți, ne punem o serie de întrebări („Va avea note bune?“, „Cum se va comporta cu învățătorul sau învățătoarea?“, „Se va înțelege bine cu colegii?“), uitând, poate, de cea mai importantă întrebare: „Este copilul meu cu adevărat pregătit pentru a merge la școală?“ La întrebarea aceasta e dificil să răspundem noi, ca simpli părinți, chiar dacă avem realmente nevoie de un răspuns! Totuși, ce-am putea face, pentru a afla cu certitudine dacă cel mic va face față noilor provocări școlare? Ei bine, am putea să apelăm la un specialist care să evalueze copilul din punct de vedere psihologic.

Evaluarea psihologică înainte de începerea școlii marchează un moment extrem de important: întâlnirea dintre un copil și un psiholog, cu scopul de afla dacă acesta e pregătit sau nu pentru școală.

ABONARE NEWSLETTER


Articole care te vor inspira, te vor emoționa și, totodată, te vor susține în menținerea sănătății tale relaționale și a stării de bine — livrate săptămânal în inboxul tău.


E bine cunoscut faptul că fiecare copil este unic și are modul său propriu de dezvoltare. Înainte de a începe o etapă atât de importantă din viața sa, copilul are nevoie de o atenție deosebită – atât din partea părinților, cât și a personalului calificat – pentru a vedea dacă este el pe deplin pregătit să facă față provocărilor ce vor urma.

O evaluare corectă trebuie să conțină mai multe etape:

  • Un interviu preliminar cu părinții, în cadrul căruia specialistul să aibă o discuție relaxată cu părintele, despre copil.
  • Conceperea și aplicarea metodei potrivite de abordare a celui mic, prin alegerea tipului optim de teste. După discuția cu părinții, psihologul pregătește testele specifice și le aplică în cazul respectivului copil (etapă care, în funcție de specific, se poate desfășura de-a lungul mai multor ședințe). Psihologul observă copilul, îi pune întrebări, îi sugerează să facă diferite activități, notând mereu cele observate.
  • Discuția finală privind rezultatele, după interpretarea lor de către specialist. Această ultimă etapă a unei evaluări psihologice îndeplinește scopul testării, permițându-i copilului (și părinților săi) să vadă motivația pentru toate soluțiile și indicațiile psihologului. Trebuie spus că, în general, rezultatele nu le pot fi oferite părinților imediat după aplicarea testelor, pentru că interpretarea lor corectă necesită ceva timp.

De ce este important să evaluăm psihologic copilul, într-un astfel de moment?

Odată cu demararea școlii, copilul intră într-o nouă perioadă din viața sa, care marchează sfârșitul copilăriei mici. De când devine școlar, cel mic începe să aibă responsabilități, iar timpul dedicat distracției este mai limitat. În plus, apar schimbări semnificative legate de modul în care el se va adapta unui mediu nou: apar prieteni noi, se dezvoltă o relație cu învățătorul sau profesorul, locul de petrecere a timpului de învățat este unul nou, iar drumul spre școală este ceva cu care trebuie să se obișnuiască, de asemenea. Prin urmare, dacă cel mic prezintă deja unele dificultăți (fără ca părinții să fie conștienți de ele și să știe cum să le gestioneze), s-ar putea ca acestea să se agraveze, iar cel mic să nu afle cum să le înfrunte cu succes.

Este bine de știut că stresul pe perioade îndelungate și evenimentele traumatizate sunt factori care declanșează diverse tulburări, la un copil cu vulnerabilitate vizavi de astfel de afecțiuni. În asemenea cazuri, școala ar putea reprezenta o provocare insurmontabilă, dacă nu suntem pregătiți să luăm măsuri din timp.

℗PUBLICITATE



În anumite cazuri, cel mic prezintă deja unele tulburări, iar părinții se întâmplă să nu-și dea seama de existența lor. Iată câteva exemple:

  • tulburări de anxietate;
  • tulburări de atenție și hiperactivitate (ADHD);
  • tulburări de comportament;
  • tulburări de învățare și comunicare;
  • ticuri etc.

Cu cât depistăm mai devreme astfel de tulburări, cu atât tratamentul este mai eficient. Experiența mea clinică a dovedit nu doar o dată acest lucru, iar corectitudinea evaluării a fost primul pas în alegerea celui mai bun tratament!

O evaluare generală ne ajută să înțelegem nivelul de dezvoltare al copilului. Ea ne permite să aflăm dacă acesta este sau nu pregătit de școală, care e starea sa emoțională (în cazul în care anumite evenimente îl marchează, existența lor poate înrăutăți parcursul școlar al celui mic), dacă a acumulat deja nivelul de cunoștințe necesar și este pregătit pentru școală sau dacă are unele probleme comportamentale.

Când se consideră necesar, această evaluare generală poate fi urmată și de evaluări specifice pentru diverse tulburări (menționate mai sus).

În concluzie, le recomand părinților ca, măcar atunci când copilul începe școala pentru prima dată, să insiste ca cel mic să fie evaluat psihologic – indiferent dacă există sau nu suspiciuni în privința vreunei afecțiuni.

Nicoleta Burlacu - Psiholog clinician cu experienţă de peste 10 ani în munca clinică cu copii și adolescenţi. Psihoterapeut de orietare cognitiv-comportamentală, membră în Colegiul Psihologilor din România, preşedinte şi membru fondator în Asociaţia Împreună Pas cu Pas. Coordonator cu drept de autor pentru două teste specifice copiilor cu tulburare de spectru autist, PEP 3 (Psychoeducational Profile) şi ASRS (Autism Spectrum Rating Scales).

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0
Livrare gratuită în România la achiziții de peste 149,00 lei
0%