fbpx
skip to Main Content

RGS sau Romanian Gifted School este un loc în care se pune accentul pe ferestrele de oportunitate din dezvoltarea copilului și este o școală în care există cadre didactice specializate pentru a oferi cele mai potrivite programe educaționale pentru copiii cu abilități înalte. Pentru a afla mai multe despre specificul copiilor cu abilități înalte și despre cum funcționează RGS, i-am adresat câteva întrebări lămuritoare Simonei Mitrea – fondator și director al RGS.  

Cum a început povestea RGS în România și de ce este important să vorbim despre copiii cu abilități înalte? 

Romanian Gifted School (RGS), ca instituție și brand, s-a născut în 2020. Povestea școlii pornește, însă, din 2011, când am început inițierea de programe educaționale pentru copiii cu abilități înalte. La acea vreme, copiii mei erau în școala primară când i-am realizat o testare cognitivă primului meu copil. Era o cercetare de calibrare a testului WISC IV. Rezultatele m-au uimit și am cerut soluții. Acela a fost momentul în care am realizat că România nu era pregătită pentru această categorie de copii. Apoi, am început demersurile de atragere de fonduri europene, inițiere și testare de programe specifice, iar în septembrie 2020, în plină pandemie și criză socială, am deschis porțile primei școli din România adresate special copiilor cu abilități înalte. 

Ce presupune mai exact ca un copil cu abilități înalte să-și acceseze întregul potențial?

Înainte de toate, pentru a afla dacă se încadrează sau nu în această categorie, copiii ar trebui să parcurgă etapa de evaluare sau testare. Testarea măsoară nivelul inteligenței fluide (logice), a celei cristalizate (lingvistice), al memoriei de scurtă durată și al vitezei de procesare. Pe lângă aspectele ce țin de partea cognitivă – modul pe prelucrarea a informației, motivația pentru învățare, stilul de învățare, dezvoltarea motorie – copilului i se realizează o anamneză și i se stabilește nivelul de dezvoltare emoțională și socială. Mai mult, putem identifica dacă există dificultăți de învățare suprapuse peste abilitatea înaltă – dislexie, disgrafie, discalculie, Asperger sau AD(H)D. Practic, va fi creată o „hartă“ care notează modul în care creierului copilului îi place să învețe, în ce contexte, cum învață și de ce învață într-un anume fel. Plecând de la aceste aspecte, personalul școlii, învățătorii, profesorii și trainerii, adaptează procesul educațional în funcție de evaluarea psihologică. 

Cum își pot da seama părinții că au un copil supradotat?

Toți copiii au potențial, însă doar 16% dintre copiii unei țări au potențial înalt. Ne referim la copiii între 3 și 18 ani. Procentul a fost stabilit prin studii longitudinale, realizate de psihologii americani, începând cu anul 1921. Părinții pot afla dacă copilul lor prezintă aceste caracteristici prin evaluări specifice și măsurători validate internațional. Categoria „gifted“ este compusă dintr-un procent de 2-4% dintre copii, fiind cei cu un IQ măsurat de peste 130 pe toate dimensiunile: inteligență fluidă (logică), inteligență cristalizată (lingvistică), viteză de procesare și memorie de lucru. O proporție de 90% dintre copiii înscriși la Romanian Gifted School sunt la nivel de MENSA (copii cu IQ mare sau egal cu 140).

Fig. 1 – Distribuția copiilor cu abilități înalte la nivelul României. Studii și cercetări realizate de Simona Mitrea, doctorand în științele educației, la Facultatea de psihologie și științele educației, Universitatea București.

Care sunt principalele diferențe care evidențiază un copil cu abilități obișnuite, față de un altul cu abilități înalte? 

Este ca diferența dintre o mașină de curse și una de serie. Ambele, în ochii privitorului sunt mașini, însă diferența constă în componentele și în principiile tehnice folosite, în capacitatea de a porni de pe loc cu o anumită viteză pe secundă, de a face viraje etc. Copiii cu abilități înalte se diferențiază de ceilalți prin sensibilitate, creativitate, motivație și perseverență. 

Ce oferă mai exact RGS elevilor săi?

Toate materiile sunt gândite transdisciplinar, plecând de la tematicile MYP IBO: Identitate și relații; Orientare în timp și spațiu; Exprimare personală și culturală; Inovație științifică și tehnică; Globalizare și sustenabilitate; Corectitudine și dezvoltare. Matematica este singura materie la care copiii pot lucra avansat, la nivelul standard sau la nivelul dificultății de învățare. RGS oferă și ore de suport, în grupuri mici, în care ei pot pune întrebări și găsi răspunsuri la situațiile care pot prezenta dificultate la orele de matematică. 

Metodologia gifted ia în considerare:

  • profilurile rezultate din testarea WISC IV (testarea inițială pentru admiterea în școală) și de aspectele care pot însoți dificultățile de învățare – dislexie, discalculie, disgrafie, Asperger, AD(H)D;
  • interesele copilului;
  • stilurile de învățare (vizual-spațial, secvențial-auditiv);
  • prelucrarea informației (reflexiv, activ, teoretic, pragmatic);
  • motivația pentru învățare (orientat spre rezultat sau spre proces).

