skip to Main Content
Frumusețea Este, Probabil, Cel Mai înșelător Dar Al Naturii

Frumusețea este, probabil, cel mai înșelător dar al naturii

În viață, ne dorim să ne înconjurăm de frumos. De când ne naștem și până la bătrânețe, percepția frumosului ne influențează emoțiile și deciziile. Atunci când întâlnim oameni noi, prima dată ne uităm la fața acestora. O serie de experimente realizate de către psihologii Janine Willis și Alexander Todorov în cadrul Universității Princeton, arată faptul că avem nevoie de 100 de milisecunde pentru a ne forma o părere despre o persoană necunoscută, doar privind fața acesteia. În 100 de milisecunde putem să decidem dacă o persoană ni se pare atractivă, plăcută, de încredere, competentă sau agresivă. Dacă ni s-ar oferi timp suplimentar să luăm o decizie, se pare că nu ne-am modifica decizia, ci mai degrabă am ajunge să fim mai siguri de propria decizie luată deja.

Ne facem foarte repede o părere despre alte persoane, dar și acestea își fac la fel de repede o părere despre noi. Chiar dacă am vrea să credem că prima impresie nu contează, literatura de specialitate ne arată că prima impresie contează și că este destul de greu de modificat ulterior. Pentru a face o primă impresie bună, este important să știm ce consideră majoritatea oamenilor ca fiind frumos. Chiar dacă fiecare dintre noi își are propria definiție a frumosului, există câteva trăsături fizice și psihice care fac ca o persoană să fie considerată atractivă.

Simetria și proporționalitatea trăsăturilor faciale este atributul cel mai intens studiat de către psihologi și de specialiștii în domeniul neuroștiințelor. Oamenii percep fețele simetrice ca fiind mult mai atractive. Preferința pentru fețe (și în special pentru cele percepute de adulți ca fiind atractive) poate fi observată chiar și la bebelușii de 2-3 luni.

Atunci când ne facem o părere bună despre cineva, caracteristicile fizice nu sunt singurul aspect important; mai contează și caracteristicile psihice. Dar cum putem trage concluzii despre caracteristicile psihice ale unei persoane în mai puțin de o secundă? Angela M. Griffin și Judith H. Langlois au realizat în 2006 un studiu, în cadrul căruia au rugat un număr de 300 de studenți să evalueze o serie de imagini, pe care le vedeau timp de 4 secunde. După fiecare imagine, erau întrebați în ce măsură consideră că persoana din imagine e populară, prietenoasă, îi ajută pe alții, este drăguță sau inteligentă? Persoanele cu fețe neatractive au fost evaluate ca fiind mai puțin sociabile, mai puțin inteligente și mai puțin disponibile să îi ajute pe alții. Imaginile care înfățișau persoane cu o atractivitate medie au fost evaluate asemănător cu cele care prezentau persoane foarte atractive. Singura diferență a fost că persoanele cele mai atractive au fost percepute ca fiind cele mai sociabile. Chiar și copiii de 7-9 ani incluși în studiu au atribuit aceleași trăsături psihologice fețelor văzute, în funcție de gradul acestora de atractivitate.

Nu este de mirare că le atribuim trăsături psihologice pozitive persoanelor cu fețe atractive. Un studiu de imagistică funcțională, realizat de către Tsukiura și Cabeza în cadrul Universității Duke, arată faptul că aceleași zonele care se activează în creier atunci când evaluăm o față ca fiind atractivă se activează și atunci când evaluăm un comportament ca fiind bun (de exemplu, prin remarca „El a salvat un câine rănit“). Cortexul orbitofrontal medial, structură a creierului implicată în percepția recompenselor, este puternic activată când evaluăm fețele ca fiind atractive și comportamentele ca fiind bune. În schimb, activarea insulei, zonă asociată cu dezgustul, durerea și pedeapsa, e scăzută când evaluăm fețele ca fiind atractive și comportamentele ca fiind bune.

Chiar dacă există studii care arată că oamenii frumoși fizic au mai multe avantaje în plan social și profesional, frumusețea fizică nu este suficientă pentru a avea succes. De multe ori, persoanele care au un aspect fizic normal, dar care au charismă, transmit emoții pozitive, sunt inteligente, au încredere în sine, zâmbesc mereu, sunt deschise, sincere și prietenoase, vor avea în viața profesională și personală mult mai multe avantaje decât persoanele care sunt doar frumoase.

Totuși merită să ne întrebăm și dacă aspectul fizic este motivul pentru care anumite persoane au succes profesional? Sau poate e din cauză că, la baza unui aspect fizic plăcut și a performanței profesionale, stau de fapt anumite caracteristici de personalitate, care se manifestă în ambele domenii ale vieții? Spre exemplu, este posibil ca o persoană care arată bine să fie mai conștincioasă în ceea ce privește alimentația și activitatea fizică, dar în același timp și în ceea ce privește performanța la locul de muncă?

Mare parte dintre noi suntem conștienți că felul în care arătăm transmite o informație despre noi înșine, celor care ne întâlnesc pentru prima dată. De asemenea, și felul în care ne comportăm, emoțiile pe care le transmitem, subiectele abordate, felul în care punem întrebări, felul în care ascultăm, spun și ele niște lucruri despre noi.

Am avut ocazia să întâlnesc femei și bărbați departe de tiparele de frumusețe promovate în societate, dar care aveau charismă, emanau o energie pozitivă, aveau încredere în sine și se comportau foarte autentic. Toate aceste trăsături mă fac să îi consider mult mai frumoși decât persoanele cu aspect impecabil și vorbe atent calculate. Astăzi, consider imperfecțiunile și cicatricile ca fiind frumoase. Ele fac oamenii unici și spun despre ei povești… Frumusețea e dincolo de cum arătăm, deși în primele 100 de milisecunde ne facem o părere despre o persoană doar pe baza felului în care arată. Putem folosi elemente de vestimentație sau machiaj pentru a spune povestea pe care ne dorim să o spunem despre noi înșine, dar cred că cea mai frumoasă poveste este chiar povestea noastră reală.

Alexandra Huh

Alexandra Huh este psiholog clinician, doctorand în cadrul Universității Babes-Bolyai din Cluj, pasionată de oameni, neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close search
Back To Top
×Close search
Caută