Skip to content

Săptămâna aceasta, am stat e vorbă cu Oana Moraru despre succes și conturarea unui drum care să-l ajute pe copil să ajungă la succesul autentic. După conversațiile pe aceeași temă din săptămânile trecute, atunci când am povestit cu Petronela Rotar, Andreea Esca și Părintele Necula, de această dată am fost interesați să aflăm părerea unuia dintre cei mai importanți experți în educație din România. Drept urmare, deoarece în Parenting pentru succes autoarea evidențiază și relația cu școala, ne-am gândit că nu putem rata o astfel de conversație cu Oana Moraru

Ce înseamnă în secolul XXI succesul în viața unui om?

În sens imediat, succesul reprezintă împlinirea unor visuri, planuri sau țeluri personale. Convențional vorbind, succesul înseamnă un loc de muncă stabil și agreabil, siguranță și predictibilitate financiară, un statut social și emoțional satisfăcător. 

Interesant este că un „om de succes“ este mai mult o percepție psihologică exterioară, o judecată pe care o fac alții despre persoană. Succesul e ceva ce se vede la suprafață, fără să luăm în calcul, neapărat, starea de bine interioară a omului despre care vorbim: este el și împlinit sufletește? Se simte viu pe dinăuntru, pasionat și angajat față de viață? Se cunoaște pe sine, este în contact cu el însuși? Poate dărui celor din jur emoție, energie, protecție?

Dacă luăm în calcul și „măsurătorile interioare“, s-ar putea ca ceea ce pare să fie un om de succes după convențiile sociale și financiare să fie un om eșuat sufletește. Cred că o definiție mai nouă a succesului ar trebui să includă și realizarea interioară și cunoașterea de sine. De aceea, aș spune că un om de succes astăzi este unul prosper și treaz spiritual. 

Cât de importantă este lectura în drumul către succes?

Nu cred că există ceva mai important decât lectura în realizarea aceasta interioară și exterioară. Cititul reconfigurează mintea, transformând-o permanent într-o hartă care câștigă noi și noi dimensiuni. E în noi, în timp ce citim, toată fenomenologia cosmosului: se nasc stele, se formează nebuloase, se rotesc sisteme solare de tot felul, se extind la nesfârșit galaxii, se produc ciocniri de corpuri incandescente, necesare extincții de planete vechi și căderi de comete strălucitoare. Cred că mintea citită este mai spectaculoasă decât universul în sine. E o forță vie, care are mereu și mereu capacitatea de a dărui viață și vitalitate în jur, care creează și reordonează lumi.

Ce valori de viață este important să le cultivăm copiilor pentru a ajunge oameni de succes?

Ca să te asiguri că vei avea un copil de succes, trebuie mai întâi să îi recunoști spiritul și să încerci să nu i-l stingi cu prea multe îndrumări, corecturi și așa-zisă „educație“. Am văzut o mulțime de tineri trimiși de părinții lor să devină ingineri agronomi, de pildă, deși ei iubeau istoria și filozofia. Dar pentru că mama crede că filozofii mor de foame, copilul alege, până la urmă, de frică sau pentru că a fost deja programat să nu mai creadă în vocea proprie. Ca adult, ajunge, poate, om de succes în ochii altora, dar om fără contact cu sine în interior – amorțit, stereotip, pasiv-agresiv, bolnăvicios.

℗PUBLICITATE



În al doilea rând, copiii trebuie învățați de mici cu un program, cu o disciplină sau rutină de lucru, bine alternată cu mișcare, sport, joc liber. Copiii au nevoie de mize, doze clare de lucru, planuri bine alcătuite, relevanță în ceea ce fac. Au nevoie ca adulții din jurul lor să creeze suficiente contexte care să îi facă să se simtă competenți. Oamenii de succes au capitalizat încă din perioada copilăriei câteva amintiri prețioase despre puterea proprie și despre predispoziția lor de a reuși. 

Ce rol joacă educația și școala în dobândirea succesului în viață?

Familia este primul loc în care înveți despre spiritul succesului. De la mama și tata înveți, chiar înainte de a vorbi, cea mai prețioasă lecție: cum îți onorezi treaba. Copiii absorb de la părinții lor felul în care aceștia își onorează cuvintele, promisiunile, sarcinile, datoriile, treaba în general. Cu amprenta aceasta pornesc ei în lume și pun energie în ce fac, dorindu-și, la rândul lor, să facă bine, să finalizeze, să înfrunte dificultățile. Cu amprenta dată din observații, sugestii și imitație a părinților. Dacă părinții încearcă să transmită această cultură a lucrului bine făcut predicând despre asta, dar, pe de altă parte, afișează plictis, nerăbdare și neplăcere față de propria viață, copiii vor prelua modelul, nu cuvintele și povețele.