Curriculumul ține cont de abordarea pe trei piloni:

  1. activități de explorare;
  2. activități ce includ stimularea creativității și gândirea critică;
  3. lucru în grupuri mici și/sau lucru individual.

Care sunt următoarele etape din viața școlară a elevilor care învață la RGS? 

Copiii care învață la Romanian Gifted School înfloresc, capătă încredere în potențialul lor, se autodepășesc. Toate acestea se obțin după primul an. La început nu le este ușor, mai ales dacă vin la liceu. Copiii și adolescenții sunt implicați în proiecte transdisciplinare, în comunitate, în internshipuri. Își creează prieteni, toți ceilalți fiind la un nivel cognitiv și emoțional similar. La Romanian Gifted School reușim, cu sprijinul întregii echipe, să echilibrăm balanța asincroniei (dezechilibrului) între dezvoltarea cognitivă și cea emoțională. Copiii și adolescenții lucrează cu specialiști în IT, design, arte, scriere, film, teatru, dezvoltare personală, pe lângă profesorii de matematică, engleză și română. Elevii au engleza drept limbă primară. Limba română este limba secundară. Pe lângă acestea, învață germană și japoneză. Elevii noștri susțin examene internaționale, recunoscute de universități de prestigiu. Le asigurăm tot sprijinul de care au nevoie pentru a accesa universități din țară și străinătate dorite de ei. Copiii și părinții acestora sunt ghidați încă de la intrarea în grădiniță (2 ani și 6 luni), continuând cu școala primară, gimnazială și până la liceu. 

℗PUBLICITATE



℗PUBLICITATE



℗PUBLICITATE



℗PUBLICITATE



℗PUBLICITATE



Care ar fi acele personalități – de care a auzit toată lumea – dar despre care nu am știut că au fost copii cu abilități înalte?

Cu siguranță lista este lungă. Voi menționa câțiva care au avut impact în diferite industrii: Albert Einstein, Thomas Edison, Pablo Picasso, Winston Churchill, Walt Disney, Agatha Christie, Leodardo DiCaprio, Nikola Tesla, Stephen Hawking, Ludwig van Beethoven, Andreea Bocelli, Ray Charles. 

Cum arată viitorul unul copil cu abilități înalte, dacă nu este susținut conform nevoilor sale? 

Un astfel de copil cu o dezvoltare asincronă trăiește mult mai intens, de aceea nevoile sale educaționale sunt diferite față de cele ale unui copil tipic. Este structurat să pătrundă în profunzimea lucrurilor, să fie mai rapid în procesare, să fie avid de cunoaștere, perseverent în întrebări și în procesul descoperirii lucrurilor, să aibă o analiză sofisticată, să dețină cunoștințe peste media copiilor de vârsta lui, să aibă tendințe de perfecționism, ceea ce aduce cu sine anxietatea de succes[1], să ajungă la concluzii logice ieșite din comun. Intensitatea emoțională[2] crește puternic atunci când comportamentele celor din jur sunt considerate nedrepte sau ies din logica sa. Reacțiile acestui copil sunt construite după intensitatea trăirilor în raport cu ceilalți și cu sine. Acest copil simte vibrațiile trăirilor celor din jur, se conectează cu limbajul non-verbal foarte bine, de aceea consilierea parentală e foarte importantă. Are un simț al dreptății foarte puternic, de aceea e nevoie să înțeleagă raționamentul din spatele deciziilor. Contestă puternic autoritatea și încearcă permanent să își impună propria opinie și logică a ideilor. Necesitatea ca adulții din jurul său să se adapteze la nevoile acestui copil este mare. Consilierea parentală este foarte importantă, iar specialiștii au nevoie de formare specifică în consilierea copiilor cu abilități înalte[3]

Abilitatea ascunsă este o abilitate înaltă suprapusă peste o dificultate de învățare și/sau cu o patologie psihologică (sensibilitate accentuată la stimuli de mediu[4], depresie, anxietate[5], supraexcitabilitate[6], deficit de atenție, dezvoltare asincronă[7]).

Aceasta se manifestă cu precădere în cazul fetelor și a băieților timizi, crescând dramatic în adolescență[8]. Din cazuistică, la adolescență, circa 75% dintre fete dezvoltă o formă de tulburare de personalitate, în timp ce băieții preferă alcoolul și drogurile[9]. O dezvoltare cognitivă avansată pe o dominantă sau mai multe, coroborată cu o dezvoltare întârziată a abilităților ce țin de motricitatea fină/grosieră, de câmpul vizual, de atenție și de concentrare ajung să se amplifice în timp, ceea ce aduce cu sine excluderea sa din cercurile copiilor cu abilități cognitive similare, suspectarea neapartenenței lor cu adevărat în această categorie  de către cadrele didactice și părinți. Creșterea în intensitate a sentimentului de nesiguranță vine să creeze un disconfort, care se accentuează în timp, scăzând din potențial. Antrenamentul acestor copii este similar cu antrenamentul pentru menținerea musculaturii. Acești copii au nevoie de încurajări și susținere emoțională, de înțelegere și de sprijin pentru a fi deblocați emoțional. Dacă intervenția educațională și psihologică întârzie să apară, în adolescență capătă amploare și pot apărea efecte adverse, manifestate prin tulburări de personalitate (ADHD, tulburare bipolară, schizofrenie, depresie).

