Skip to content

Este ideal ca educația financiară a copiilor să înceapă de la vârste cât mai fragede și să vină ca un proces natural, integrat în viața familiei. Prin jocuri, povești și discuții deschise, copiii pot învăța, în mod relaxat, o mulțime de lucruri despre bani și lumea înconjurătoare.

De ce este important să discutăm relaxat despre bani cu copiii?

Studiile ne arată că toate atitudinile referitoare la bani își au originea în copilărie și în adoptarea modelelor parentale, iar deciziile pe care le luăm, legate de bani, sunt în proporție de 5% raționale, restul de 95% fiind emoționale. Din acest motiv, este foarte important ca părinții să clădească o fundație solidă, astfel încât copiii să dezvolte o relație sănătoasă cu banii, să nu-i asocieze cu emoții negative, ci să-i considere un instrument neutru, care poate fi folosit în beneficiul lor și al celor din jur.

Cu toate astea, nu este neapărat o treabă ușoară să discutăm cu copiii despre bani. Ce le spunem, când le spunem, cum le motivăm deciziile financiare ale familiei? Cum îi responsabilizăm? Iată un scurt ghid, menit să ajute părinții în discuțiile cu copiii, despre bani.

Între 2-3 ani: Monede, bancnote, cardul – instrumentele de plată

Copiii între 2-3 ani ar trebui să recunoască instrumente de plată: bancnotele, monedele, cardurile, voucherele și tichetele. Chiar dacă încă nu pot citi, ei pot înțelege scopul banilor și faptul că îi folosim pentru a plăti diverse lucruri. De exemplu, un copil de 2-3 ani are capacitatea de a înțelege că atunci când mergem la magazin, este nevoie să plătim produsele, nu le putem lua, pur și simplu. La fel, și la anumite locuri de joacă sau spectacole, unde trebuie să plătim un bilet de intrare, pentru a avea acces.

Pregătirea de acasă, prin care le explicăm copiilor ce urmează să se întâmple, se poate aplica și în cazul educației financiare. Le putem arăta copiilor cum pregătim portofelul cu bani și carduri, explicându-le că urmează să mergem la cumpărături, vom lua lucrurile de care avem nevoie și, la final, va trebui să le plătim.

Între 3-5 ani: Cum se câștigă banii?

La această vârstă copiii pot înțelege că banii nu vin de la bancomat, ci se câștigă prin muncă. Le putem explica celor mici că părinții merg la serviciu, prestează o anumită muncă și, pentru asta, primesc un salariu, o sumă de bani care este pusă în contul nostru de către angajator. Astfel, ei vor înțelege că datorită muncii depuse avem bani pe card și doar așa putem plăti sau îi putem scoate din bancomat.

Copiii adoră să afle cât mai multe detalii despre ce facem la serviciu, în ce constă munca noastră, cum ajung banii pe cardul nostru și, cu siguranță, vor avea multe alte întrebări la această vârstă. Discuțiile deschise în familie îi ajută să înțeleagă mai bine lumea înconjurătoare și pot fi foarte distractive.

Mai este important ca cei mici să înțeleagă că banii nu sunt nelimitați: toate familiile au o anumită sumă, în care trebuie să se încadreze. Putem să le exemplificăm grafic regula 50/30/20, prin împăturirea unei coli de hârtie, care reprezintă suma totală a veniturilor. Jumătate va fi folosită pentru nevoi, lucruri care trebuie neapărat cumpărate, cum ar fi mâncare, rechizite sau plata facturilor. Cealaltă jumătate se va împărți astfel: 30% pentru dorințe, cum ar fi jucării sau haine noi și 20% vom economisi, pentru lucruri mai scumpe sau situații neprevăzute.

Între 5-7 ani: Primele discuții despre economisire

Copiii între 5 și 7 ani pot începe să câștige banii lor, din diverse activități prin care ajută familia, iar o parte dintre ei, probabil, au început să primească bani cu anumite ocazii speciale. Este un moment foarte bun pentru o discuție în familie despre economisire. Le putem explica că pentru a ne îndeplini o dorință mai costisitoare, cum ar fi o jucărie scumpă, un gadget sau o tabără, trebuie să punem o vreme bani deoparte. Putem cheltui imediat toată suma primită, dar pentru a ne îndeplini dorințe mai mari sau pentru a avea mereu un „fond de urgențe“, este nevoie să economisim constant, ca în exemplul greierului și al furnicii.