Școala este locul unde înveți că succesul înseamnă aprecierea din partea celuilalt, o notă bună, un examen trecut, o diplomă, o etapă școlară nouă. A crește copii de succes într-o școală înseamnă a avea un program pe măsura dezvoltării lor cognitive, cu respect pentru nevoile lor emoționale. Înseamnă a crea motivații și a antrena operații diverse pe care gândirea iubește să le facă în mod normal: de la memorare la creație, de la aplicare la analiză, de la planificare la construcție și evaluare. Când copiii gândesc pe toate palierele operațiilor mentale, se simt stimulați și satisfăcuți. Dacă o fac și colaborând sau simțind că aparțin unui grup, că sunt văzuți, că au roluri și identitate în ochii celorlalți, cu atât mai aproape suntem de a da start succesului. În școală se învață răbdarea, perseverența, planificarea, atenția voluntară. Aceste funcții ale minții sunt cabina de control a vieții lor ulterioare.

Ce ar fi bine să înțeleagă părinții despre succes?

Toți părinții își doresc succesul copiilor lor. Ce ar trebui să știm este că probabilitatea succesului în viață scade dacă ne așezăm lângă copil cu permanenta senzație că mai este mult pentru el pentru a ajunge departe. Li se transmite atât de des copiilor acest mare DACĂ al viitorului: o să crești mare dacă mănânci bine; o să te ascult dacă înveți să te porți; o să ajungi om dacă iei note bune. Aceasta este creșterea în starea de insuficiență, de puțin, de tranzitoriu. Copiii învață de mici că încă nu sunt oameni cu totul, că mai au de dovedit, de învățat, de aflat, de mâncat, de ascultat, de conformat. Prea puțini dintre noi le vorbim despre cum pot ei fi destul acum și aici, despre cum astăzi contează enorm felul în care ei gândesc și văd lumea. Sunt importante onoarea, disciplina, atenția, exersarea – fără ele nu se poate. Dar nu din energia sentimentului că încă nu suntem nimic până în ziua în care reușim ceva notabil. Oamenii de succes de astăzi sunt cei care au crezut mereu în ei, care s-au ridicat de jos după falimente sau respingeri, care s-au reinventat peste noapte, care au deschis uși aparent imposibile, care s-au exprimat pe sine, fără nevoia de a se justifica și dovedi. Puterea aceasta trebuie că vine dintr-o copilărie în care au învățat că este ok să greșești, că mereu există șanse, că lumea este un loc unde prosperitatea vine dacă te simți deja plin și suficient pe dinăuntru. 

Dr. Madeline Levine ne spune cât se poate de clar în cartea Parenting pentru succes că anii de școală nu sunt doar despre școală: „Pe parcursul anilor de școală primară, copiii încep să aibă o identitate de sine; dezvoltă prietenii profunde, loiale și, deseori, de durată; și devin din ce în ce mai motivați să fie competenți în mai multe domenii, mai ales la învățătură și printre colegii lor. La fel ca Oana Moraru, dr. Levine ne atrage atenția și asupra faptului că: „Copiii sunt diferiți când vine vorba despre curiozitatea și dorința de a explora, la fel cum și noi suntem diferiți în ceea ce privește nivelul de anxietate pe care-l putem tolera. Un lucru însă este sigur: pentru a putea să-i învățăm ce vrem noi să-i învățăm, trebuie să ne menținem calmul, să vedem lucrurile prin ochii copiilor și să le oferim feedback și ghidare. Atunci când vine vorba de siguranță, trebuie să putem evalua corect abilitatea copilului de a fi responsabil și să fim fermi cu privire la recomandările pe care le facem. Totuși, asta nu exclude ascultarea respectuoasă a perspectivei copilului. Această abilitate de a menține relația intactă, chiar și sub presiune, este o poliță de asigurare pe care te vei bucura că ai cumpărat-o atunci când copilul va ajunge la adolescență.“

Nenumărate alte informații cu sens și recomandări practice sunt disponibile în cartea dr. Madeline Levine, publicată la Editura Pagina de Psihologie în colecția #ParentingConștient.

Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0