Ce anume vă motivează în a depune atât de mult efort în a crește calitatea vieții copiilor cu abilități înalte?

Sunt multiple efecte în timp. Sistemul educațional actual descurajează în mod continuu un procentaj de peste 40% dintre copiii cu abilități înalte[10], anume vizual-spațialii ce au o dominantă funcțională a emisferei cerebrale drepte. Aceștia gândesc în imagini în timp ce sistemul oficial utilizează cuvinte pe care vizualii spațiali trebuie să le transforme în imagini, să gândească în imagini, apoi să retranscrie rezultatul în cuvinte pentru a fi evaluați în cuvinte. Din acest motive ei devin copii cu un risc educațional major în sistemele clasice bazate pe expunere și memorare, deși în mod paradoxal vizualii spațiali au cea mai mare creativitate/ inventivitate, caracterizați de o inteligență complexă și dinamică, critică și laterală și, în final, formează oamenii care adaugă o reală plus valoare în sistem, dezvoltând soluții, inovații și tehnologii în știință sau artă.

Acești copii dezvoltă o atitudine de contestare a autorității care-i dezavantajează, de asemenea, social, transformându-i într-o categorie de risc social. În mod paradoxal, procentul de copii cu abilități înalte din rândul infractorilor este superior mediei statistice, aceasta datorându-se reacțiilor constant adverse ale mediului social. Toate aceste simptome dispar, însă, într-un mediu educativ dedicat, cu programe deschise și creative, cu interacțiune, dinamism, cu o comunicare eficientă între copii și profesori, cu o atmosferă deschisă și cooperantă. Într-un astfel de mediu educativ, familial, social, copiii cu abilități înalte se dezvoltă la adevăratul lor potențial și, fiind automotivați prin natura lor, devin factori activi de progres, odată ajunși la vârsta adultă.

Factorii de risc specifici copiilor cu abilități înalte sunt:

  • Lipsa de provocare sau plafonări foarte joase din cauza neadecvării temelor curriculare;
  • Asincronii interne;
  • Insuficient timp de învățare și desfășurarea de activități cu copii care nu au interese și abilități similare;
  • Copiii cu abilități înalte, care nu întâlnesc alții copii cu care să împartă pasiunile lor, riscă să se simtă excluși, devenind aroganți sau mediocri (subperformanți);
  • Copiii mult îndepărtați de normă, cei cu abilitățile cele mai înalte, se confruntă cu cele mai multe dificultăți. (Este bine să vorbim cu copiii noștri despre capacitățile lor în anumite arii, pe care nu le putem avea în toate domeniile, pentru a le valida percepțiile  proprii și a le încuraja încrederea în sine. Winner, 1996);
  • Identificarea târzie a abilităților duce la plafonare. 

Cum se schimbă viața copiilor care fac parte din comunitatea RGS? 

Atunci când un mare sportiv iese în evidență, înseamnă că, la un moment dat, cineva a pus preț pe talentul și munca sa. Modul în care s-a antrenat, a mâncat, s-a odihnit, a lucrat la setarea mentală îl propulsează cât mai sus în ierarhia mondială. Asta se întâmplă și cu cei ce ajung la Romanian Gifted School. Își găsesc direcția, cu ajutorul oamenilor potriviți. 


Note:

[1]Sal Mendaglio, Models of Counseling Gifted Children, Adolescents, and Young Adults.
[2]
Daniels și Piechowski, 2009.
[3]
Formare în psihopedagogia copiilor cu abilități înalte.
[4]
Mendaglio, 2007.
[5]Tsui și Mazzocco, 2006.
[6]
Probst și Piechowski, 2012.
[7]
Silverman, 2013.
[8]
Kerr, 1985.
[9]
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, published by the American Psychiatric Association
[10]
 Linda Silverman


Pagina de Psihologie este o comunitate de psihologi, psihoterapeuți, psihiatri și oameni pasionați de psihologia relațiilor. Preocuparea față de cultivarea inteligenței relaționale, a sănătății emoționale și interpersonale este exprimată prin articole, evenimente și cărți de specialitate. Editura Pagina de Psihologie publică anual bestseller-uri naționale și internaționale. Iar contributorii noștri sunt specialiști cu experiență clinică și practică terapeutică. La secțiunea cursuri vă oferim atât activități educaționale online, cât și programe de formare continuă și complementară.

Caută
Coșul de cumpărături
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0