fbpx
skip to Main Content

Responsabilitățile parentale sunt mari, iar părinții au nevoie de sprijin pentru a putea să jongleze cu multitudinea de idei și recomandări care vin din partea celorlalți. Nu ține copilul în brațe pentru ca-l răsfeți ba Ține-l cât mai mult la piept că este sănătos, Nu-l trimite la școli de stat pentru că nu învață nimic sau Școala publică îi distruge spiritul, școala privată este salvarea… iar exemplele pot continua la nesfârșit. Pentru a-i ajuta pe părinți, ne-am propus să abordăm un subiect despre care primim relativ puține sfaturi, dar care este foarte important pentru starea de bine a copiilor, în viață, și anume inteligența financiară. Iar pentru a veni cu idei cât mai pertinente am stat de vorbă cu Claudia Oprescu. Claudia Oprescu lucrează de mai bine de zece ani în domeniul comunicării, de cinci ani coordonează proiectele de implicare în comunitate ale Băncii Comerciale Române și este profesor la Școala de Bani unde îi învață pe copii și tineri cum să fie responsabili cu banii, iar pe părinți cum să le vorbească despre bani copiilor. Scrie povești pentru copii în timpul liber și iubește natura.

Ce face un profesor de la Școala de Bani?

Probabil că cel mai simplu răspuns este că un profesor al Școlii de Bani îi împrietenește pe oameni cu banii lor. Profesorii noștri îi ajută pe români, indiferent de vârsta lor, să conștientizeze de ce e important să învățăm să ne gestionăm mai bine banii și cum putem face acest lucru într-un mod simplu, practic, care să ne ajute pe termen lung să avem o relație bună cu banii și să luăm decizii financiare inteligente.

Cum le putem explica copiilor de grădiniță și școlarilor mici ce înseamnă banii? 

Cred că trebuie să le explicăm într-un mod cât mai natural și simplu ce înseamnă banii și ce poate fi mai natural și simplu pentru ei decât jocurile și poveștile? Fie că vorbim despre joaca de-a magazinul, mersul la serviciu sau cum punem bani în pușculiță pentru visurile noastre, poate chiar să ne desenăm visul și să-l lipim pe pușculiță, e important să le explicăm copiilor, pe înțelesul lor, că banii sunt folosiți pentru a ne cumpăra lucrurile necesare traiului zilnic, dar și pentru mici bucurii. În plus, e foarte important să-i implicăm pe copii, de la cele mai mici vârste, în procesul de gestionare a banilor. De exemplu, să le explicăm înainte să plecăm la cumpărături de ce ne facem o listă, de ce alegem anumite produse și nu altele de pe raft. Sau atunci când cumpărăm online de ce alegem să facem asta și de ce am ales anumite produse. Mai mult, îi putem lăsa să plătească un iaurt sau fructele la magazin. În plus, le explicăm că avem nevoie de bani pentru a putea să ne asigurăm lucrurile de care avem nevoie, că muncim pentru a obține acei bani și că trebuie să fim atenți la modul în care îi folosim pentru că ei sunt limitați și nu ne putem cumpăra absolut orice ne dorim, ci trebuie să facem mereu o alegere. Pentru idei de jocuri și activități simpatice pe care le puteți face cu cei mici pentru a-i învăța despre bani vă recomand cursul nostru online Școala de bani pentru părinți.

Cum se raportează față de bani copiii ai căror părinți au o inteligență financiară crescută și care este atitudinea copiilor care nu văd în familie modele sănătoase de raportare față de bani? 