℗PUBLICITATE



Între 7-10 ani: Banii de buzunar și obiectivele

Este vârsta potrivită pentru ca cei mici să înceapă să primească bani de buzunar. Sumele nu trebuie să fie mari, dar este important să fie recurente, la o frecvență stabilită de comun acord, în familie. Pentru copii este important să învețe să-și gestioneze banii, să înceapă să ia propriile decizii și să își seteze obiective financiare. Este un moment bun pentru o primă discuție despre obiectivele pe care ni le stabilim și este important să-i încurajăm să facă asta, chiar dacă mai fac greșeli sau se abat de la plan.

Între 11-14 ani: Bugetul pentru vacanță

Copilul a crescut, este acum un adolescent, din ce în ce mai independent, curios să descopere lumea și dornic să se afirme. La această etapă, plină de provocări, este important ca adolescentul să rămână conectat la viața familiei și să fie din ce în ce mai mult expus la toate aspectele ei. Adolescenții se vor simți apreciați și responsabilizați dacă vor simți că sunt tratați ca niște tineri adulți și vor fi implicați în deciziile familiei legate de bani.

Un exercițiu foarte bun pentru această vârstă poate fi planificarea unei vacanțe. Adolescentul tău va fi încântat să selecteze ofertele de transport și de cazare, poate ține un jurnal de cheltuieli în vacanță și va aprecia dacă va participa la discuțiile despre bugetul de vacanță și planificarea lui.

Între 14-18 ani: Decizii importante

Adolescenții au o mulțime de dorințe, visuri și planuri de viitor. Cu toate astea, ei trebuie să înțeleagă că este nevoie de muncă (și din partea lor) pentru îndeplinirea dorințelor, iar obiectivele se pot îndeplini doar dacă sunt bine planificate.

La această etapă este important ca tinerii să fie responsabilizați și încurajați să-și plătească din banii lor o parte din cheltuieli. De exemplu, telefonul mobil, o parte din haine, ieșirile în oraș sau abonamentul de Netflix. Acest obicei îi va ajuta să se obișnuiască mai ușor cu tranziția spre viața de tineri adulți și momentul în care vor fi nevoiți să-și gestioneze singuri banii.

Vârsta de 18 ani este un moment-cheie, în care, de regulă, tinerii își stabilesc obiective importante, care le vor influența viața pe termen lung. Alegerea facultății și a parcursului profesional este o decizie majoră, cu implicații atât sociale, emoționale, dar și financiare, pentru întreaga familie. Pentru a lua în considerare toate opțiunile, este ideal ca decizia să fie discutată împreună cu familia și/sau un consilier vocațional și să se seteze un obiectiv. Luați în considerare studii în afara țării, mutarea într-un alt oraș, cazare la cămin sau acasă, obținerea unei burse? Toate aceste decizii și diferitele lor implicații trebuie luate în considerare în alcătuirea unui plan și organizarea financiară.

Mai multe informații utile pentru stabilirea obiectivelor financiare la adolescenți – obiective realiste pentru maturizarea financiară, găsiți aici.

Educația financiară este esențială în pregătirea copiilor pentru viitor. Pentru mai multe sfaturi legate de educație financiară, exemple de jocuri sau idei pentru abordarea discuțiilor, puteți accesa cursul online gratuit Școala de Bani pentru părinți.

Claudia Oprescu lucrează de mai bine de zece ani în domeniul comunicării, de cinci ani coordonează proiectele de implicare în comunitate ale Băncii Comerciale Române și este profesor la Școala de Bani unde îi învață pe copii și tineri cum să fie responsabili cu banii, iar pe părinți cum să le vorbească despre bani copiilor. Scrie povești pentru copii în timpul liber și iubește natura.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0