Chiar dacă nu avem studii făcute în România care să ne arate un răspuns exact la această întrebare, cu siguranță, noi toți putem vedea, dacă ne facem o analiză sinceră, anumite șabloane de gândire legate de bani în funcție de ceea ce am învățat în familie. Fără niciun dubiu părinții și familia au un rol definitoriu în modul în care copiii învață despre bani. Nu de puține ori putem vedea că noi, românii, avem o raportare mai degrabă emoțională la bani, iar acest lucru poate fi transmis mai departe și copiilor. De aceea dacă părinții nu vorbesc cu copiii despre bani pentru că ei consideră că banii reprezintă un subiect nepotrivit pentru copii, sau percep banii ca fiind ceva rău, și copiii s-ar putea să împrumute din aceste percepții. Mai mult, dacă văd în familie un comportament iresponsabil față de bani vor avea și ei tendința să fie le fel de iresponsabili sau, dimpotrivă, să devină extrem de atenți la modul în care își cheltuie banii și să dezvolte un comportament mai degrabă rigid față de cum aleg să folosească banii. Mulți participanți la cursurile noastre ne spun că au învățat în familie că e un lucru rușinos să vorbești despre bani sau că e greșit să-ți dorești să ai bani, să te bucuri de anumite lucruri pe care banii le pot cumpăra. În același timp, alții ne-au spus că au învățat să fie chibzuiți, să-și treacă toate cheltuielile pe hârtie, lunar, pentru că așa au învățat de la părinți. Prin urmare, e recomandat să fim noi conștienți de relația pe care o avem cu banii și de felul în care îi gestionăm pentru a putea să transmitem mai departe copiilor modele de responsabilitate și acceptare în gestionarea banilor.

Ce mesaje îi transmite copilului, despre bani, un părinte care are o relație suficient de bună cu banii? 

Principalul mesaj pe care cred că-l transmite e că banii reprezintă un instrument, nu sunt nici răi, nici buni, ci depinde de noi cum îi folosim și ce putem face cu ajutorul lor. De asemenea, acești părinți îi învață pe copii că banii nu îi definesc pe ei ca persoană, ci doar îi pot ajuta să obțină lucruri sau să facă investiții în experiențe care să le ofere bucurii lor sau celor din jur. Nu în ultimul rând, îi învață că depinde de ei cum aleg să-și gestioneze banii și că atunci când ești disciplinat și atent la modul în care îți gestionezi banii poți să faci alegeri care să te ajute să ai o viața împlinită.

Cât de important este pentru stima de sine a copilului ca părinții să-l învețe valoarea banilor și importanța efortului personal?

Este esențial pentru copii ca părinții să-i învețe valoarea banilor, dar nu numai. Să le vorbească despre valoare, în general. Noi, de exemplu, în cadrul cursurilor pe care le ținem pentru copii în proiectul FLIP – Școala de bani pe roți, le vorbim despre valoarea materială, valoarea ascunsă și valoarea emoțională a unui produs sau lucru și despre cum, de exemplu, un fular croșetat de bunica poate să aibă o valoare mult mai mare pentru mine decât același produs de la un brand foarte cunoscut. E recomandat ca părinții să îi învețe pe copii să nu asocieze valoarea doar cu banii și să le arate că există foarte multe experiențe valoroase pe care le putem avea fără niciun ban și, mai ales, că valoarea unei persoane nu este dată nici de suma de bani pe care o poate cheltui pe anumite lucruri, nici de conturile de la bancă, ci de caracterul pe care îl are, de empatia pe care o poate arăta celorlalți, de atenția și grija față de oameni, animale, mediu. Astfel, un copil care învață că banii au o anumită valoare, că sunt limitați și trebuie gestionați cu atenție, dar că nu ne fac în niciun fel mai buni sau mai răi decât alți oameni, va fi un copil cu o stimă de sine crescută care va ști să se simtă valoros pentru ceea ce este și nu pentru ceea ce are, dar și să aducă valoare în societate, nu doar materială.

În funcție de vârsta pe care o au, ce ar fi bine să știe copiii și adolescenții despre bani?

℗PUBLICITATE



La vârsta preșcolară și școlară mică ar trebui să știe să recunoască bancnote și monede, să înțeleagă că folosim banii pentru activități diferite, să fie implicați în unele achiziții ale familiei ca să vadă că e nevoie de bani pentru tot felul de lucruri și că fiecare familie are o sumă limitată de bani în care trebuie să se încadreze, să înceapă să pună bani deoparte, în pușculiță. 

În preadolescență e indicat să primească bani de buzunar și să învețe să-i gestioneze, să învețe cum să ia decizii bune legate de banii lor, dar și să știe ce este acela un obiectiv financiar și cum ne influențează viața obiectivele pe care ni le stabilim și modul în care ne gestionăm banii. 

În adolescență le putem vorbi despre importanța fondului de rezervă și de ce fiecare familie ar trebui să aibă așa ceva, să învețe să economisească pentru lucrurile importante, să primească o sumă de bani lunar și să o gestioneze după cum consideră, dar și să fie încurajați să învețe din greșeli, să-și stabilească obiective financiare, să învețe cum să planifice și de ce e important să fim flexibili când ne facem un buget lunar. Nu în ultimul rând ar trebui să fie încurajați să pună bani deoparte pentru obiective importante și pe termen lung (educație, dezvoltare personală și profesională) și să fie responsabilizați și încurajați să plătească singuri anumite lucruri (telefonul, abonament Netflix etc).

Cum putem introduce ca părinți sau îngrijitori, în educația copilului, ideea de „decizie“ atunci când vine vorba despre cultivarea unei responsabilități financiare? 

Cel mai simplu ar fi prin acordarea unei sume de bani săptămânale sau lunare pe care copiii să o gestioneze singuri. Ar trebui să le explicăm pentru ce pot folosi acea sumă și să fim foarte fermi atunci când le spunem că nu vor primi bani în plus dacă aleg să-i cheltuiască pe toți odată. Ce am observat din interacțiunile mele cu copiii este că ei cântăresc foarte mult deciziile când aleg să-și cumpere ceva cu banii din pușculiță și preferă să le ceară părinților bani pentru lucrurile neimportante, decât să-i cheltuiască pe ai lor. E bine să le arătăm că orice da spus unei achiziții înseamnă un nu spus unui alt lucru și că ne ajută dacă ne gândim bine înainte de a alege ceva ca să fim siguri că e ceea ce e potrivit pentru noi. Și, cel mai important cred, este să le permitem să greșească, să nu îi blamăm dacă iau decizii greșite, ci să le arătăm că greșeala poate fi cel mai bun profesor dacă reușim să învățăm din ea. De cele mai multe ori deciziile greșite din care am învățat ceva ne ajută să devenim mai responsabili financiar și mai atenți la cum ne gestionăm banii, cu condiția să nu ne pedepsim prea aspru și să fim suficient de disciplinați pentru a nu le repeta.

Cum reacționează părinții care participă la cursurile Școlii de bani? 

Părinții care participă la cursurile noastre sunt încântați, ne vorbesc despre cât de importantă e educația financiară și cât de mult și-ar fi dorit și ei să fi învățat niște lucruri despre gestionarea banilor. Mulți dintre noi împărtășesc din lucrurile pe care le abordează cu copiii despre bani și tehnicile pe care le folosesc, ne bucurăm să vedem că învață unii de la alții și atelierele devin adevărate spații de împărtășit idei și metode, jocuri, povești. Există o deschidere mare din partea părinților și deopotrivă o curiozitate de a afla lucruri noi pe care le pot pune și ei în practică alături de cei mici.

Pe site-ul școaladebani.ro sunt trei cursuri online: Cum să fii responsabil financiar?“, Mindfulness financiar: cum să-ți îmbunătățești relația cu banii“ și Școala de bani pentru părinți“. Cum pot fi accesate acestea și care este costul lor? 

Participarea la toate atelierele și cursurile noastre online este gratuită și se poate face prin accesarea platformei Școala de Bani, e nevoie de un cont pe platformă, care se face foarte simplu folosind un user și o parolă sau direct cu autentificare Facebook. Toți participanții primesc diplome și pot să le arate și prietenilor lor de pe rețelele sociale progresul pe care l-au făcut în cadrul cursului. De asemenea, toate cursurile au exerciții pline de însemnătate și foarte practice care să-i ajute pe participanți să învețe, în ritmul lor, cum să ia decizii financiare inteligente.

În curând, vom publica la Pagina de Psihologie volumul Sufletul banilor, de ce este important ca oamenii să citească cărți despre bani? 

În primul rând, cred că e important ca oamenii să citească orice le aduce bucurie, îi relaxează sau îi ajută să învețe ceva nou care să le aducă valoare în viață. Cărțile despre bani ne pot ajuta să înțelegem mai bine de ce luăm anumite decizii financiare, ce am putea face mai bine și ne pot da idei despre cum să ne gestionăm mai bine banii.


Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută